TV-review: Louis Theroux: Law & Disorder in Lagos (Canvas, dinsdag, 22 u.)

Humo bekijkt voor u het nieuwe tv-seizoen, zo hoeft u dat niet meer te doen. Of misschien wél? Deze keer voor u besproken: 'Louis Theroux: Law & Disorder in Lagos' op Canvas.


Concept

Na die van Johannesburg en Philadelphia verkent Louis Theroux de achterbuurten van Lagos, de grootste stad van Nigeria. Binnenkort het Kiel?


Met

Een schrijverszoon met een brilletje.


Review

Hoe feller de grote televisiemaker Louis Theroux contrasteert met zijn onderwerp - ziehier onze theorie - hoe meer zijn unieke charme tot haar recht komt. Drop hem op een meeting van Californische ufologen, laat hem in zijn onderbroek een stomende pornoset opwandelen of zet hem oog in oog met een van top tot teen met adelaars, runentekens en hakenkruisen volgetatoeëerde neonazi, en men weet: dit wordt lachen.

Bepaald geen kwaad idee van Theroux dus om de chaotische stadsjungle van Lagos in te trekken: zijn melkbleke snuit en immer flegmatieke replieken ('Is everything alright?') vielen aldoor hevig uit de toon, wat een welgekomen humoristische touch gaf aan wat in wezen een ernstige reportage was over de moeizame ordehandhaving in Lagos.

Die ordehandhaving, althans wat ervoor moest doorgaan, bleek in grote mate de verantwoordelijkheid van een nogal armoedig ogend zootje ongeregeld in fluogroene hemden dat luisterde naar de naam KAI, Kick Against Indiscipline, en onder de leiding stond van een bolronde, kostelijk parmantig uitgedoste legerveteraan die zichzelf The KMG liet noemen, kort voor The KAI Master General.

The KMG en zijn discipelen toonden zich buitengewoon geestdriftig in het opsporen van bouwovertredingen en het op de vingers tikken van onverlaten die zich niet hielden aan de onverbiddelijke zaterdag-schoonmaakdag-regel, maar het werkelijke probleem lieten ze ongemoeid: het stadsdeel waarin de KAI opereerde, Lagos Island, werd geregeerd door ene MC Oluomo, een onverlicht despoot wiens gezag steunde op de loyauteit van area boys, straatarme drommels die in zijn opdracht marktkramers afpersten.

Waar MC Oluomo al zijn onrechtmatig verdiende centjes precies aan uitgaf, werd duidelijk toen Theroux op audiëntie mocht in diens gloednieuwe spiegelpaleis en Oluomo's trouwe adjudant trots de omvangrijke schoenencollectie van zijn baas liet zien ('allemaal gekocht in Italië').

In een nachtelijke scène zagen we de enigmatische MC Oluomo ook nog even de wilde weldoener uithangen: omringd door een op het gewelddadige af uitzinnige menigte daalde hij uit een blinkende terreinwagen neder om een dikke stapel bankbriefjes te overhandigen aan een willekeurig gekozen armoedzaaier - een staaltje straattheater zonder acteurs, dat eindigde in luidruchtig tumult.

Theroux liet zich gelukkig geen enkele keer van de wijs brengen en deed de hele reportage lang precies wat hij moest doen: doorvragen waar doorvragen geboden was; netjes de mond houden wanneer een betekeniszwangere stilte meer aangewezen was.

Vijf seconden duurt zo'n betekeniszwangere stilte gemiddeld in zijn reportages (wij hebben dat eens afgeklokt), waarna Theroux steevast met een verwonderd 'Really?' repliceert. Heerlijke tv-momenten, iedere keer weer.


Quote

'Er zijn geen problemen in Lagos.' - 'Dat klopt: er zijn geen problemen.' - MC Oluomo en zijn adjudant zijn het volkomen met mekaar eens .

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234