U draait, wij vragen: Alex Agnew
De brulboei heeft met Diablo Blvd een nieuwe plaat uit. Nu zaterdag 23 september stellen ze hun vierde boreling ‘Zero Hour’ voor in Muziekcentrum Trix in Antwerpen. Checken dus, en dán hier lezen wat Alex nog zoal in zijn cd-rekje heeft zitten.
Alex Agnew «Ik luister de laatste tijd veel naar de nieuwe Royal Blood en de nieuwe QOTSA.»
HUMO Wat is je favoriete plaat aller tijden?
Agnew «Dat zijn er veel, maar de invloedrijkste blijft ‘Danzig’ van Danzig. Die heeft bepaald wat voor muziek ik graag hoor, en hoe ik nu zelf klink.»
HUMO Welke muzikant wilde je vroeger worden?
Agnew «Als 18-jarige adolescent die niet wist wat met zichzelf aan te vangen, was dat Trent Reznor van Nine Inch Nails. Hij schreef de ultieme ‘ik pas niet in de wereld’-teksten, en soms leek het alsof hij speciaal voor mij schreef. Ik was zelfs trots toen hij een Oscar won voor zijn soundtrack van ‘The Social Network’. Toen ik ’m daar zag staan in zijn kostuum tussen al die Hollywoodsterren dacht ik: ‘Goed gedaan, jongen!’ (lacht)»
HUMO Wat zing je onder de douche?
Agnew «Veel crooners: onder de douche kun je mij betrappen met Frank Sinatra en Dean Martin, muziek van mijn vader die ik verafschuwde toen ik een tiener was, maar waarvan ik nu moet toegeven dat ze niet slecht is. En anders: Muse, want Matthew Bellamy zingt veel van die belachelijk hoge noten – ideaal om je stembereik te testen.»
HUMO Wat zijn de beste zaterdagavond- en zondagochtendplaten?
Agnew «Voor een wild feest: ‘Music for the Jilted Generation’ van The Prodigy – redelijk agressief, maar toch dansbaar. Om te bekomen van de kater een deprimerende plaat die past bij de koppijn. ‘The Heart of Saturday Night’ van Tom Waits, of ‘Murder Ballads’ van Nick Cave. Of nog: ‘Bela Lugosi’s Dead’ van Bauhaus! Om goedgezind van te worden.»