TV-review: 'The Spiral’ op Nederland 3

Kijk eens aan: Lien Van de Kelder die het openingsshot van het langverwachte The Spiral voor haar rekening neemt, en daardoor het eerste wat kijkers in acht Europese landen tegelijkertijd te zien krijgen van de reeks. Teken dat regisseur en Lien’s vriend Hans Herbots weet wat zijn multinationale publiek wilt: Tet-... euh, talent!

Maar alvorens we van seksisme beschuldigd zouden worden – deze keer was het een grapje, echt – snel dit: dat Van de Kelder de eerste scènes mag spelen, is iets waarvoor we ons waarschijnlijk met enige trots op de borst zouden moeten kloppen. Ook het feit dat Herbots mag regisseren strekt tot eer, en ook de rol van de even Vlaamse Johan Leysen, die eenlosjes op Banksy gebaseerde kunstenaar speelt, is geen kleintje. Maar nu de hamvraag: hebben we ons ook daadwerkelijk vijftig minuten lang op het sternum geroffeld?

Niet bepaald. Bij de productie van de reeks zijn er een zestal landen betrokken. Allemaal mooi, alle Menschen werden Brüder en zo, maar in de praktijk betekent dat dat ze ook elk hun deel van de koek willen wat betreft opnamelocaties. Dat vertaalde zich de eerste helft van de aflevering vooral in huppelen tussen verschillende steden en verhaallijnen. Niet dat we eens geen moeite willen doen op een zondagavond, maar voor kijkers die nog maar net de personages leren kennen niet echt makkelijk om volgen.

Dat The Spiral een Europees project is moet ook blijken uit het acteursbestand, dat naast Belgen ook Nederlanders, Finnen, Zweden en Denen telt. Hoe die met elkaar praten, horen wij u denken? In een Engels dat bij de ene al wat meer gehavend uit de mond komt dan bij de andere. Wat Van de Kelder en co. betreft, kan het er nog mee door - het Belglish valt al bij al nogal mee – maar in de ergste gevallen zorgt het voor zulke onnatuurlijke vertolkingen dat het op den duur begint te jeuken. Zo staat de Fin Elmer Bäck in het Engels bijwijlen op zo’n tenenkrullende en gekunstelde manier te acteren dat je er buiten beeld een talencoach in tranen bij vermoedt.

Het af en toe ronduit lakende scenario helpt de geloofwaardigheid ook niet. Zo was de kunstroof waarrond de hele verhaallijn is opgebouwd maar érg dunnetjes uitgewerkt. Of wat moeten we denken van personages die erin slagen nonchalant een museum binnen te wandelen om zonder veel problemen met een Rubens of een Picasso onder de arm weer naar buiten te stappen? Ook lachen: de onverlaat die na zijn miljoenenkunstroof het schilderij in kwestie op zijn rug bindt en op een jetski ontsnapt, met een fontein aan water achter zich. Doorheen Europa het geluid van miljoenen handen die simultaan op voorhoofden klapten.

Tel daarbij nog eens de veelal clichématige personages – de naïeve flik die moet samenwerken met de rokkenjager die buiten de lijntjes kleurt kennen we nu wel al – en begrijp dat we het allemaal nogal somber inzien. Valt er dan niets te rapen in The Spiral? Toch wel. Onze eigenste Johan Leysen doet het bijvoorbeeld helemaal niet onaardig als gedesillusioneerde kunstenaar die de kunstwereld een schop onder de kont wil geven.

Voor de rest wordt het echter nog vier weken bang afwachten of we al dan niet Ode an die Freude zullen mogen aanheffen op het eind. Wij houden onze adem alvast niet in. U kent ons.

We had sex and then you ran off. If I didn’t know any better, I’d say you were scared of pussy - Zondagavondtelevisie is terug, dames en heren.

Eén zendt de eerste aflevering van 'The Spiral' uit op 9 september. Nederland 3 zit die dag aan de tweede aflevering.