Under the Skin

Zoals de titel al aangeeft: een film die onder je huid kruipt. En dieper... en dieper...

Als een spookachtige demon glijdt ze door de metropool – spiedend naar de mensen op de trottoirs, uitkijkend naar een geschikt stuk vlees, geduldig wachtend op haar moment. De straten van Glasgow vormen haar sinistere jachtterrein, jonge mannen haar prooi. Wanneer ze iemand in het vizier heeft, draait ze het raampje van haar witte bestelwagen (het vervoermiddel der mensenrovers) naar beneden en knoopt ze een gesprekje aan, waarbij haar voor de rest volstrekt onbewogen gelaat ineens een vriendelijk snoetje wordt: ‘Kan ik je een lift geven?’ Wee de mannen die in haar bestelwagen stappen en haar als willoze robots naar het geheimzinnige huis volgen. Niet dat er op het moment suprême ineens een facehugger uit haar navel springt of tentakels uit haar rug schieten – ze is Sil uit ‘Species’ niet. Nee, haar volgelingen wacht een ijselijker en beklemmender lot. Vervolg op een scherm in uw buurt – en daarna in uw nachtmerries.

‘Under the Skin’ is een sciencefictionfilm, maar dan één zoals u er nog nooit één heeft gezien. Wie is die dame? Is het wel een dame? Vanuit welke intergalactische hel is ze naar hier gestuurd? Niets wordt verklaard, ook niet wie die mysterieuze motorrijder is die geregeld het decor komt binnensnorren en als een soort gedienstige geest haar sporen helpt uitwissen. We zitten hier, misschien tot immense frustratie van sommigen onder u, niet in een conventioneel dramaatje met een gemakkelijk te volgen plotje en met personages die – zoals in 99 procent van de Amerikaanse films tegenwoordig – hardop zeggen wat ze aan het doen zijn. Regisseur Jonathan Glazer bedrijft cinema in een andere, hogere dimensie: hij kauwt u geen geruststellende verklaringen voor, verliest geen tijd met uitleggerige poespas, maar geeft u nét genoeg informatie, nét genoeg nachtmerrieachtige shots en nét genoeg macabere hints mee, opdat u zich in uw fantasie een voorstelling kunt maken van wat hier allemaal aan de hand is. Kortom: hij stimuléért de verbeeldingskracht, in plaats van ze aan banden te leggen. Met ‘Sexy Beast’ en ‘Birth’ had Glazer al twee hoogatmosferische films op z’n actief, maar met ‘Under the Skin’ overtreft hij zichzelf. Met behulp van onrustwekkende soundscapes heeft hij een geheimzinnige, diep in het onderbewustzijn roerende film gemaakt die je gaandeweg naar een soort droomtoestand voert – half cinema, half droomreis. Soms is het alsof je werkelijk naar onze droeve wereld zit te kijken door de ogen van een bezoekster uit een ander sterrenstelsel, en op de griezeligste momenten is het alsof die lugubere inktzwarte poel waarin die vrouw haar slachtoffers lokt, die macabere droomblubber, uit het scherm vloeit en ook jou begint te omsluiten – en mijn Heer, wat voelt dat koud en eenzaam. De ontmoeting met die jongen die alleen maar ’s avonds naar de supermarkt gaat omdat hij een Elephant Man-hoofd heeft, is dan weer heel ontroerend, en zo af en toe schuiven er beelden voorbij van een sublieme schoonheid: die overvloeier in het dennenbos is zelfs één van de mooiste shots die wij ooit in een donkere zaal hebben gezien. En de verschijning van Scarlett Johansson voorziet ‘Under the Skin’ van een onwaarschijnlijk erotische trekkracht; u heeft vast al horen waaien – als een stuk textiel op een hemelse windvlaag – dat dit de prent is waarin Scarlett voor de eerste keer in haar carrière full frontal en totally nude gaat. Mijlpaal in de broek! Geinig detail: de scènes in de bestelwagen werden opgenomen met een verborgen camera in het dashboard, en de mannen die instapten waren nietsvermoedende Schotten die pas achteraf vernamen dat ze in een film meespeelden. ‘Under the Skin’ nodigt u uit op een trip naar het donkerste hoekje van het sprookjesbos. Gaat u mee?


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234