Tv- review: 'The Show Must Go On' op VIER
'The Show Must Go On', en dus bespreken wij voor u een nieuw televisieprogramma, ook al vragen we ons op deze ochtend af of we onze lichtbak überhaupt nog nodig hebben: een mens moet zijn gordijn maar opzij trekken en naar buiten kijken om een onvervalste klucht waar te nemen. Al hopen we nog altijd dat iemand straks 'Sorry voor alles' roept - en dit allemaal één grote, langgerokken prank bleek van Adriaan Van den Hoof.
Maar goed, 'The Show Must Go On', dus, is van de hand van Peter Boeckx, die met 'The Sky Is the Limit' al een soort dierentuin bijeenbracht: de apen droegen er ringen, lachten gewillig hun tanden bloot en lieten af en toe hun achterste zien. 'The Show Must Go On' is van hetzelfde peperdure laken een broek: ook nu zitten Boeckx' onderzoeksobjecten er behoorlijk warmpjes bij, maar maken ze allemaal muziek om den brode, meestal in het schlagergenre. Muziek van Het Volk, dus, waar weleens lacherig over gedaan wordt, maar die - te merken aan de dikke Mercedes onder Jo Vally's achterste - nog steeds een aardige duit oplevert.
Net als in 'The Sky Is the Limit' mocht Boeckx daarbij ook achter de schermen van de glitter, glamour en polonaises filmen. Het effect voelt ondertussen bekend aan: de kijker schippert van schuldig kijkgenot (we weten nu eindelijk hoe Jo Vally's kapsel tot stand komt) over milde interesse (de Hollywoodanekdotes van pianist Johan Stollz) naar toenemend ongeloof. Voor dat laatste stond Steve Tielens garant, een relatieve nieuwkomer in het schlagergenre die al meteen voor een Twitter-tsunami aan verontwaardigde reacties zorgde. Tielens' professionele rechterhand heette Monique, een 70-jarige vrouw die, om god weet welke reden, de charmezanger als een soort surrogaatzoon zag en hem op zijn wenken bediende. Stonden o.a. op haar takenlijst: de hondenpoep op Tielens' koer opruimen, het podiumzweet van zijn torso afwrijven en zijn juiste podiumplunje inpakken. Bij dat laatste ging het mis, met alle desastreuze gevolgen vandien: Monique werd prompt door Tielens de kamer uit gestuurd, waarna het testosterongehalte van de charmezanger tot alarmerende hoogtes piekte.
De absurde wisselwerking tussen de charmezanger en zijn oudere hulpje lijkt nu al één van de blikvangers van 'The Show Must Go On' - net zoals Michel Van den Brande dat was in 'The Sky Is the Limit'. Wie de komende weken om een guilty pleasure verlegen zit, weet dus waarop afgestemd. En als u ons nu wil excuseren: wij moeten nog wat ongelovig uit ons raam gaan zitten staren.
Tweet
Speciaal twitter account aangemaakt om te zeggen dat #stevetielens de zieligste persoon ooit is! #redmonique#nietsbereiktinuleven
— Annelies Billiet (@ButtensBottoni) 8 november 2016