Tv-review: 'What About Eric?' op Canvas

Qua street cred kan Compton nog altijd op meer goedkeuring rekenen bij de homies, maar na 'What About Eric?' konden we bevestigen: Waregem is óók niet alles.

'Ik kan niet groeien op een terras!' Aan het woord is niet die verlepte sanseveria op uw binnenkoertje, wel Eric Kabongo, 'Krazy-E' voor de vrienden: aspirerend rapper, volleerd plantrekker, en de favoriete sparringpartner van Het Lot. Eric roept de stad onder hem toe vanop het bescheiden terrasje van het dieptreurige appartementsgebouw waar hij, tussen het rappen door, zijn dagen slijt met het ontwijken van deurwaarders en met de moed der wanhoop proberen de openbare verkoop van zijn inboedel te voorkomen.

Eric heeft slechte tijden gekend - de dood van zijn moeder, opgelicht, armoede, een voorwaardelijke gevangenisstraf - en hij heeft er een paar goede gekend, zoals het eerste bescheiden muzikale succes dat kort oplichtte, maar uiteindelijk prematuur uitdoofde. Al bij al een balans waarvan de creditzijde pakken zwaarder weegt dan de debetkant. Toch blijft Eric knokken voor zijn muziek, op elk vrij moment dat hij eventjes niet bezig is te knokken met het leven zelf.

Lennart Stuyck en Ruben Vermeersch, net van de schoolbanken af bij het RITS, volgden Eric op de voet voor hun documentaire 'What About Eric?', een portret dat de dingen nauwelijks verbloemt. Een portret dat weinig dóét, tout court: de makers doen er zelf het zwijgen toe en laten 'Krazy-E' zijn verhaal uit de doeken doen, zonder daarbij ook maar één moer te geven om chronologie of relevantie. Er zijn geen vragen, enkel gebeurtenissen - en ene Eric Kabongo die er steevast het zijne over denkt.

Maar wat Stuyck en Vermeersch wél doen, doen ze met flitsen van grootsheid. De camera plakt voortdurend op de huid van iedereen die zich in de buurt waagt, kringelt zelfs mee wanneer er fijne rookwaren de lucht ingeblazen worden, maar slaagt er tegelijkertijd toch in subtiel te blijven. Realiteit geschoten als fictie, en waarom ook niet - omgekeerd begint een beetje afgezaagd te worden.

Het mooiste shot is voorbehouden voor wat misschien wel het minst flitsende moment in de documentaire is: een auto die eenzaam een carwash doorkuiert. Een bewogen knokpartij - op Waregem Koerse, of all places - is dan weer in een zucht voorbij, en het is uiteindelijk niet het bloed dat het meeste indruk maakt, maar de rit naar huis achteraf.

Stuyck en Vermeersch kregen eerder deze maand nog de prijs voor Beste Belgische Documentaire op het Docville-festival in Leuven - na 'What About Eric?' gezien te hebben, gaan we 'm in elk geval niet terugeisen.

What about Eric? 'Ooit groei ik hier uit', mijmert hij nog even na op zijn terras. Het nummer van de deurwaarder ligt klaar naast de telefoon. Zijn homestudio zit onder het stof door onaangekondigde verbouwingen. De radiostations lusten zijn single niet. En er staat iemand op zijn parkeerplaats. Just another day in Waregem.


Quote

'Het is niet omdat je veel blingbling hebt dat je ook echt een cent waard bent'


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234