Tv-review: 'Topdokters' op VIER

Topprogramma.

Net zoals bij 'De rechtbank' is het bij de start van een nieuw seizoen van 'Topdokters' altijd even afwachten. Zijn de makers erin geslaagd om in de wereld die ze al een paar keer bezocht en doorgelicht hebben nieuwe figuren en verhalen te vinden die even boeiend zijn als die uit het verleden? In het geval van 'Topdokters - jaargang vijf' bleek al na een paar minuten elke reserve zonder reden. Integendeel, ik zou al diep moeten graven om een aflevering van de reeks te vinden die evenveel indruk maakte als deze opener, of zelfs een uur televisie uit de afgelopen maanden dat even mooi was.

In elke aflevering van 'Topdokters' komen meerdere artsen aan het woord, maar er staan wel telkens twee mensen centraal, en in die van gisteren hadden die allebei bijzonder sterke verhalen mee. Guy T'Sjoen is endocrinoloog in UZ Gent en - naast iemand die blijkbaar al eens graag uit de bol gaat op een optreden van Kim Wilde - gespecialiseerd in transgenderzorg. Hij begeleidt ook Bo Van Spilbeeck in haar transitie, dus veel korter op de bal kon deze aflevering niet zitten. Van Spilbeeck zelf kwam echter niet ter sprake, in plaats daarvan kregen we een inkijk in het leven van een tienermeisje dat graag jongen wou worden en bij de dokter haar eerste hormoonbehandelingen kreeg.

Het hele gesprek was ontroerend mooi in zijn eenvoud. De opluchting in de ogen van de jongen nu zijn echte leven eindelijk zou kunnen beginnen, de liefde van de vader die naast hem zat en even blij was dat zijn kind na jaren van ongeluk en depressies een kans kreeg om zijn plaats te vinden, de bemoedigende aanpak van de dokter... het maakte die hele transitie waar zoveel pijn en onzekerheid vooraf was gegaan zo normaal. En voor iemand de opmerking kon maken dat dit soort 'transpropaganda' net voor ongeluk zorgt bij labiele mensen, gaf de professor nog mee dat mensen die in dubio zijn over hun geslacht drie keer méér kans maken op een zelfmoordpoging wanneer ze geen steun ondervinden in hun omgeving - en vooral dan bij hun ouders. Als de maatschappij er geen punt meer van maakt, lijkt het mij alvast logisch dat vader en moeder hun kinderen ook makkelijker zullen steunen.

Hoe knap dat verhaal ook was, het moest het toch afleggen tegen de andere rode draad in de aflevering, een geval uit de praktijk van gynaecologe Liesbeth Lewi in UZ Leuven. Zij is gespecialiseerd in foetale chirurgie en problemen met meerlingen, en kreeg een Letse vrouw over de vloer die zwanger was van een drieling. Alleen bleek één foetus niet levensvatbaar en moest de chirurge en dus ook de moeder dat ene toekomstige kind opofferen om de andere twee te redden. Het was een zaak waar ijzeren logica kruiste met diepmenselijk verdriet, en in de handen van minder scrupuleuze programmamakers had het makkelijk een 'tearjerker' kunnen worden. Maar gelukkig is 'Topdokters' ook op het vlak van terughoudendheid een toonbeeld.