TV-review: 'Lilyhammer' op Canvas

Als we het internet mochten geloven, ging ‘Lilyhammer’, een Noors-Amerikaanse coalitie met gitarist/acteur Steven Van Zandt in de hoofdrol, het beste uit twee werelden samenballen in één serie. Elementen uit de Amerikaanse maffia uit ‘The Soprano’s' zouden vakkundig verweven worden met die typisch Scandinavische zweem van mysterie die van ‘Borgen’ en ‘The Killing’ zo’n succes maakten.

En ‘als ons kat een koei was, konden we ze melken achter de stoof’, zei moemoe altijd. Om maar te zeggen: verwachtingen als deze hebben 100% garantie om niet ingelost te worden, en al zeker niet meteen vanaf de eerste aflevering.

De premisse is nochtans veelbelovend. Nadat Frankie ‘The Fixer’ Tagliano’s hond Lily wordt neergeknald besluit hij toch maar om eieren voor zijn geld te kiezen en in het voorgestelde witness protection programte stappen. Uit alle plaatsen ter wereld kiest hij Lillehammer in Noorwegen. Motivatie: ‘Didn’t you see the Olympics in ’94? It was beautiful!’. Al snel ontpopt hij zich ook daar tot hoofd van de criminele onderwereld.

Het gevoel dat we wel vaker krijgen bij eerste afleveringen is dat de makers er zoveel mogelijk in willen proppen: karakterschetsen, pittige oneliners om de toon te zetten, de aanzet van de romance… en dat ging in dit geval een beetje ten koste van de vloeiendheid van het hele gebeuren. We hadden ook de indruk Van Zandt bij wijlen wat tam stond te acteren, al zou er voor die mondhoeken van hem gerust een facebookfanpagina opgericht mogen worden.

Af en toe schemerden er wel flitsen van genialiteit door deze eerste aflevering: van heerlijk absurdisme (de handpopscène in het VDAB-kantoor), over slapstick (2 debielen in een bos met een geweer en je kan er de donder op zeggen dat de ene de andere neerknalt), tot geinige kwinkslagen (Van Zandt die de bandana van jong tuig een zakdoek noemt, terwijl dat je ‘m zelf niet te gauw met the E Street Band zal zien spelen zonder het onding).

We wensen het niemand toe, maar mochten wij op een dag waker worden als een jurylid van The Voice van Vlaanderen, we zouden afdrukken toch voor deze serie. Lilyhammer is immers nu al net iets beter dan degelijk, en heeft nog stevig groeipotentieel.

Quote uit het programma

Frankie, ondertussen Giovanni Hendriksen genaamd: “Maybe we should put this on the account of cultural differences”, nadat hij ambtenaar wou omkopen en wanneer bleek dat Noren nogal regelneven zijn.

De beste tweet over het programma

Version:1.0 StartHTML:0000000214 EndHTML:0000003104 StartFragment:0000002854 EndFragment:0000003068 SourceURL:file://localhost/Users/fdesmet/Library/Caches/TemporaryItems/Outlook%20Temp/Lilyhammer%5B1%5D.doc