Tv-review: 'Kafka' op vtm

Ik beken: het laatste sketchprogramma van Vlaamse makelij waarbij ik m'n middenrif beurs heb gelachen, was 'In de gloria' - o, die prille gloriedagen van de teeveefabriek Woestijnvis! Sindsdien is me slechts occasioneel een lachstuip overkomen, dankzij bijvoorbeeld 'Wat als?' of 'Benidorm Bastards', maar niks dat ik me haarscherp herinner, of erger: in een dronken bui zou willen uitbeelden.

Nu ja: de kracht van 'In de gloria' zat 'm ook in het schrijnen van de humor - 't was vaak veeleer gênant of droef dan grappig, en elke kijkbeurt zette de pineut van dienst (m/v) nog meer in zijn of haar onderhemd.

'Kafka', het nagelnieuwe sketchprogramma dat VTM bestelde bij de makers van 'Loslopend wild en gevogelte, draait 'm om regelneven en -nichten - lui die zich in andere tijden makkelijk verschuild hadden achter de slogan 'Befehl ist Befehl', en nu maar wat graag wapperen met reglementen.

De eerste aflevering opende met een kruiperige Tom Audenaert, die de receptioniste van zijn bedrijf - een soortement ministerie van de oude school - diets probeerde te maken dat z'n eega er met zijn portefeuille vandoor was, en dat hij het toegangspoortje dus niet middels zijn badge kon openen, en zich evenmin kon legitimeren. Hoe het hem verder verging, werd over de hele aflevering uitgesmeerd. Een lepe truc waarmee 'Kafka' de achilleshiel van het genre netjes omzeilde: in sketchprogramma's volgen de gags elkaar doorgaans in sneltempo op, maar van zodra er twéé tegenvallen, zet de wakkere kijker het op een zappen. Geen idee hoe het met u zit, maar wij hebben voor naar schatting tweeduizend uur kijkvoer klaarzitten in de televisievoorraadkast genaamd Netflix: geen denken aan dat we een halfbakken comedyprogramma zouden uitzitten als het nieuwe seizoen van, pakweg, 'Bojack Horseman' nog staat te blinken. Niet alle tussenstadia in het verhaaltje van Audenaerts' personage deden ons schateren, maar kom: we wilden wél weten hoe het met 'm afliep.

De wurgende tristesse van regelneverij kwam het best tot z'n recht in de scènes in het containerpark. Een strenge Stefaan Degand, de handen diep in de zakken van een donkergroene overall, probeerde er een wanhopige klant die níét met de wagen gekomen was beleefd af te poeieren - het reglement was klaar en helder: geen auto, geen toegang. Hun interactie behelsde weinig meer dan een absurd pingpongdialoogje - 'Wat wilt ge dat ik zeg?' 'Gewoon wat da'k moet doen' - maar ik zou het gerust een uurtje in een loop kunnen bekijken. Elders bestond er verwarring tussen Degand en z'n collega Goele Derick over het houten bijzettafeltje dat een klant bij het brandbaar afval wilde dumpen, terwijl het volgens Derick wel degelijk om houtafval gaat. Ze riepen per walkietalkie dan maar de hulp in van een zekere Patrick, die als twee druppels water op Nico Sturm leek, en het pleit middels een experiment beslechtte - brandbaar, dus. Ik liet me niet te betrappen op een gulle schaterlach, maar de mimiek van het trio zat er boenk op, en ik heb er nadien nog een keer of drie geluidloos om gegniffeld.

Het tempo in 'Kafka' was veeleer gezapig te noemen, en daar was niks mis mee. Het zag er allemaal trouwens beeldig uit - donkere kleurfilters zetten de lamlendigheid extra in de verf - en de afwezigheid van een lachband deed wonderen: je hóéfde helemaal niet te lachen, als je daar door omstandigheden geen trek in had, je mocht het ook gewoon van op een afstandje gadeslaan zonder te denken 'verrek, ben ik weer de enige die geen sjoege geeft.'

Zeggen dat ik reikhalzend uitkijk naar de tweede aflevering van 'Kafka' zou overdreven zijn - 'In de gloria' it ain't - maar ik ben alleszins niet gevlucht naar 'Bojack Horseman', en die milde nieuwsgierigheid zal ik dientengevolge gaarne verzilveren, volgende woensdag.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234