Tv-review: 'Het beste moet nog komen' op VIER

Jazeker, Steven Van Herreweghe heeft de laatste jaren verschillende programma’s gepresenteerd: er was ‘De pappenheimers’, er was – helaas – ‘Rasters’. Maar voor ons blijft hij toch de man die met ‘De jaren stillekes’ onze zondagavonden vrolijk sepia kleurde. Nu is-ie terug met de 'Back to the Future' -variant van die nostalgische trip: ‘Het beste moet nog komen’.

In plaats van terug te blikken op het leven van zijn centrale gast – in de opener was dat Erik Van Looy – wierp Van Herreweghe dit keer een blik in diens mogelijke toekomst. Dat resulteerde in het beste geval, om de woorden van Van Looy zelf te gebruiken, in ‘leuke onzin’. De openingsvraag zette al meteen de toon: ‘Ruik jij altijd zo lekker?’, vroeg Van Herreweghe met een uitgestreken gezicht. Zonder omhaal op de lach gespeeld, en wij wisten direct: ‘Zomergasten 2.0.’, this is not .

Wat opviel: ‘Het beste moet nog komen’ is ambachtelijke televisie, met veel zorg en oog voor detail gemaakt. Sinds ‘De jaren stillekes’ wisten we al wel dat Van Herreweghe een serieus zwak heeft voor de Grote Televisieshows uit de jaren 60 en 70, en ook nu waren het trompetgeschal, de overdadige decors en de Russische 'Kalinka'-dansers niet van de lucht. Steven zelf had er ook duidelijk zin in: zijn kuif mat een vlotte 15 centimeter – altijd een goed teken.

‘Het beste’ is dan ook geen gewone talkshow, maar eerder een uitvlucht om zo veel mogelijk grappige filmpjes te tonen. Niet erg, maar dan moeten die filmpjes ook wel écht grappig zijn. Dat de humor niet altijd even subtiel was, geen probleem: fuck subtiel. Maar er werd vaak wel heel nadrukkelijk geleend bij andere programma’s. Die ene projectielkotsscène kwam zo uit ‘Little Britain’, terwijl het item rond de ‘Van Looy Lach’-app dan weer vervaarlijk dicht in het vaarwater van de ‘De ideale wereld’ kwam. Maar het grootste mankement van ‘Het beste moet nog komen’ is de eindeloos uitgerekte duurtijd: voor elke goeie gag was er minstens één middelmatige en één ronduit flauwe.

Het laatste half uur veranderde ‘Het beste’ plots in een verborgen camera-show, wat de kwaliteit wonderwel ten goede kwam. Om te bewijzen dat hij wel assertief kon zijn, moest Van Looy in een brasserie de arrogante BV gaan uithangen. Hulde aan Van Herreweghe, die de schuchtere regisseur zover kreeg om kwaad uit roepen of een in de buurt gezeten gezelschap ‘nu eens geen vijf minuten hun bek kon houden’. Onze maag ligt nu nog in de kramp van de plaatsvervangende gêne, maar wel: goed gelachen.

‘Ik heb in Afrika eens een hyena verkacht zien worden. Dat klonk wel een beetje als den Erik.’ Philippe Geubels over - wat anders? – de lach van Erik Van Looy.