TV-review: ‘Fabriek Romantiek’ op Eén

Niet dat die in onze schuilplaats voor veel rimpeling zorgt, maar naar verluidt woedt er in de Vlaamse straten dezer dagen een heuse knutselrevival. Ja, knútselen: jongleren met lijm en schaar, bakplaat en breinaald. We trapten onze tv in gang, zagen Fabriek Romantiek en wisten: de geruchten zijn wáár.

Tom Raes

Voorman van het doe-het-zelfprogramma Fabriek Romantiek is Eva Daeleman, dat kekke meisje dat opgebouwd lijkt uit zonneschijn, een pond kriebels en een paar ons waterperoxide. Zij leidde ons tijdens de eerste aflevering rond in de wereld van de fotografie, en dan vooral in dat deel van die wereld waar men weigert foto’s gewoon in een fotoalbum te plakken.

Een vriendin van Eva, ene Caroline, zou ons daarom manieren bijbrengen waarop we creatief foto’s kunnen bewaren. Caroline werd ons door de vertelstem omgeschreven als een ‘creatieve duizendpoot’ die eigenhandig haar huis verbouwt en bovendien ook nog eens schippersdochter is - iemand om actief te mijden, dus.

Het meisje sloeg aan het knutselen met foto’s, plastieken diertjes, kussens en alles dat niet snel genoeg was om te ontsnappen. Ondertussen ging Eva op pad, onder andere om te fotograferen ‘op z’n Russisch’: foto’s maken met oude camera’s van Russische makelij.

Russische camera’s: Fabriek Romantiek doet wel enorm zijn best om weg te blijven van platgetreden paden. Of paden in het algemeen. Tegendraadsheid lijkt de enige regel. Waar ligt eigenlijk de grens tussen louter tegendraads doen en origineel zijn? We kijken trouwens uit naar de eerste Lada-eigenaar die zijn keuze van voertuig probeert te rechtvaardigen met de beschrijving ‘rijden op z’n Russisch’. Soms is er ook een réden waarom iets niet weet door te breken.

In amper twintig minuten leerde Eva haar volk origineel te poseren, een foto origineel te kadreren en die vervolgens origineel aan de muur te hangen. Langer hoefde het ook niet te duren, de charme van het programma zit hem net in het feit dat het zich even tussendoor lijkt af te spelen. Een beetje als een wat lang uitgevallen overheidsmededeling dat fotoboeken nu ondertussen echt wel passé zijn.

Fabriek Romantiek wordt wellicht op gejuich onthaald in bepaalde kringen, groepen waarin het woord ‘vintage’ tot het dagelijks woordgebruik gerekend mag worden. Iets zegt ons dat die doelgroep elke dag nog uitdijt, dus zien we er een gouden toekomst in voor Eva en Caroline. En ook een boek, dat het wellicht niet onaardig zal doen op de Boekenbeurs van 2013.

Daarnaast bevestigt Fabriek Romantiek ook ons sluimerend vermoeden dat we noch handig, noch hip genoeg zijn om ons dezer dagen nog in het straatbeeld te vertonen. Het is een hard besef, maar we redden ons wel.

‘Ondertussen kunt ge al eens kijken welke foto goed past bij uw tijger.’ – Caroline, creatieve duizendpoot en schippersdochter.

Dank u, Fabriek Romantiek!