Tv-review: 'Hotel M' op Eén

Het is een publiek geheim dat die gekende batterijfabrikant bij oprichting voor een dilemma stond: een hyperkinetisch konijn kiezen als mascotte, of toch maar de frenetische Marcel Vanthilt? De fabrikant, zo is ondertussen geweten, koos verkeerd. De VRT mag 'm daar tot op vandaag dankbaar voor zijn.

Vanthilt, zo is ondertussen evenzeer geweten, is uitgegroeid tot de leading man van de openbare omroep, telkens de zomer weer in zicht kwam. Een welkome opvulling van het anders nogal schrale zomeraanbod - je kunt als programmadirecteur nu eenmaal maar een beperkt aantal herhalingen van 'FC De Kampioenen' op antenne gooien zonder jezelf uiteindelijk moegetergd door de kop te knallen.

Dit jaar mag Vanthilt zijn gasten ontvangen in het genaamde 'Hotel M', dat voor de sport - en een wellicht niet onbelangrijk aantal bankflappen - nog eens vaste grond vond in Roeselare.

Vanthilt heette ons maandagavond, na een weekje warmdraaien, welkom in zijn hotel. Al richtte hij zich bij de introductie eerder tot de bescheiden menigte die zich verzameld had op het Stationsplein dan tot de camera. Hij riep hen daarbij in één moeite de namen toe van zijn gasten, die nogal knullig naast elkaar op een bankje zaten - alsof we met z'n allen plots weer enkele honderden jaren jonger waren en er een paar slaven gesleten werden op de markt. Biedingen kwamen er niet uit het eerder toevallig aanwezige publiek. Of het er iets mee te maken had dat de gasten die avond Els De Schepper en Milow waren, durven we ons niet meteen afvragen.

'Hotel M' heeft qua verloop nogal te lijden onder een Rode Draad: een quiz, meer bepaald. Over de actualiteit, of over de gasten zelf. De antwoorden daarop willen maar al te vaak aanleiding zijn tot een Goed Gesprek (alwéér die hoofdletters), wat ook aangemoedigd wordt door het decor - de zetels uit 'Villa Vanthilt' hebben zo plaatsgemaakt voor een tafel en een stel stoelen. Niets mis mee, 'Hotel M' wíl in het diepst van z'n gedachten ook liefst een praatprogramma zijn. Maar na een weekje bleek dat het op papier misschien wel mooi oogt om het midden te houden tussen een luchtige quiz en zwaardere gesprekken, maar dat het in de praktijk wat ander is - het leidt niet zelden tot ongecontroleerd molenwieken om toch maar niet op je bek te hoeven gaan. Zo peilde Vanthilt eerst naar wat er nog restte van de jeugddromen van zijn gasten - goeie vraag - om het antwoord noodgedwongen af te breken voor de volgende, uit de lucht gegrepen quizvraag.

Wél lachen werd het dan weer toen zo'n vraag bleek te gaan over Milow zelf, en dan meer bepaald over zijn deelname aan de 'Mille Miglia', een Italiaanse autorace met oldtimers. Milow haalde daarbij de krant door zijn oldtimer onverdienstelijk in de prak gereden te hebben, of zo las het artikel toch. Milow - Jonathan, wanneer hij zich niet onder de Californische zon bevindt - leek de lolligheid niet te zien en begon prompt zijn beklag te doen over de pers in het algemeen. 'Ze proberen me elke keer weer uit mijn kot te lokken, maar ik trap er niet in!', klonk het. De meerwaarde van het live-aspect aan 'Hotel M' lazen we af uit de blik van Milow: voor eventjes weer Jonathan.

Verder blonk Vanthilt ook nog eens z'n onvoorspelbare aard op door een teug te nemen van een mengsel van cola en melk, dat eruit zag alsof het al een keertje te veel langs een spijsverteringsstelsel gepasseerd was. Voor de wetenschap, maar ook omdat een ander weldenkend mens het wellicht nooit zou doen. Terwijl wie de échte ouwe punker in Marcel Vanthilt nog eens wilt zien, ook gewoon naar 's mans nieuwste clip kan kijken (u vindt 'm hier). 'Hotel M' hoeft u daarvoor niet gezien te hebben.


Quote

'Mijn copiloot is gewoon ergens tegen gereden. En die auto was helemaal geen vijf miljoen waard, dat zou toch al te gek zijn?'


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234