null Beeld

TV-review: ‘Jaaroverzicht 2012’ op Canvas

Ah, het eindejaar: kerstbomen, kalkoen, cadeautjes en - de traditionele domper op al die feestvreugde - het eindejaarsoverzicht van de VRT-nieuwsdienst.

Tom Raes

De wereld mag dan wel niet vergaan zijn vrijdag, we hebben toch weer mooi ons verdomde best gedaan dit jaar. Neen, opgewekt zijn we – wéér – niet geworden bij het jaaroverzicht van de VRT, maar of we het daarom eens een jaartje zouden overslaan? Nog liever onze nieuwjaarsbrief in tweeën scheuren voor we onze cadeaus gekregen hebben.

Dertig seconden ver waren we in de bloemlezing van 2012, en we stonden al kniehoog in het bloed in de Syrische straten. Zware kost voor kerstdag – die kalkoen van de schoonmoeder is er niets bij - maar dat lijkt ons eigenlijk net de bedoeling. Dát was 2012, namelijk. Meer zelfs, dat wordt wellicht ook 2013. En dat mag – of moet - ook nu gezegd worden.

Ondanks die bloedige start was het jaaroverzicht van de VRT dit jaar, net als het vorige, minder dramatisch van toon dan vorige edities. Slagzinnen als ‘Het jaar van de angst’ of ‘Een jaar in zak en as’ hangen er niet meer aan vast. Je zou een mens er wel eens helemaal onderdoor kunnen jagen met zulke leuzen. Maar het viel ook op dat de montage iets minder snedig was dan vorige jaren. Al kan dat natuurlijk ook aan 2012 zélf liggen. Sommige jaren zijn nu eenmaal flitsender dan andere, beelden we ons in.

Gelukkig was de nodige ironie er wel nog – een heel jaar door ernstig moeten zijn, doet zo’n nieuwsdienst al eens uit de bocht springen als het dan eindelijk wél eens wat losser mag. Beelden van de viering van de honderdste verjaardag van de Titanic-ramp naadloos opvolgen met die van het vrachtschip Rena, dat in het voorjaar in tweeën brak voor de kust van Nieuw-Zeeland: het equivalent van een vreugdesprongetje daar aan de Reyerslaan.

Een mens kan zich ergeren aan al dat leed op televisie, huilen of zelfs láchen – hangt er vanaf wat voor iemand u bent - maar het wordt bij iedereen gegarandeerd stil wanneer er weer eens zo’n stoet namen voorbijkomt op het scherm: Whitney Houston, Piet Römer, Ivo Michiels, Phil Bosmans, Donna Summer,… De doden van 2012, in geen specifieke volgorde. Ook een vaste rubriek in het jaaroverzicht. Herinnert ons eraan dat we Magere Hein nog een trap in de obituaria moeten voor Gerrit Komrij.

Blijft ons bij na een wandeling langs de brandhaarden van het jaar: de protesten in Athene, Rome, Lissabon en Madrid. Beursdagen die dropen van het bloed. De Armstrongs: de laatste val van Lance en de laatste reis van Neil. Verkiezingen thuis en daarbuiten. Obama die, nadat hij bij zijn herverkiezing nog mocht verkondigen hoe zijn land het beste is ter wereld, daar een maandje later zelf heel wat minder van overtuigd leek. De Olympische Spelen. Storm Sandy. En voor Vlaanderen de drama’s Ford Genk en vooral Sierre: er hoeft niet altijd een gewapende gek in de buurt te zijn om je kind te verliezen.

Al bij al valt er zelden opbeurend nieuws te rapen in zo’n jaaroverzicht, en dit jaar was daarin niet veel anders. Afspraak dezelfde tijd volgend jaar dus. Om te kijken of we het beter gedaan hebben, en om te zien welke goede voornemens we met z’n allen deze keer weer genegeerd zullen hebben.

Quote uit het programma?

‘Je hebt alleen aan jezelf gedacht en dat zal je je beklagen’ – gericht aan kapitein Schettino, winnaar in de categorie ‘Het beste een cruiseschip doen kapseizen’ met de Costa Concordia, maar eigenlijk ook wel breder toepasbaar, nu we er over nadenken.

De beste tweet over het programma?