null Beeld

Van superfoodie tot nieuwe vettighaard: 10 types festivalvreters

Er gaat geen weekend -voorbij zonder dat er in het -Vlaamse land een foodtruckfestival -georganiseerd wordt, en nu heeft het virus ook de muziek-festivals aangestoken. De Werchter-ganger wil tegenwoordig meer dan friet en loempia, maar valt een bepaald voedseltype ook aan een welomschreven muzieksmaak te linken? We deden de test: 10 types festivalvreters anno 2016.


1. De vegetariër

Vaste klant bij: de kraampjes met veggieburgers, -ballen en -worsten.

Staat op de eerste rij bij: Paul McCartney. Macca’s in 1998 gestorven vrouw Linda heeft zowat de vegetarische keuken uitgevonden, met kookboeken en eigen producten. Dochter Mary McCartney zet die traditie verder, haar kookboek ‘Food’ bevat ook heerlijke stukjes familie­nostalgie. Bij het recept voor rijstpap vertelt ze bijvoorbeeld dat haar (Amerikaanse) moeder er in het begin van haar huwelijk met Paul niks van bakte, tot hij haar naar z’n auntie Jinny in Liverpool liet bellen voor het recept.


2. De homo allergisch

Wisselt foodtickets in bij: de foodtrucks met glutenvrije pannenkoeken en lactosevrije shakes. Rock Werchter heeft dit jaar ook een symbolensysteem klaar: vegetarisch, lactose­vrij, glutenvrij, ­veganistisch...

Staat op de eerste rij bij: Years & Years – glutenvrije hipstermuziek par excellence: gaat goed binnen, maar laat je toch achter met een leeg gevoel. De antiglutenbrigade heeft de muziek overigens flink in z’n greep, onder andere Sam Smith heeft zich al geout als glutenintolerant. Eén van de eerste – ­ongewilde – bekeerlingen in de muziek was Chris Martin van Coldplay: toen zijn ex Gwyneth Paltrow zichzelf opnieuw uitvond als gezondheidsgoeroe, kwam ze tot de vaststelling dat zowel zijzelf als haar kinderen Apple en Moses aan coeliakie lijden – wat overigens nog wat anders is dan de gekkenamenziekte. Gevolg: géén pasta of brood meer voor de Martins, inclusief Chris.


3. De superfoodie

Gespot aan: de smoothiestand.

Staat op de eerste rij bij: ­Ellie Goulding, dé gezondheidsfreak in de muziek. Rent iedere dag haar kilometers, houdt van boksen, amuseert zich graag met een halve marathon en zweert bij proteïnerepen en ‘green smoothies’ en de superfoods avocado, kale (nieuwe hippe naam voor Hollandse boerenkool) en quinoa. Houdt zich eigenlijk enkel muzikaal nog bezig met opgewarmde kost.


4. De nouveau carnivoor

Consumeert: de steaks in het Let’s Meat-restaurant op de Werchter-wei, dat vorig jaar werd geïntroduceerd. Want even sterk als de vegetarische trend heerst thans de paleo­trend: het dieet van onze oervaderen, waarbij vlees in ere hersteld wordt als bron van eiwitten en ‘moderne’ koolhydraten geweerd worden.

Staat op de eerste rij bij: Mackle­more & Ryan Lewis. In ‘Let’s Eat’ op hun nieuwe plaat ‘This Unruly Mess I’ve Made’, beklaagt Macklemore zich erover dat Lewis 15 kilo afviel dankzij het paleodieet, terwijl hij zelf niet van de taco’s en donuts en pannenkoeken kan afblijven. ‘I never knew what a carbohydrate was / Turns out that it’s all the snacks I love!’ Laat u overigens niet misleiden door de ‘raw power’ van Iggy Pop: bompa punk is – net als Chrissie Hynde en Joan Jett – behalve PETA-activist ook macrobioot en eet in principe dus geen dierlijke producten.


5. De fish-and-chipsfanaat

Verorbert: vis dus, géén vlees. Kibbeling, gefrituurde vis en zilte aanverwanten – uiteraard mét friet. En mét bier. Wil ook een beetje de anglofiel uithangen.

Staat op de eerste rij bij: ­Richard Hawley. In zijn stampub Fagan’s in Sheffield bestelt ­Hawley steevast de huisgemaakte fish-and-chips, vergezeld van diverse glazen ­Guinness. Hawley barstte na een tour met Pulp ooit in tranen uit toen hij thuis weer de bangers and mash (worst met puree) met Gentleman’s Relish (merk van ansjovispasta) van zijn vrouw proefde. Hawley liet zich ook al ontvallen dat dat z’n gedroomde laatste maaltijd op aarde is.


6. De foodtruckie

Gaat voor: Amerikaanse pulled pork, Aziatische spring rolls, Mexicaanse taco, steamed bun met gelakt buikspek en pindasaus... Kortom, alles wat de foodtrucks vanuit hun vintage busjes aan internationale street food te bieden hebben. Voor de foodtrucks op Werchter moet men aan de North West Walls-­site zijn: o.a. Würst, Old Scuola, Smoking Goodness, Cantina Mexicana, Thai Garden en Willy Nacho staan daar.

Staat op de eerste rij bij: ­Robert Plant and the ­Sensational Space Shifters. Een oude VW-­hippiebus in felle nieuwe kleuren? Check. Wereldinvloeden van Indisch tot Malinees? Check. Maar er is ook dit: een beetje slimme foodtruck serveert anno 2016 bij z’n hapjes een lokaal, liefst nog zelf gebrouwen, craft beer. Logan Plant, zoon van ­Robert, runt in het Londense Tottenham een microbrouwerij genaamd Beavertown en brouwt daar craft beers met namen als ‘The Smog Rocket’ en ‘8 Ball’. Dit jaar introduceert Rock Werchter in samenwerking met Bacardi de Rock Werchter-cocktail. Tip van Humo: volgend jaar maar meteen een eigen RW-biertje?


7. De nieuwe vettigaard

Consumeert: premium ­burgers van De Burgerij, haute dogs van Würst, gehaktballen, hout­ovenpizza’s... Want dit is dé belangrijke subtrend binnen de foodtruck­­trend: klassieke, vette frituurhappen die een artisanale en ambachtelijke upgrade krijgen. Zoals de Sluise keukenfilosoof Sergio Herman ooit liet optekenen: ‘Goed festivalfood moet mensen een voldaan gevoel geven. Het vet mag daarbij ook wat van hun handen lopen. Vettig blijft toch prettig op een festival.’

Staat op de eerste rij bij: ‘Gutterdämmerung’, dat de goeie ouwe monsterpret + vuurwerk van een metalshow een upgrade geeft tot expressionistische zwart-witfilm. De avant-première van ‘Gutterdämmerung’ in de Berlijnse club White Trash was trouwens een dinner show: het zittende publiek kreeg hamburger en friet geserveerd comme il faut.


8. De vip

Slurpt: oesters en champagne.

Staat op de eerste rij bij: de electroswing van Parov Stelar, denkend: ‘Geen idee wie dit is, maar het is wél ambiance!’ De oesterbar was enkele jaren geleden nog een opmerkelijke nieuwkomer op een festivalwei als Werchter, maar kreeg intussen ferme concurrentie van de foodtruckhype en lijkt ons toch wat op z’n retour te zijn. En hebben oesters eigenlijk ooit gesmaakt bij festivaltemperaturen, te midden van al dat opwaaiend stof? Jeroen Meus voorspelde het enkele jaren geleden al in de Werchter-backstage tegen Humo: ‘Als er nu één ding is dat níét om gastronomie draait, dan is het toch een festival? Hier eet je om toch maar iets binnen te hebben, vies eten hoort bij de folklore van een festival.’ Waarop Meus zich voor onze neus nog een ‘vettige hamburger’ en een ‘vieze friet’ ging halen – intussen is hij dus ook het brein achter de ‘vettige haute dogs’ van Würst.


9. De koffiesnob

Degusteert: geen enkele cappuccino of espresso of skinny latte op geen enkele festivalwei. De DIY-barista vertrouwt alleen z’n lokaal geroosterde, zelf gebrouwen slow coffee.

Staat op de eerste rij bij: Courtney Barnett. Uit haar ‘Depreston’: ‘We don’t have to be around all these coffee shops / Now we’ve got that percolator, never made a latte greater’.


10. De traditionalist

Gaat voor: friet en frikadel, het hele festival lang. En als het dan toch een keertje exotisch moet: de Vietnamese loempia. Gekker dan dat wordt het niet bij deze no-nonsense festivalganger. De klassieke vette, vieze festivalhap dus – geen upgrade nodig. Bij navraag bleek dat deze vaste waarden overigens niet aan populariteit inboeten op Werchter, foodtruckhype of geen foodtruckhype. En volgens de organisatie zou ook alle friet die op de ­Werchter-wei wordt geserveerd verse friet zijn, dus niet diepgevroren.

Staat op de eerste rij bij: The Offspring, no-nonsense ­nineties festivalpunk. Evenmin diepgevroren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234