TV-review: Thuis (een, elke weekdag, 20.10 u)

Humo bekijkt voor u het nieuwe tv-seizoen, zo hoeft u dat niet meer te doen. Of misschien wel? Deze keer voor u besproken: Thuis op een.

ao

Concept

onder meer Bart Van Avermaet, Annick Segal en Sally-Jane Van Horenbeeck

Review

Op 23 december 1995 gooide TV1 de pilot van 'Thuis' in de ether. Bianca was het allereerste personage dat in beeld kwam - in bed, onder een bloemetjeslaken, terwijl haar moeder Jenny onder aan de trap stond te roepen dat ze moest opstaan en haar vader Frank in het geniep aan de lijn hing met ene Simonneke. Vijftien jaar later trekt de soap nog altijd meer dan één miljoen kijkers.

'Thuis' lijkt dan ook een tweede adem te hebben gevonden: waar er in de vorige seizoenen wel érg veel boterhammen met salami werden gegeten om de dagelijkse 20 minuten vol te krijgen, is jaargang zestien in een noodvaart uit de startblokken geschoten.

De cliffhanger van de zomer (Eddy reed met zijn vrachtwagen over Bianca) is nog niet verteerd of we zitten al aan het volgende drama: Jelena is dood! Er zijn ook opvallend meer verhaallijnen, waardoor het geheel nog wat extra vaart krijgt.

Wij telden er vorige week vlot meer dan tien. Bianca heeft het voor Mo. Rosa krijgt het wellicht opnieuw voor Waldek. Hopelijk krijgt Luc het dan niet wéér. Nina blijft het proberen bij Peter. Peggy en Tom, dat blijft niet duren. Iedereen weet het van Simonne en Herman. En Swa gaat weg bij Julia, want Steph Goossens krijgt een programma op VT4. (Nog) meer verhalen dan vroeger dus, alleen zijn ze niet meer allemaal made in Sodom & Gomorra.

De 'Thuis'-fans hebben de laatste drie, vier seizoenen een hoop horror moeten slikken - verkrachters, Duitse dubbelgangers, incestvaders - maar de nieuwe verhaallijnen zitten dichter op de huid van de gewone mens. Zie, opnieuw, het wegvallen van Jelena, het (letterlijk) vergezochte Oost-Europese liefje van Waldek. Het arme kind werd overigens doodgeschoten door Youri, die daarna op zijn beurt werd neergeknald door Waldek.

Ella van de telenovela op vtm maakt haar geluk misschien zelf; bij 'Thuis' hebben ze geen compassie met hun personages.

'Is nachtmerrie. Iemand moet mij wakker maak.' - Waldek, over de dood van Jelena