Tv-review: 'Ontspoord' op vtm

Wat speelt er zich af in het hoofd van iemand die moordt? Die vraag zou 'Ontspoord' beantwoorden, beloofde VTM, want hun nieuwe misdaadreeks was veel meer dan het gratuit herkauwen van sensationele gerechtszaken uit het recente verleden.

Niet dus. De eerste aflevering - gebaseerd op de zogeheten beerputmoord - raakte amper boven het niveau van een 'Witse' of een 'Aspe' uit: oppervlakkig, op een vervelende manier rechtlijnig en expliciet, misdaad voor twaalfjarigen. De dader in dit verhaal - de geadopteerde zoon van een vrouw die onschuldig voor de moord is veroordeeld - heeft zijn adoptievader gedood omdat hij kwaad was. Kwaad omdat pa hem verplichtte naar de landbouwschool te gaan, kwaad omdat pa zijn ma een bloedneus had geslagen. En de moeder, die verraadt haar zoon niet. Nooit. En daar moet je het mee doen, qua psychologisch inzicht. Zo kan u het ook. Meer nog: u hébt dat al gedaan, aan de ontbijttafel met de krant erbij, in de twee- of driezit voor televisie, aan de toog.

Wat voor mensen die hoofdpersonages ziijn? Geen flauw idee. De dialogen verraden niks, want die zijn alleen geschreven om de plot vooruit te helpen. Die dader moet een ijsberg van pijn en woede en frustratie zijn, maar 'Ontspoord' toont amper het topje ervan. Aan de acteurs ligt het niet, die doen erg hun best om leven te blazen in hun tekstbalonnetjes, maar 't is onbegonnen werk. Zonde, want Barbara Sarafian speelt zelfs mysterieus mooi.

Mooi is ook het licht en de kleur: de hele aflevering baadt in een schijn van zacht geel en bruin, de tinten van blonde tabak, waardoor het verhaal van de beerput - dat beklemmend en troebel had moeten zijn - zich afspeelt in een verraderlijk open, fris en helder decor. Het toont aan dat ook de regisseurs echt wel moeite hebben gedaan om er iets interessants van te bakken, maar helaas, met een flauw scenario maak je alleen flauwe tv.

De kritiek die het programma al over zich heen kreeg nog voor het te zien was geweest - gemakszuchtige of ondoordachte poging om te scoren met leed van anderen - was op zijn minst voorbarig. Dat is hij nu al heel wat minder.