Uma Thurman: 'Mijn ruzie met Tarantino is bijgelegd, ik zou graag nog eens met hem werken'

Sinds kort ook te zien op het kleine scherm: Uma Thurman (48), in de nieuwe Netflix-serie ‘Chambers’. De reeks – deels horror, deels tienerdrama – gaat over de 17-jarige Sasha, die na een harttransplantatie dingen begint te voelen en herinneringen begint te zien van de donor, de eveneens 17-jarige Becky. Thurman speelt de moeder van Becky, die contact begint te zoeken met Sasha om toch nog dicht bij haar overleden tienerdochter te kunnen zijn.

Uma Thurman «Ik vond het verhaal mysterieus en mooi. Daarna ontmoette ik Leah Rachel, de scenarist en bedenker van ‘Chambers’. Ik was geraakt door haar passie. Ze wilde koste wat het kost een serie maken over jonge vrouwen en de bijzondere kanten van de vrouwelijke ziel. Het voelde als het juiste moment voor zo’n serie.»

– In vrijwel elke scène zet je Nancy neer als een volledig gebroken vrouw. Dat moet intens zijn geweest op de set.

Thurman «Ja, ze is absoluut verwoest door verdriet. Nu ja, ik heb wel intensere rollen gespeeld. Het is trouwens de eerste reeks waarin een jonge vrouw van Indiaans-Amerikaanse afkomst de hoofdrol speelt (Sivan Alyra Rose, half Puerto-Ricaans, half Apache, red.), dat was een bijkomende reden om mee te doen. Ik kon voor Sivan een mentor zijn op de set.»

– Voor welke films uit jouw lange carrière ben je het zenuwachtigst geweest?

Thurman «Voor ‘Pulp Fiction’ en dan vooral de dansscène met John Travolta. Ik was erg onzeker. Ik was lang, houterig en nog tamelijk jong. Travolta had bovendien in ‘Grease’ en ‘Saturday Night Fever’ al laten zien een begenadigd danser te zijn, dus daar stond ik dan naast, met mijn lange armen en benen. Maar eenmaal begonnen, wilde ik niet meer stoppen. Ook mijn rol in ‘Kill Bill’ confronteerde me met mezelf. Ik moest allerlei oosterse vechtsporten leren, terwijl mijn lichaam het tegenovergestelde is van de mensen die die sporten hebben bedacht.»

In de twee ‘Kill Bill’-films van Quentin Tarantino wordt Thurman door haar hoofd geschoten, verkracht, in elkaar geslagen en met een samoeraizwaard opengesneden. Maar de pijnlijkste ervaringen haalden de film niet. Thurman onthulde dat Harvey Weinstein, de producent van ‘Pulp Fiction’ en ‘Kill Bill’, zich meermaals aan haar had opgedrongen en haar had aangerand. Ook vertelde Thurman over een misgelopen stunt die tot een slepende ruzie met Tarantino leidde. Voor de beroemde scène waarin ze in een blauwe cabrio onderweg is om Bill te vermoorden, moest ze op aandringen van Tarantino de auto zelf besturen op een kronkelende zandweg. Uiteindelijk verloor ze de controle en reed ze tegen een boom. Nog altijd heeft ze een beschadigde nek en knieën.

Thurman «Ik heb dat achter me gelaten. Met Quentin heb ik het inmiddels bijgelegd. Ik zou graag weer eens met hem werken. Hij heeft me geholpen om dit hoofdstuk af te sluiten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234