Tv-review: 'Sleepy Hollow' op 2BE

We keken even raar op toen we ‘Sleepy Hollow’ op zondagavond bij 2BE geprogrammeerd zagen staan: was dat niet die film van Tim Burton waarin Christopher Walken – die zelfs in de rol van donzig konijntje nog angstaanjagend zou zijn – Johnny Depp het leven zuur maakte als vreselijk enge onthoofde ruiter?

mke

Nope, het bleek om een gloednieuwe Amerikaanse serie te gaan die, net als de film, gebaseerd is op een kortverhaal van John Irving over een sterveling die het opneemt tegen een paardrijder zonder geweten en zonder hoofd. Was Burtons Hollywoodfilm al een losse interpretatie van Irvings verhaal, dan zullen literatuurpuristen helemaal steigeren bij de draai die het schrijversduo Roberto Orci en Alex Kurtzman (scenaristen van het stoere blockbuster-lawaai ‘Transformers’) aan hun bronmateriaal hebben gegeven. Al zijn er waarschijnlijk nu ook weer niet zoveel literatuurpuristen die naar 2BE kijken.

De openingsscène deed nochtans vermoeden dat de reeks wel dicht bij de spookachtige, ouderwetse sfeer van het origineel zou blijven: we bevonden ons te midden van mistige bossen, zwaardgekletter en de held met dienst Ichabod Crane die een mysterieuze, gehelmde tegenstander een kopje kleiner maakt. Van daaruit vertrok de plot echter op een duizelingwekkende achtbaantocht die zo knettergek was en bomvol actie zat, dat we ons na 20 minuten begonnen af te vragen of de makers van zin waren het hele verhaal al in één aflevering te proppen.

De grootste ingreep die de makers doorvoerden, was om hun 19de eeuwse held te transformeren naar de 21ste eeuw. Na de opener die zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog ontwaakten we samen met Crane in het moderne dorpje Sleepy Hollow, waar tot zijn grote ontzetting auto’s rondrijden en – nog erger! – vrouwen niet alleen de arm der wet dienen, maar ook broeken mogen dragen. Ook de onthoofde ruiter heeft zijn afspraak met de 21ste eeuw niet gemist en lijkt vast van plan iedereen op zijn pad te mollen.

Eens ‘Sleepy Hollow’ die overstap maakte naar de moderne wereld, kreeg de mysteryreeks plots de allure van een doordeweekse politieserie. Crane slaat al snel de handen in elkaar politieagente Abbie die – vanzelfsprekend – eerst geen snars gelooft van zijn verhaal, maar daarna –vanzelfsprekend – toch overstag gaat. Het gekibbel tussen deze twee eeuwenver uit elkaar liggende personages voorziet de reeks van wat comic relief, zeker geen overbodige luxe. De plot lijkt namelijk geschreven door iemand die er wel wat in zag om ‘The Da Vinci Code’, de oorspronkelijke ‘Sleepy Hollow’-film en de bij de haren getrokken intriges van ‘Lost’ door elkaar te hutselen. De missie van Crane en Abbie bepaalt immers niet alleen de toekomst van het dorpje Sleepy Hollow, maar meteen ook die van de hele mensheid. Tel daarbij gecodeerde Bijbels, uitleggerige droomvisioenen en naakte, gehoornde wezens, en u weet dat u voor subtiliteit bij ‘Sleepy Hollow’ aan het verkeerde adres bent.

En toch, die tjokvolle plot had wel als aangenaam neveneffect dat ‘Sleepy Hollow’ aan een heerlijke rotvaart voorbijraasde. Wie weet hebben we onsguilty pleasure voor de komende zondagen wel gevonden.

‘First I shot him, but that didn’t seem to work. Beheading him seemed the next logical step.’Ichabod Crane legt rustig aan de politie uit waarom hij het 250 jaar geleden zo bloederig aanpakte.