null Beeld

Tv-review: 'Tom & Harry' op Eén

Wel verdorie, is onze inleiding toch wel niet zoek geraakt na de geboorte, zeker?!

Vlaanderen op zijn landelijkst, waar de velden wuiven en de duiven de leegtes tussen de dialogen volkoeren. Ook in 'Tom & Harry' is het weer al platteland en idylle wat de klok slaat. Opletten, weten we dan; een mens zou in zo'n nieuwe fictiereeks maar al te gauw een nauwelijks verholen reclamespot van één of andere toeristische dienst vermoeden. Sterker nog: het verleden heeft aangetoond dat die mens al meermaals zijn gelijk heeft gehaald - bent ú destijds op 'Katarakt'-wandeling geweest, of had u het meer voor de 'Zuidflank'-kasteelbezoeken? Gelukkig lijkt 'Tom & Harry' méér meegebracht te hebben dan enkel een toeristische brochure.

Misschien is het wel de verraderlijke rust die van het platteland uitgaat die het tot het Arcadië voor scenaristen maakt, dachten we tijdens de openingsscène van 'Tom & Harry': er floten vogels, en de de zon scheen alsof die elders geen ijsbergen te smelten had. Maar tussen al dat fraais, op een kruispunt van twee verlaten landwegeltjes, reden twee wagens elkaar net niet in de gracht. Een omen van heb ik jou daar: de inzittenden van de wagens, dé Tom (Gilles De Schryver) en dé Harry (Robrecht Vanden Thoren), werden immers verwisseld bij de geboorte. De eerste kwam na z'n geboorte in een welgesteld nest terecht, heeft een vriendin die op Evelien Bosmans lijkt, en erfde in de eerste aflevering de wijngaard van waaruit zijn familie pinot gris de wereld instuurt. De tweede had dan weer een onbestemde rol in een band die 'Spitfires of Satan' heet, en heeft het wellicht meer voor Cara Pils - het is niet uit te sluiten dat Harry in een latere aflevering 'pinot' in 'Sesamstraat' zal situeren.

Baby's die bij de geboorte met de verkeerde moeder mee naar huis worden gegeven: toegegeven, het is een verhaallijn die geplukt lijkt uit één van die scripted reality-schroothopen die het nog niet zo lang geleden zo goed deden op de Vitaya's en Vijven van deze wereld. Maar 'Tom & Harry' springt in tegenstelling tot die in scène gezette rampjes wél handig om met de eigen onwaarschijnlijkheden. Zo vond de eigenlijke ontdekking van de kinderwissel plaats tussen de scènes door. Geen dramatische instorting of emotionele waterval wanneer Toms moeder (Karlijn Sileghem) de uitslag van haar stiekem uitgevoerde DNA-onderzoek in de bus kreeg. De echte impact kwam pas wanneer ze haar zoon - de echte dan - later eerder toevallig tegen het lijf liep. Prima cliffhanger, en het nam ons alleen maar meer in voor 'Tom & Harry'.

Een andere reden waarom we nog op goeds mogen hopen: eindelijk weer een échte rol voor Frank Focketyn. Die van de gepasseerde nonkel in het bedrijf, meer bepaald, die met lede ogen moet aanzien hoe niet hij, maar de jonge, onervaren Tom het familiebedrijf nieuwe tijden in mag leiden. Focketyn zegt naar goed gewoonte weer het meeste als hij zwijgt, wandelt weer alle facetten van de vertwijfeling af, en weet als geen ander hoe radeloosheid en eenzaamheid eruitzien in een maatpak. Nog klasbakken: Tania Van der Sanden, die als de moeder van Harry de herinnering aan 'Achter de feiten' mag komen wegvagen, en Sien Eggers. Die laatste zet een wel érg overtuigend verward vrouwtje neer - van het type dat je in landelijke dorpjes weleens in duo, arm in arm, over straat kunt zien schuifelen met een rieten boodschappentas.

We hadden ons voorgenomen om de vergelijking ''Zuidflank' meets 'De helaasheid der dingen'' neer te pennen. Als we mogen uitgaan van de eerste aflevering, kunnen we echter hopen dat we uiteindelijk méér zullen krijgen dan de som van die delen. Laten we nog eens wild doen, en ervan uitgaan dat het wel goed komt met 'Tom & Harry'.


Quote

'Van die Harry gaan we nog horen, die heeft talént!' - Of in het Dimitri Bontincks: 'You gonna hear from him sweetie!'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234