Tv-review: '#hetisingewikkeld' op VIER

#vindikverrassendgenoegredelijkleuk

Stefaan Werbrouck

Als Twitter, het sociale medium met de grootste bek maar het kleinste aantal gebruikers, er binnen afzienbare tijd mee ophoudt, zal het toch één belangrijke erfenis achterlaten: de hashtag. Oorspronkelijk bedacht als een manier om eenvoudig tweets rond hetzelfde onderwerp op te zoeken en te sorteren maar ondertussen uitgegroeid tot een passepartout die voor om het even welk woord kan worden geplaatst en om het even wat kan betekenen. Als schriftgeleerden over 500 jaar sommige tweets en instagramposts onder de loep nemen, bestaat de kans dat ze denken dat in de vroege 21e eeuw '#' gewoon een alternatief was voor de spatie.

De tijd dat je met hashtags kon tonen dat je hip en bijdetijds bent, ligt dus al even achter ons; dat de makers van ‘#hetisingewikkeld’ het nodig vonden om er toch nog één te gebruiken in de titel, zorgde dan ook voor enig wantrouwen, die niet weggenomen werd toen bleek dat ze in de begingeneriek voor elke naam eveneens een hekje hadden gezet. Maar de achterdocht tegenover ‘#hetisingewikkeld’ ging verder dan de typografische keuzes: de reeks is ook een remake van een Deense serie, wat haar in dezelfde categorie plaatst als ‘Auwch’, én het is een tragikomedie over een man en vrouw die zich na hun scheiding opnieuw op het liefdespad begeven, wat terug doet denken aan ‘Zie mij graag’, eerder dit jaar op Eén. En we denken niet zo graag meer terug aan ‘Zie mij graag’.

Maar soms zit een verrassing in een klein hekje, want alvast de eerste aflevering van ‘#hetisingewikkeld’ was lang niet slecht. Het uitgangspunt: bijna-veertigers Lien (An Miller) en Peter (Ben Segers) besluiten in vriendschap te scheiden, maar wel onder hetzelfde dak te blijven leven. De ene week zorgt zij voor de kinderen en leeft hij in de omgebouwde garage, de andere week gaat het omgekeerd. Het zou tot een vulgaire deurenkomedie kunnen leiden maar afgezien van een scène waarin Peter binnenliep bij zijn ex terwijl ze aan het masturberen was, hielden de makers het netjes en vooral menselijk. De personages zijn ietwat uitvergroot maar net herkenbaar genoeg, de situaties zijn soms pijnlijk, soms grappig en de dialogen klinken alsof ze ook wel eens door echte mensen gezegd zouden kunnen worden – een zeldzaamheid in Vlaamse reeksen.

De cast doet het ook erg goed, met een speciale vermelding voor Jos Verbist als Liens vader, oud geworden in een zielloos huwelijk, en vooral voor Kristine Van Pellicom als haar zus, single op rijpere leeftijd en met stille wanhoop op zoek naar een man. De scène waarin ze tijdens een gesprek met Lien via Tinder afgewezen wordt maar doet alsof het binnengelopen bericht een bewijs van haar bloeiend uitgaansleven is, was bijvoorbeeld erg mooi. Het kan natuurlijk nog altijd mislopen, want van alle genres op televisie is de tragikomische serie wellicht de ingewikkeldste, maar deze eerste aflevering liet toch het beste verhopen.

‘Bob is een slimme kat die alleen naar huis komt om kaka te doen.’

Peter tegen zijn kinderen. Ook voor eigenaars van poezen was #hetisingewikkeld herkenbaar.