Twilight

Niet dat ze ooit volledig zijn weggeweest, maar vampieren zijn weer helemaal in. Met dank aan Stephenie Meyer, een brave mormonenhuisvrouw wier voorlopig vierdelige tienervampierensaga 'Twilight' al een kleine twintig miljoen keer over de toonbank ging. En omdat Hollywood sinds Harry Potter weet hoeveel poen er te rapen valt met op het tienerpubliek gerichte franchises heeft een verfilming niet lang op zich laten wachten.

Ook die werd een eclatant succes: de eerste 'Twilight'-film bracht wereldwijd een kleine 400 miljoen dollar in het laatje en bombardeerde de Engelse acteur Robert Pattinson tot hét tienermeisjesidool bij uitstek. In 'Twilight' geeft Pattison (Cedric Diggory in de Harry Potterfilms) gestalte aan Edward Cullen, een onweerstaanbaar knappe vampier die al ruim honderd jaar zeventien is (tot in der eeuwigheid regelmatig 's nachts je lakens bevuilen, je zou voor minder depressief worden) en hopeloos smoor wordt op Bella (Kirsten Stewart), een gewone mensendochter die pas in een noordelijk stadje, een betrokken tot regenachtige versie van 'Twin Peaks', bij haar alleenstaande vader is gaan wonen. De coup de foudre is volledig wederzijds, maar de jonge geliefden zitten met een vervelend probleem: Edward, die aan Bella al snel zijn ware identiteit moet prijsgeven, vreest dat zijn instincten de overhand zullen nemen – het ijskoude bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan – wanneer ze hun liefde zouden willen consumeren en dus moeten de twee het bij een gepijnigd, zij het diepromantisch hunkeren en smachten houden.

Veel méér gebeurt er overigens niet in 'Twilight': ten behoeve van het zwijmelende tienermeisjepubliek, los van de occasionele verloren teen horror-freak de énige doelgroep van deze film, beperkt regisseur Catherine Hardwicke zich tot het zo fotogeniek mogelijk in beeld brengen van de gebeeldhouwde trekken van Pattinson en het netjes afwerken van de gebruikelijke tienerdramaclichés. Spanning of bloed hoeft u ook al niet te verwachten, het moet vooral leuk blijven, en de actiescène met een bende rivaliserende vampiers op het einde lijkt vooral bedoeld om de op dat moment nagenoeg heesgegilde fans warm te maken voor het tweede deel. Wat ongetwijfeld zal lukken, want efficiënt is deze cinematografisch overigens zeer verzorgde Joepie-variant van 'The Lost Boys' en 'Fright Night' in ieder geval wel. (Bevestigend gekrijs.)

Extra's: Alles om – hou best een defibrillator bij de hand –ontregelde meisjesharten nog wat sneller te doen slaan: extended en deleted scenes met méér Robert Pattinson, een gespierde making of met veel beelden van Robert Pattinson, een interview met Meyer (saaie tante) waarin het uiteraard ook over Pattinson gaat en een resem videoclips (helaas zonder Pattinson). Veelzeggend: een feature over een persconferentie met Hardwicke, Meyer en enkele acteurs op Comic Con waarbij Pattinson zélf een poco ongemakkelijk wordt van het Beatlemania-achtige gegil van de fans in de zaal. Stef Wauters zal het u graag bevestigen: natte tienerdroom zijn, 't is niet altijd even gemakkelijk!

Bekijk de trailer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234