John Travolta in 'Love Song for Bobby'Beeld ©BrunoPress/Album

Coronavirus

U zit 9 tot 23 keer per uur aan uw gezicht. Hoe stopt u dat?

U weet het intussen wel: het virus kan het lichaam binnendringen via mond, neus en ogen. Daarom is het niet alleen belangrijk om vaak en grondig de handen te wassen, maar ook om van uw gezicht te blijven, want uw handen kunnen dingen aangeraakt hebben die mogelijk besmet zijn. 

Volgens een recente studie kan het virus tot drie uur levensvatbaar blijven in de lucht, tot vier uur op koper en tot 24 uur op karton. Op roestvast staal (bijvoorbeeld deurklinken en kranen) en plastic kan het tussen de twee en drie dagen actief blijven. 

Het virus kan dus sneller op uw vingers zitten dan u denkt. En bijgevolg ook op uw gelaat, want wij raken ons gezicht – meestal onbewust – vaker aan dan we denken: volgens onderzoek tussen de 9 en 23 keer per uur. Dat kan op allerlei manieren: van nagelbijten en aan je neus pulken tot je ogen uitwrijven of aan je kin krabben. Allemaal kleine, maar nu best te vermijden handelingen die we zonder nadenken uitvoeren. 

Volgens psychologen kunnen we ons gedrag echter zelf bijsturen met behulp van zogenaamde habit reversal training, een techniek die ook ge bruikt wordt bij nagelbijters, duimzuigers, mensen die hun haar uittrekken of bij ander dwangmatig gedrag. Het komt erop neer dat men het ongemak dat de tic of vervelende gewoonte uitlokt leert herkennen, er met ander gedrag op leert reageren of het ongemak probeert te verminderen door kleine veranderingen aan te brengen. Diezelfde techniek kunnen we ook gebruiken om onszelf aan te leren ons gezicht niet meer – of toch minder – aan te raken. 

Om ons gedrag te veranderen, moeten we ons er eerst van bewust worden. Probeer te letten op hoe vaak, wanneer, hoe en waarom je je gezicht aanraakt. Zodra je je gedrag in kaart hebt gebracht, kun je alternatieven voor het aanraken van je gezicht beginnen uit te testen: ga bijvoorbeeld op je handen zitten, bal de vuisten, strek de armen langs het lichaam of bedenk andere vervangende handelingen. Een pen, stressbal of een ander voorwerp om even mee te prullen, kunnen nuttig zijn. 

Mocht het niet lukken om, zelfs na doorgedreven zelftraining, helemáál van je gezicht te blijven: dat is volstrekt normaal. Van diep ingesleten en onbewuste gewoonten raak je nu eenmaal niet zo eenvoudig verlost. Maar het is zeker de oefening waard: elke aanraking van je gezicht minder is namelijk een kans minder voor het virus om in je lichaam te raken en daar zijn potentieel verwoestende werk te beginnen. En u daar, u zit weer aan uw neus.

Even belangrijk als het handenwassen: handen drogen

Even belangrijk, maar ook even vaak vergeten, is het drogen van de handen. Wie met natte handen rondloopt, helpt bacteriën zich nog sneller te verspreiden. De beste manier om de handen te drogen, zegt de WHO, is met wegwerppapier. Door te wrijven wordt de overdracht van micro-organismen sterk verminderd, en het papier wordt bovendien weggegooid. De WHO raadt pakweg heteluchthanddrogers dus af: die kunnen zelfs ronduit problematisch zijn, aangezien ze de verspreiding van micro-organismen in de lucht mogelijk nog verder vergroten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234