null Beeld

U streamt, wij vragen: volgens Spotify-baas Wilbert Mutsaers is de muziekindustrie democratischer dan ooit

Aan het hoofd van de Zweedse streamingdienst Spotify staat in onze contreien de Nederlander Wilbert Mutsaers, die vroeger aan het roer stond bij platenmaatschappijen als Sony en Universal, maar nu meesurft op de digitale vloedgolf.

het parool

– Vraagt deze tijd meer van een artiest dan twintig jaar geleden?

Wilbert Mutsaers «Zeker, het speelveld is totaal anders. Vroeger waren de radiostations, de platenwinkels en de muziekzenders enorm belangrijk. Als je de ‘superclip’ op TMF was, verkocht je die week tienduizenden cd’s in de Benelux. Die aantallen zijn nu onvoorstelbaar.

»Kijk alleen al naar de invloed van sociale media: artiesten krijgen nu de hele dag door feedback en moeten voortdurend zichtbaar zijn. In afzondering een album opnemen en dan afwachten wat het publiek ervan vindt, dat kan eigenlijk niet meer.»

– Wanneer kreeg u door dat de muziekindustrie een revolutie te wachten stond?

Mutsaers «Dat heb ik niet ontdekt, dat had iederéén rond de eeuwwisseling wel door. Ik zat toen bij Universal, en illegaal downloaden via Napster kwam op. Iedereen voelde dat we op weg waren naar een nieuw model, maar niemand wist hoe het er zou uitzien. We zagen het als iets bedreigends, maar tegelijk verkochten we nog wel 400.000 dvd’s van Marco Borsato’s ‘Symphonica in Rosso’.»

– Wanneer kwam het kantelpunt er wel?

Mutsaers «Dat was een geleidelijk proces. Downloaden via Napster bleek toch niet ideaal en bovendien wilden mensen albums niet per se meer bezitten.»

– Zijn albums nog wel relevant in het streamingtijdperk?

Mutsaers «Ja, omdat veel artiesten hun muziek nog op die manier uitbrengen.

»Nadeel is wel dat streaming het voor de luisteraar veel makkelijker maakt om nummers over te slaan, of een eigen playlist aan te maken. Af en toe voel ik me daar schuldig over. Dan denk ik aan de artiest die keihard aan een album heeft gewerkt en goed heeft nagedacht over de volgorde van de nummers. En dan zet ik zo’n album op shuffle.»

– U stelt, samen met collega’s, de afspeellijsten samen voor Spotify. Hoe belangrijk zijn die?

Mutsaers «Ongeveer de helft van de gebruikers luistert naar die playlists. Spotify Benelux maakt er zo’n 120: genres als hiphop, rock, dance, eighties ... Die lijsten worden niet op basis van algoritmen samengesteld, maar ze zijn ook geen nattevingerwerk. We denken goed na over welke liedjes we erin opnemen en met hulp van data houden we bij welke nummers werken en welke niet.»

– Waarom wil Spotify voorschrijven naar wat gebruikers moeten luisteren?

Mutsaers «Het aanbod is overweldigend: elke dag komen er zo’n 30.000 nieuwe liedjes bij. Dan is het handig als iemand dat een beetje ordent.»

– U bepaalt welke liedjes in playlists terechtkomen en dus hits worden.

Mutsaers «Daarmee dicht je mij te veel invloed toe.»

– De hitlijsten worden toch mede samengesteld op basis van het aantal streams op Spotify?

Mutsaers «Artiesten hebben nu veel meer mogelijkheden om hun muziek onder de aandacht te brengen: YouTube, radio, televisie, sociale media. De muziekindustrie is democratischer dan ooit. Vroeger was je afhankelijk van die ene dj die jouw plaatje wilde draaien, nu bepaalt de luisteraar.»

– Betalen platenmaatschappijen jullie om een bepaald nummer op te nemen in een playlist?

Mutsaers «Absoluut niet! Dat zou het einde van onze geloofwaardigheid en dus ook van het bedrijf beteken.»

– Onlangs besloot Spotify geen nummers van omstreden artiesten, zoals R. Kelly, op te nemen in de eigen afspeellijsten.

Mutsaers «En dat is na anderhalve week van intern debat weer teruggedraaid. We kunnen als Spotify toch geen miljoenen artiesten beoordelen? We bieden geen muziek aan die door de rechter is aangemerkt als haatdragend, maar verder willen wij niet te veel voor ons publiek denken. Als dat publiek een artiest niet meer pruimt, zal het niet meer naar hem luisteren.»

– Je hoort weleens dat artiesten hun liedjes aanpassen op Spotifygebruik. Omdat een stream pas wordt meegeteld als het liedje langer dan een halve minuut is afgespeeld, zouden intro’s van popliedjes aanzienlijk zijn ingekort.

Mutsaers «Dat zou best kunnen, maar wij vragen daar niet om. Als iemand een drie minuten durende intro met een neusfluit wil maken: vooral doen, maar ik vrees dat mensen zullen afhaken.»

© Het Parool

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234