'Undercover' op Eén: 'Het uitgangspunt is zo sterk dat je je afvraagt waarom iemand niet eerder op het idee was gekomen'

Het zijn spannende dagen voor de makers van ‘Undercover’: vanaf vandaag staat de reeks officieel op Netflix (dat ook als co-producent optrad), en dus bloot aan de mening van potentieel 150 miljoen abonnees.

Een mens zou voor minder gaan duizelen. Of ‘Undercover’ een sleeper hit wordt in Zuid-Korea, India of – in het Netflixuniversum is alles mogelijk – Botswana valt nog af te wachten, maar één conclusie kunnen we na de uitzending op Eén alvast trekken: qua look, acteerwerk en suspens zal ‘Undercover’ allerminst uit de toon vallen naast de betere Scandinavische, Britse en Amerikaanse crimireeksen die de streaminggigant in de aanbieding heeft.

‘Undercover’ deed weinig of niks verkeerd: het uitgangspunt is zo sterk dat je je afvraagt waarom iemand niet eerder op het idee was gekomen (de zaak waar de scenaristen zich door lieten inspireren dateert al van 2009), maar een en ander werd ook clever uitgewerkt. Undercoveroperaties hebben nu eenmaal onvermijdelijk een lange en saaie aanloop – je zit, tenzij het wel héél gezellig was, niet na één avondje te tapbiljarten in de vriendenkring van een drugsbaron – maar dat werd vaardig opgevangen door een paar nevenplots (een wantrouwige rechterhand, een mol bij de politie, gesteggel onder mannetjesputters…) die de actie gaande hielden en, ook niet onbelangrijk, nooit geforceerd aanvoelden.

Altijd tricky ook om spanning en drama met een vleugje humor te vermengen, maar ook dat liep goed af: onder meer dankzij de perfect gedoseerde inspanningen van Kevin Janssens (andermaal in topvorm als een dommekracht met een kort lontje), een eveneens uitstekende Michaël Pas en Elise Schaap in de rol van de tragikomische gangster-wag Danielle.

Verder was dit ook een aangename kennismaking met Anna Drijver en Frank Lammers, al langer dan vandaag grote sterren in Nederland, en wie hen nog niet eerder aan het werk zag, weet nu ook waarom. Zeer indrukwekkend was Lammers, die zeer geloofwaardig een gangsterbaas wist neer te zetten die het ene moment, pilsje in de hand, ontspannen worstjes staat te bakken op een Hollands gezellige barbecue en het volgende moment een bendelid dat het gewaagd heeft een order niet uit te voeren koudweg executeert. En ook feilloos de beklemmende dreiging wist weer te geven die altijd van zo’n type uitgaat, ook als hij languit voor de tv naar het voetbal ligt te kijken.

De hamvraag in sommige kringen was dan weer of globetrotter, klimmer, duiker, amateurstuntman, quizmaster, freelance panellid en af en toe ook nog acteur Tom Waes in zijn eerste hoofdrol te midden van al dat acteergeweld zijn mannetje kon staan. Laten we het erop houden dat Tom niet meteen van een grote Hollywoodcarrière en een schoorsteenmantel vol blinkende beeldjes moet beginnen dromen, maar we hadden ook nooit het gevoel dat ineens de olijke geluidsman Pascal Braeckman in beeld zou stappen om iets volgens hem zeer geestigs te zeggen, bijvoorbeeld terwijl hij nog wat lichtverkoolde hamlappen (Ferry werd even weggeroepen om iemand met de blote hand te wurgen) van de barbecue op zijn bord laadt. Wel raar dat Waes’ undercoveragent zich consequent in het plat Antwerps zoals dat wellicht door de harde kern op de Beerschottribunes wordt gebezigd tot de Hollandse gangsterboss Ferry en zijn collega-undercover richtte, en daarbij probleemloos begrepen werd.

Een detail waar we hoegenaamd niet over gaan zeuren: deze ambitieuze en verrekt knap gemaakte serie zal de Belgian noir internationaal nog steviger op de kaart zetten, en als dat in de toekomst nog meer van dit soort klasse oplevert, kunnen we daar alleen maar blij om zijn. Ferry Bouman zou het ongetwijfeld met een stevige, met pils overgoten barbecue vieren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234