TV-review: How I Met Your Mother (2BE, weekdagen, 19.20 u.)

Humo bekijkt voor u het nieuwe tv-seizoen, zo hoeft u dat niet meer te doen. Of misschien wél? Deze keer voor u besproken: 'How I Met Your Mother' op 2BE.

Concept

Amerikaanse sitcom met als uitgangspunt: 'Op elk potje past een deksel.'

Met

Neil Patrick Harris (de ooit zo onuitstaanbare Doogie Howser, MD), Jason Segel (één van de beroemdste exponenten van de komische school van Judd Apatow) en Alyson Hannigan, die u - we zullen het niet doorvertellen! - ongetwijfeld herkent uit de tenenkrullende 'American Pie'-reeks.

Review

Naar eigen zeggen bouwden bedenkers Carter Bays en Craig Thomas 'How I Met Your Mother' op rond hun eigen jarenlange vriendschap, maar vanuit welke hoek u het ook bekijkt, de serie is in grote mate schatplichtig aan het bijna iconische 'Friends': net zoals de populaire sitcom uit de jaren 90 draait ook 'HIMYM' rond een handvol New Yorkers wier gewauwel over werk, liefde en andere privéaangelegenheden zo interessant blijken dat wekelijks, zelfs na zes seizoenen, enkele miljoenen Amerikanen voor de buis gekluisterd zitten.

Het concept mag dan niet bijster origineeel zijn, de romantische gimmick waaraan de hele reeks is opgehangen, is wél verfrissend en uitnodigend: in het jaar 2020 vertelt een tomeloze romanticus, de genaamde Ted Mosley, aan zijn twee wat verveeld voor zich uitstarende koters hoe hij enige bewogen decennia geleden hun moeder leerde kennen. Voor hij het weet is hij vertrokken voor acht seizoenen: 150 luchtige verhalen en een handvol waardevolle levenslessen.

Centraal in zijn levensverhaal staan, naast Ted zelf, ook zijn vier beste vrienden: de vrolijk door het leven wandelende advocaat Marshal (Segel) en zijn vrouw Lily; de Canadese Robin, tv-presentatrice van een weinig om het lijf hebbende ochtendshow en tevens ex-liefje van Ted; en de immer strak in het pak zittende rokkenjager Barney (Harris), die de hele bende voortdurend ongevraagd levensbeschouwelijk advies geeft.

In het zesde seizoen, sinds vorige week te bekijken op 2BE, ontmoet Ted de ravissante Zoey (Jennifer Morrisson, u wellicht beter bekend als dokter Allison Cameron in 'House, MD'), doen Marshall en Lily verwoede pogingen om een kind te maken, raakt Robin meer en meer gefrustreerd in haar uitzichtloze job, en gaat Barney op zoek naar zijn biologische vader. En ontdekken we nog steeds niet hoe Ted nu eigenlijk de vrouw van zijn leven leerde kennen. Gelukkig maar!

'You're not a real New Yorker until you've stolen a cab from someone who needs it more than you do.' (Ergens onderweg gaan de vijf vrienden op zoek naar de essentie van het New Yorker-zijn.)