null Beeld

Tv-review: 'Reizen Waes' op één

Stevig onze ogen uit hun kassen gewreven vanavond: 'Reizen Waes' dook in haar eerste aflevering meteen de onverholen waanzin van Turkmenistan in, een land waarin bureaucratie een nationale discipline is, en de Fellaini-pruik een vestimentair pronkstuk.

Wij hebben Tom Waes - die knuffelbaarste aller macho's - al kopstoten zien uitdelen aan windhozen en uit zijn neus granaatscherfresten weten peuteren, maar zelden zagen wij hem minder op zijn gemak dan omringd door een stel Turkmeense ambtenaars. Die probeerden, in ratelend Turkmeens, te beslissen welke tafel, standbeeld of muurplakkaatje hij al dan niet in beeld mocht brengen. 'Wat ís dat hier?' zag je hem de hele reis denken: de hoofdstad leek wel de set van een dystopische sciencefictionfilm, met marmeren flatgebouwen te midden van een desolaat woestijnlandschap, propere straten waar schijnbaar nog nooit op gewandeld was, en één verdwaalde Vlaming die daar eigenlijk niks te zoeken had. Wat blijkt: Turkmenistan is stinkend rijk en zo zot als een deur.


'Reizen Waes' is geen traditionele reistelevisie; in plaats van op zoek te gaan naar de meest handdoekklare plekjes op de Costa Brava lullen Waes en co zich een weg naar ontoegankelijke oorden waar in het Westen amper televisiebeelden van te vinden zijn en die slechts met hardnekkige willekeur journalisten toelaten. Een slimme aanpak: doordat niemand Turkmenistan kent, is de verwondering des te groter wanneer blijkt dat er een miljardenproject aan de gang is om midden in de woestijn een toeristenparadijs - inclusief tien kilometer breed kanaal - aan te leggen. Of wanneer tijdens een paardenrace één hele tribune voor Tom wordt afgezet en vervolgens gevuld met figuranten - stuk voor stuk in dezelfde blauwe jumper. Of wanneer er op de voorschriftenlijst van te filmen objecten staat: 'No donkeys.' Hoeft het nog gezegd dat er met de reactieshots van Tom een gewéldig compilatiefilmpje te bricoleren valt?
Het komische en het verontrustende fladderden hand in hand door de uitzending. Neem nu Toms bezoek aan een zogezegd typisch marktje: luttele meters voor hem lopen twee hypernerveuze bodyguards die verdachte dan wel wanordelijke items net op tijd aan het oog van de camera proberen te onttrekken. Wat die kerels verstaan onder verdacht? Een thermos, bijvoorbeeld. Tom, en wij in onze zetel, konden daarmee lachen, maar ja: wóón daar maar eens. Soms werd het ronduit beangstigend. Een kwade hotelmanager kon er niet tegen dat er een lege eetzaal werd gefilmd - heel de crew werd pardoes op straat gezet - en deed ons afvragen: 'Wat zou er gebeuren mocht Tom écht van zijn geplande traject afwijken en pakweg een sloppenwijk filmen?' Tom zal een vaag vermoeden hebben gehad en bleef (meestal) een toonbeeld van zelfbeheersing.
‘Reizen Waes’ leek in plaats van een reisprogramma wel ‘The Truman Show’: een maf theaterstuk dat toevallig in een echt land tot leven werd gebracht, met een hoofdacteur die al snel doorhad in wat voor kafkaiaanse nachtmerrie hij was terechtgekomen - en er af en toe, tegen beter weten in, uit zijn krammen schoot. Die droogkomische aanpak in combinatie met de ontluisterende beelden: jep, Tommeke Waes heeft zonet een Louis Theroux’tje gedaan.

Quote

'Do you have a representative door for us?' Tom Waes krijgt het sarcasme even niet uit zijn stem wanneer een manager hem naar een ander hotel wil loodsen: de deur waar Tom stond te filmen was 'toch niet representatief'. Die Turkmenen: allen rabiate fan van Monty Python, zo vermoeden wij.


Tweet

En nu ook op Humo! Kan geen toeval zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234