Van 'Temptation Island' tot 'Down The Road': het mediajaaroverzicht van Jonas Geirnaert, Karine Claassen en Martin Heylen

Het televisiejaar 2018 bood andermaal voor elk wat wils: programma’s beroerden, ontroerden, vulden een gapende leegte of hadden in enkele gevallen geen duidelijke bestaansreden. Maar altijd zat er wel íémand naar te kijken, en dus verdienen ze ook dit jaar dissectie door een deskundig panel van vermaarde televisiemakers: Karine Claassen, Jonas Geirnaert en Martin Heylen.

'Ik kan er niet aan doen: als ik iets interessants hoor, valt mijn mond open'


JANUARI

HUMO Het eerste succesprogramma van het jaar begint op 4 januari: ‘Van algemeen nut’ met Steven Van Herreweghe, die na de magere jaren bij Woestijnvis en VIER door de grote poort terugkeert.

Jonas Geirnaert «Je zag dat Steven in zijn element was: zo’n combinatie van een archiefprogramma en een show ligt hem perfect.»

Martin Heylen «Daar sluit ik mij graag bij aan. Je zou je kunnen afvragen of hij niet eens iets anders of gewaagders zou moeten doen, maar wat is er mis met teruggrijpen naar iets wat je goed kunt?»

Karine Claassen «Kennen jullie elkaar van bij Woestijnvis?»

Geirnaert «We kennen elkaar, maar niet erg goed. We hebben nooit samen op een redactie gezeten.»

Heylen «Ik ook niet, maar ik was niettemin heel blij voor hem dat ‘Van algemeen nut’ aansloeg. Hij is door zwaar weer gegaan.»

HUMO Zoals iedereen bij Woestijnvis.

Geirnaert «Ondertussen kunnen we weer voor verschillende zenders werken, wat een zegen is. Maar het is lastig geweest, ja.»

Heylen «Ik heb in die tijd geleerd dat er verschillende soorten kijkers bestaan. Bij mijn eerste gesprek bij VIER kreeg ik te horen dat alleen de doelgroep van 18 tot 54 jaar interessant zou zijn. Ik was toen 57: een nieuwe realiteit tekende zich af. Ik ben net van mening dat als iets écht goed is, je vanzelf iedereen mee hebt. ‘Zelfde deur, 20 jaar later’ ging over mensen die twintig jaar geleden al te oud waren, maar het was wel het best bekeken programma bij jongeren.»

HUMO Op 8 januari begint op Canvas ‘Wereldrecord’, een reeks waarin Maarten Vangramberen wereldrecords uittest. Zo snoept hij zelf het wereldrecord het Vaakst in Beeld Komen af van Ruben Van Gucht.

Claassen «Daar vond ik het gerechtvaardigd dat Maarten in beeld kwam, omdat hij heel sportief is en die records wilde analyseren. Iedereen die met zijn hoofd op tv komt, krijgt te horen dat hij te vaak in beeld is. Maar wat is te vaak? Daar bestaat geen regel voor. Bij mijn allereerste programma, ‘Dwars door Amerika’, stond ik op een bepaald moment in beeld te huilen toen ik zag hoe een moeder haar dochter leerde schieten. Daar kwam ook kritiek op, maar als je iets met de juiste intenties maakt, dan voelt de kijker dat wel. Martin is ook vaak in beeld, maar mij stoort dat niet.»

Heylen «Eerlijkheid is alles wat je hebt. Als je mensen interviewt, moet je jezelf ook blootgeven. Buiten beeld blijven is dan te makkelijk. Maar ik ben zelf ook al over de schreef gegaan, hoor: als ik oude programma’s terugzie, heb ik vaak vragen bij mijn mimiek (lacht). Ik kan er niet aan doen: als ik iets interessants hoor, valt mijn mond open.

»(Tot Karine) Toen ik jou zag huilen in ‘Dwars door Amerika’, had ik het daar ook eerst moeilijk mee. Het is toch bekend hoe zwaarbewapend Amerikanen zijn, dacht ik. Een journaliste van de VRT mocht wel wat steviger op haar benen staan. Maar toen besefte ik dat ik van een andere generatie ben, iemand die is opgegroeid met geweren thuis, en die nog aangeleerd kreeg hoe je een dier moest doden. De gevoeligheid die jij toonde, werd bij mij gesmoord toen ik 7 jaar was. In dat opzicht vond ik het achteraf gezien dus leerrijk om jou te zien huilen.»

HUMO Eind januari begint op Eén ‘Taboe’ met Philippe Geubels, één van de populairste programma’s van 2018 en winnaar van de Ha! van Humo.

Claassen «Een heel mooi programma, dat bewees dat je ook kunt ontroeren zonder dat er tranen vloeien. En de manier waarop Kat Steppe alles in beeld heeft gebracht, was prachtig.»

Geirnaert «Toen ik hoorde wat ze van plan waren, dacht ik: Philippe, je begeeft je op zéér glad ijs (lacht). Maar ze hebben alle valkuilen weten te vermijden.»

'Boksen is een heel mooie sport, maar ik vind het wel moeilijk om op een andere vrouw te moeten slaan'

HUMO Nog in januari overlijdt Lies Lefever. Martin, jij bent voor ‘Heylen en de herkomst’ met haar naar Rwanda gereisd.

Heylen «Ik wist al langer dat het niet goed met haar ging, want we hoorden elkaar vaak. Haar levensverhaal, hoe ze daar als kind was gedumpt door haar natuurlijke moeder, was zo heftig dat ik eerst twijfelde of ik die reis wel wilde maken.

»Ze had na onze reis nog plannen om met haar man en kinderen naar Rwanda te gaan, maar het is er niet meer van gekomen.»

HUMO Eind januari gaat op Eén de docusoap ‘M/V/X’ over transgenders van start, terwijl VTM-journalist Boudewijn Van Spilbeeck bekendmaakt dat hij als Bo door het leven zal gaan.

Geirnaert «Dat thema was dit jaar heel actueel. Zo was er ook ‘Girl’ van Lukas Dhont. Mensen die van geslacht willen veranderen, worden nu minder meewarig bekeken dan tien jaar geleden, gelukkig maar.»

Heylen «Als anderen zich door het voorbeeld van Bo hebben laten inspireren of zich beter in hun vel voelen, ben ik daar heel blij om. Bekende mensen kunnen ook een glijmiddel zijn. Ik heb onlangs een koppel leren kennen van wie de zoon aan het syndroom van Gilles de la Tourette lijdt. Zij hebben al een paar keer de makers van ‘Thuis’ aangeschreven met de vraag om een personage met dat syndroom aan bod te laten komen, omdat dat een verschil kan maken in de aanvaarding.»

''Temptation Island' is meer een spel dan een relatietest: wie wordt er BV? Wie wint, mag voor 400 euro per halfuur zijn gezicht laten zien in discotheken' Martin Heylen


FEBRUARI

HUMO Een klassieker waar we het ook dit jaar over moeten hebben: ‘Temptation Island’, vooral populair bij hogeropgeleide jonge vrouwen.

Claassen (lacht) «Nooit gezien. Niet omdat ik erop neerkijk, want ik kijk wel naar Amerikaanse trash-tv à la ‘Keeping Up with the Kardashians’. Maar Vlaamse vrijgezellen op een Thais eiland, dat spreekt me niet zo aan.»

Geirnaert «Ik heb vorig jaar afgehaakt. Het eerste nieuwe seizoen hadden we nog met alle Neveneffecten samen gezien, maar bij het volgende zeiden we na een paar afleveringen: ‘Dit kan niet meer.’

Heylen «Het is meer een spel dan een relatietest: wie wordt er BV? Wie wint, mag voor 400 euro per halfuur zijn gezicht laten zien in discotheken.»

HUMO ‘Temptation Island’ levert dit jaar ook ‘Debation island’ op, de vaak hilarische rubriek in ‘De ideale wereld’.

Geirnaert «Geniale rubriek, ja. En ik mag dat zeggen, want ik had er niets mee te maken.»

HUMO Op 26 februari moeten we afscheid nemen van Mies Bouwman, een Nederlands tv-icoon dat wellicht vooral bij Martin herinneringen oproept.

Heylen «Tja, als je sterft terwijl je nog actief bent, gaat er een schok door de natie. Maar als je al een tijd uit roulatie bent, weten alleen de oude mensen nog wie je bent.

»Wist je trouwens dat bekende Nederlanders al verder staan als het gaat over het exploiteren van je roem? Je kunt hen bijvoorbeeld inhuren om je huwelijk in te zegenen. Iemand als Angela Groothuizen heeft daar een mooie bijverdienste aan. Enfin, het is maar een idee voor de kandidaten uit ‘Temptation Island’ (lacht).»


MAART

HUMO Dieter Coppens, die weleens een leerling van de Martin Heylen-school wordt genoemd, stelt ‘Down the Road’ voor.

Heylen «Dat beschouw ik graag als een compliment. Ik heb hem hoog zitten. Hij blijft altijd zichzelf en gaat op een heel warme manier met anderen om. Bovendien is een programma als ‘Down the Road’ ook een heel goede zaak voor mensen met het syndroom van Down. Bij de openbare omroep is er echt een klik gemaakt: ‘We hebben een maatschappelijke taak, laten we dus ruimte vrijmaken voor zulke reeksen.’ Programmamakers hebben al eerder voorstellen van die aard ingediend, maar nu krijg je er makkelijker groen licht voor.»

Geirnaert «Vroeger kwamen die thema’s enkel aan bod in ‘Panorama’ of ‘Koppen’, nu gaan de televisiemakers tussen de mensen staan en laten ze hen hun verhaal vertellen.»

HUMO 26 maart is D-day voor ‘De dag’: alle twaalf afleveringen zijn te zien op Play More en worden massaal bekeken.

Geirnaert «Na drie weken was al 500.000 keer een aflevering opgevraagd: als je dat cijfer deelt door het aantal afleveringen en dan vermenigvuldigt met het aantal mensen dat tegelijk naar hetzelfde scherm zit te kijken, weet je ongeveer hoeveel mensen de serie gezien hebben. Het blijft giswerk, maar bij Telenet waren ze heel tevreden, en wij dus ook.»

Heylen (tot Jonas) «Stel nu dat ‘De dag’ op zondagavond op Eén wordt uitgezonden, dan zit je aan een miljoen kijkers. Steekt dat niet?»

Geirnaert «Vroeger meer dan nu. Het eerste jaar met ‘De ideale wereld’ na de start van VIER was heel tof, maar soms beseften we ook: we maken tv voor héél weinig mensen. Ondertussen heb ik daar vrede mee. Ik vind het veel belangrijker dat we met ‘De dag’ de reeks hebben kunnen maken die we wilden maken.»

HUMO Tel je af naar begin januari, wanneer ‘De dag’ op klassieke wijze op tv komt?

Geirnaert «Ja, en het voelt een beetje raar aan, omdat de serie al een afgesloten hoofdstuk is in ons hoofd en de meeste mensen ze nog moeten ontdekken. Maar een tweede release is ook fijn, zo krijg je twee keer aandacht (lacht).»

Claassen «Heb je de recensies over ‘De dag’ gelezen?»

Geirnaert «Ja. Die waren unaniem heel goed, maar het is typisch dat die ene uitzondering dan blijft hangen.»

Heylen «Voor ‘Zelfde deur, 20 jaar later’ heb ik twee dagen gewacht voor ik ze begon te lezen. Ik wilde mezelf de roes gunnen waar je na de eerste aflevering altijd in zit. Mijn vrouw en mijn twee dochters hebben wel alles gelezen. Eén slechte recensie had hen erg kwaad gemaakt, terwijl ik gelukzalig rondliep. Rare situatie (lacht).»

HUMO Over naar ‘Boxing Stars’. Is iemand van jullie gevraagd om een collega op het gezicht te slaan?

Heylen «Nee, gelukkig niet.»

Geirnaert «Ik zie de entertainmentwaarde van dat programma niet in. Ik vind het zo primitief om op iemands gezicht te slaan tot hij tegen de vlakte gaat.»

Claassen «Maar nee, boksen is net een heel mooie sport! Ik boks al drie jaar, en het is heel intens: rond elkaar draaien, oogcontact houden met je tegenstander, anticiperen… Ik snap je wel: zodra de trainer me wil laten sparren tegen iemand, vind ik het moeilijk om op een andere vrouw te moeten slaan. Maar ‘Boxing Stars’ had weinig met boksen te maken, het was een personalityshow.»


APRIL

HUMO In april stopt Otto-Jan Ham als presentator van ‘De ideale wereld’.

Geirnaert «Het was een dubbel gevoel. Otto-Jan is in mijn ogen een fenomeen: vanaf de eerste week ontpopte hij zich tot de perfecte presentator, en dat heeft hij vijf jaar lang volgehouden. Hem vervangen was niet eenvoudig, maar toen de naam van Jan Jaap van der Wal viel, klopte het al snel.»

Claassen «Ik apprecieer wat Jan Jaap doet, maar toch mis ik Otto-Jan. ‘De ideale wereld’ was vooral zijn programma.»

Geirnaert «Daarom is het net goed dat Jan Jaap geen kopie probeert te zijn. Die monoloog bij het begin was bijvoorbeeld zijn eigen idee.»

HUMO Karine, in april kom jij met ‘Afscheid’ op het scherm. Kijk je anders tegen het leven nu je mensen tijdens hun laatste maanden hebt gevolgd?

Claassen «Die reeks is aan mij blijven kleven, meer dan ik voor mezelf heb willen toegeven. Ik heb daarnet een oproep van één van hen gemist – hij leeft nog. Ik vind het heel vervelend dat ik nog niet de tijd heb gehad om hem terug te bellen. Het is moeilijk om een professionele afstand te bewaren.»

Heylen «Dat wil zeggen dat je het oprecht hebt gedaan, Karine. Als je koel en professioneel was gebleven, dan had je daar geen last mee gehad. En ik kan je zeggen dat het met de jaren erger wordt.»

Claassen «Toch heb ik mezelf tijdens het maken van ‘Afscheid’ soms afgevraagd: ‘Gebruik ik die mensen nu niet door een reeks over hun miserie te maken?’ Ik vind nog altijd van niet, maar ik zat er meer mee in dan ik had verwacht.

»Toen ik de kans kreeg om dat programma te maken, voelde ik instinctief aan dat ik die móést grijpen – mijn eigen vader was kort voordien gestorven. Pas achteraf heb ik gedacht: wat voor een masochist ben ik eigenlijk? ‘Afscheid’ heeft wel een positieve invloed gehad op mij en op mijn familie: thuis praten we nooit over de dood, maar mijn ma was me dankbaar toen ze de reeks zag.»

HUMO Op 10 april verschijnt Mark Zuckerberg voor de Amerikaanse Senaat om uitleg te geven over de datalekken bij Facebook. Martin, jij had het in de Humo-eindejaarsvragen over sociale media en ‘de prut van Twitterpetomanen en troldrollen’.

Heylen «Ik erger me aan de vervuiling van de sociale media en de gemakzucht waarmee mensen alles wat in hen opkomt op het internet gooien. Ten tijde van ‘Terug naar eigen land’ heb ik veel over me heen gekregen, en van het hele politieke spectrum. Sommigen verweten me dat ik met Vlaams Blokkers op reis ging, anderen dat ik een show maakte op de kap van vluchtelingen. Of ze scholden me gewoon uit voor vuile linkse rothond.»

Geirnaert «Sorry, ik had die dag niet veel tijd.»

Heylen «Het is goed dat iedereen nu een stem heeft dankzij de sociale media. Maar ik hoef ze daarom nog niet allemaal te horen.»

Claassen «Wat mij meer beangstigt, is hoe onze privacy wordt doorverkocht via de sociale media – met Zuckerberg als grootste sloeber. Vroeger gooide ik alles online, nu durf ik dat niet meer. Foto’s van mijn nichtje hou ik voortaan voor mezelf.»

Heylen «Ik heb een fanpagina op Facebook, maar omdat ik die moest linken aan een bestaande account, heb ik een pseudoniem verzonnen. Nu merk ik dat die niet-bestaande mens toch mijn dochters krijgt voorgesteld als mogelijke vriend, en reclame krijgt voor plaatsen waar ikzelf ben geweest. Hoe komen ze aan die informatie, vraag ik me dan af.»


MEI

HUMO In mei wordt de Europese GDPR-regelgeving van kracht. Websites moeten je nu laten weten dat ze internetcookies gebruiken.

Geirnaert «Ik durf niet te zeggen dat die nieuwe regels veel zullen uitmaken. We moeten nu vooral veel op ‘Ok’ klikken als we surfen.

»Mensen weten vaak wel dat hun privégegevens worden doorverkocht, maar niemand geeft er nog om. Om de zoveel maanden komt er een nieuw schandaal uit en staat de wereld op zijn kop, maar twee dagen later gaat het leven gewoon voort. »

Heylen «Ik weet ook niet goed wat te denken van mensen die zich moeten verantwoorden voor dingen die ze tien jaar geleden op het internet hebben gezegd. Jihad Van Puymbroeck is begin dit jaar bij de VRT aan de slag gegaan, maar in een gekke bui heeft zij jaren geleden iets over Israël en Palestina online geplaatst, en dat wordt veel later een politieke rel. Vandaag leef je niet meer tussen mensen die in staat zijn te vergeten: alles wat je zegt, wordt ergens vastgelegd.»

HUMO Eind mei wordt de laatste aflevering van ‘Nieuwsjagers’ uitgezonden op VIER. In die reeks wordt de redactie van Het Nieuwsblad gevolgd.

Claassen «Wat mij opviel, is hoe iedereen naar elkaar kijkt. Op de krantenredactie volgen de journalisten de nieuwszenders, terwijl de VRT-nieuwsredactie de volgende dag de kranten doorneemt om te zien wat zij in de aanbieding hebben.»

Heylen «Mij is vooral de werkdruk bijgebleven. Toen ik jaren geleden bij De Morgen werkte, was het elke dag zwoegen van ’s ochtends tot ’s avonds. En om de zoveel tijd riep een chef: ‘We gooien alles om!’ Dan kon je opnieuw beginnen. Ik vond de werkdruk toen al hoog, en blijkbaar is het er niet op verbeterd, integendeel. Ik zag ook maar weinig journalisten op pad gaan.»

Geirnaert «Heb je ooit ‘Flat Earth News’ van Nick Davies gelezen? Daaruit heb ik onthouden dat de samenleving altijd baat heeft bij journalistiek die niet onder tijdsdruk staat.»

HUMO Hebben we ook allemaal ‘The Fourth Estate’ op Canvas gezien, waarin de redactie van The New York Times op de voet is gevolgd?

Heylen «Deels, uit liefde voor het vak. Het was een heel degelijke documentaire. Soms tegen Trump gericht, ja. Maar mag het even? Hij schiet ook dagelijks op de pers. Ik vind het kwalijk dat zijn tactiek, onwaarheden herhalen tot de mensen ze geloven, in het buitenland bijval vond bij machthebbers. Tot in Vlaanderen: de gratuite kreet ‘fake news’ is dit jaar ook bij ons doorgebroken.»

Claassen «Het toeval wil dat ik nog maar net op de redactie van The New York Times ben geweest – een vriend van me is er journalist. Het is ongelofelijk hoeveel die krant in journalistiek investeert: als iemand een goed idee heeft, kan die dat aankaarten en een jaar de tijd krijgen om het uit te werken. Dat is bij ons toch niet mogelijk?»

'Toen we wereldkampioen hockey werden, heb ik ook gekeken. Ik snapte eerst niets van de spelregels, maar ik was oprecht blij toen België won' Jonas Geirnaert


JUNI-AUGUSTUS

HUMO Heeft iemand niet naar de Rode Duivels op het WK gekeken?

Heylen «Ik ben verslingerd aan voetbal. Ik laat me graag verrassen op tv, en bij voetbal kan dat nog.»

Claassen «De bal moet toch altijd in de goal getrapt worden? Wat is daar verrassend aan? (lacht)»

Geirnaert «Ik heb wel alle matchen gezien. Ik heb niets met sport, tot er een WK is. Dan sta ik mee te roepen voor de televisie. Toen we laatst wereldkampioen hockey werden, heb ik ook gekeken. Ik snapte eerst niets van de spelregels, maar ik was oprecht blij toen België won.»

Heylen «Ik had dat toen Nina Derwael goud won op het WK turnen in Doha.»

Claassen «Ik vond het goud van Nafi Thiam op de zevenkamp in Berlijn in augustus een hoogtepunt. Ik ga al van jongs af naar elke editie van de Memorial Van Damme kijken, dus ik heb wel iets met atletiek. Wat zo’n sport van een mens vergt, lichamelijk en mentaal, grenst aan de waanzin.»

Heylen «Nafi is samen met de Rode Duivels opnieuw het bewijs dat migratie ook een verrijking kan zijn. Driekwart van de Duivels is van vreemde origine, dat kun je toch niet negeren?»

Claassen «Het wereldbeeld van de doorsneekijker wordt sterk beïnvloed door Nafi Thiam en de Rode Duivels. Daarom vind ik het belangrijk dat er meer gekleurde stemmen aan bod komen in het publieke debat.»

HUMO Karine, jouw moeder is Congolese: hoe boos ben je als in augustus een filmpje opduikt waarin Vlaamse jongeren op Pukkelpop ‘Handjes kappen, de Congo is van ons’ zingen?

Claassen «Niet blij, natuurlijk. Of het daar echt ging om diepgeworteld racisme, weet ik niet – ik was er ook niet bij. Maar het was op zijn minst respectloos gedrag van enkele domme jongeren die te veel gedronken hadden en daardoor racistische uitspraken deden. Dat moet je hard veroordelen.»

Geirnaert «Dat voorval kreeg wel veel aandacht, terwijl het eigenlijk dommeriken waren die iets dwaas hebben gezongen en zich daar achteraf voor hebben geëxcuseerd. Over vijftig jaar zullen er nog altijd domme jongeren zijn die te veel bier ophebben.»

Claassen «Toch snap ik de Congolese meisjes die zich aangevallen voelden en die beelden online hebben geplaatst. Zelfs als het zatte dommeriken zijn, blijft het gebrek aan respect een probleem.»


SEPTEMBER

HUMO In september wort de eerste aflevering van ‘Zelfde deur, 20 jaar later’ uitgezonden.

Heylen «Na ‘Terug naar eigen land’ heb ik zitten zoeken naar actuele thema’s in een catchy vorm die goed bij VIER zouden passen. Anderhalf jaar later stond ik nog altijd nergens en begon ik na te denken over wat ik zelf graag deed. Zo kwam ik uit bij het idee voor ‘Zelfde deur, 20 jaar later’.

»We hebben erover gediscussieerd of we die mensen niet vooraf moesten bellen om een afspraak te maken. Het was beter om dat niet te doen: twintig jaar geleden was het een momentopname, en dat moest het opnieuw zijn. Voor iemands deur staan en niet weten wat je binnen zult aantreffen: dat gevoel wilde ik weer beleven. Het moest voor ons ook een avontuur zijn. Er is al genoeg trucage bij zogezegd spontane ontmoetingen.»

Geirnaert «Meestal weet je het wel als de persoon die de deur opendoet, achter zijn rug wordt gefilmd (lacht).»

Claassen «Soms hoor ik tijdens een ontmoeting voor de camera plots: ‘Cut! Opnieuw!’ Ik kán dat niet, doen alsof je elkaar voor het eerst ontmoet.»

'Ik vond 'Voor de mannen' erg goed. Ik ben opgegroeid in het Meetjesland, waar homo's vroeger niet bestonden'

HUMO ‘Pano’ zendt een reportage over Schild & Vrienden uit.

Geirnaert «Een straffe reportage, en als tegenstander van het extreemrechtse gedachtegoed vond ik het ook zeer prettig (lacht).»

HUMO Ondanks de heisa is het niet de bestbekeken ‘Pano’-aflevering, dat is de reportage over de schuldenindustrie. Heb jij al veel armoede achter voordeuren gezien, Martin?

Heylen «Nee, maar er mag wel meer aandacht zijn voor onzichtbare armoede, want die neemt blijkbaar toe.»

Claassen «Phara de Aguirre heeft er al een aantal reportages over gemaakt. En de documentaire ‘Rabot’ van Christina Vandekerckhove ging daar ook over.»

Geirnaert «Een fenomenale documentaire was dat. Maar zoiets bereikt helaas niet de Eén-kijker.»

Heylen «Ik heb tijdens dat anderhalve jaar nadenken wel overwogen om iets over armoede te maken, maar één van de wetten van televisie is dat je een kader moet hebben voor een programma. Als ik in het wilde weg ga aanbellen bij mensen, werkt dat niet. Maar als ik op een landkaart een streep trek en ga aanbellen bij mensen die op die streep wonen, zoals ik voor ‘Man bijt hond’ heb gedaan, dan werkt het plots wel. Dat juiste format voor armoede heb ik tot mijn grote frustratie niet gevonden.»

Geirnaert «Philippe Geubels is er in ‘Taboe’ wel in geslaagd. Hij zei me achteraf dat het misschien wel de moeilijkste aflevering was: hij had de complexiteit van het armoedeprobleem onderschat.»

HUMO Jonas, jij noemt in de Humo-eindejaarsvragen ‘Voor de mannen’ één van de beste programma’s van het jaar.

Geirnaert «Ik vond het erg goed gemaakt, en Xavier Taveirne is een heel oprechte interviewer. Ik ben opgegroeid in het Meetjesland, waar homo’s vroeger niet bestonden, bij wijze van spreken. Tot ik via Neveneffecten Koen De Poorter leerde kennen. Intussen is hij getrouwd met een vrouw en hebben ze twee kinderen, maar destijds was hij samen met een man. Het was de eerste homo die ik leerde kennen. Voordien had ik nog nooit een homo ontmoet. Het klinkt barbaars, maar zo was het wel. In ‘Voor de mannen’ zag ik van hoever we komen, en hoe stiekem alles nog niet zo lang geleden moest gebeuren. Dat heeft me toch aangegrepen.»


OKTOBER

HUMO Op 4 oktober overlijdt Walter Capiau. Heeft iemand van jullie levendige herinneringen aan hem?

Claassen «Ik weet wel wie hij was, maar meer niet.»

Geirnaert «Een jeugdidool zou ik hem ook niet noemen.»

Heylen «Ik wel. Ik ben bij de radio begonnen, toen hij zich met ‘Capriolen’ op het hoogtepunt van zijn populariteit bevond. En ik heb zelfs een persoonlijke anekdote: lang geleden was ik in Oosteeklo voorzitter van de plaatselijke feestcommissie, en ik moest een feest organiseren voor een 100-jarige. Alleen: er was geen frank budget. Zulma, zo heette ze, had één wens: ‘Zorg ervoor dat Walter Capiau erbij is.’ Dus trok ik met lege handen en met mijn stoute schoenen aan naar Walter Capiau. ‘Geen probleem,’ zei die, ‘ik zal er zijn.’ Hij is op zondagmiddag met een bos bloemen naar Oosteeklo afgezakt en heeft daar geheel gratis een hele show opgevoerd voor de jarige Zulma. ‘Ik doe het voor het plezier,’ zei hij. Ik ga hier geen hulde brengen, want hij heeft ook mensen leed berokkend, maar dat zal me altijd bijblijven.»

HUMO Nog geen 100 jaar oud, tenzij je hun leeftijden optelt: Walter Zinzen en Rik Van Cauwelaert, die op Canvas in de aanloop naar de verkiezingen hun licht laten schijnen op de politiek in ‘Zinzen en Van Cauwelaert bij Ivan’.

Heylen «Geweldig, hè. Zoiets zie ik echt graag. Oude indianen moeten altijd spreekrecht krijgen. Los daarvan zijn er tegenwoordig wel héél veel politieke programma’s.»

Geirnaert «In ‘De ideale wereld’ zijn zulke eminenties wel vaak de beste gasten. Ik was sidekick op de dag dat Walter Zinzen op bezoek was: fantastisch. Hetzelfde met Mark Eyskens: die mannen hebben niets meer te verliezen, dus hoeven ze niet meer zo diplomatisch te zijn.»

HUMO Ook Paul Jambers laat zich niet onbetuigd: op VTM presenteert hij ‘Jambers in de politiek’. Om een tweet van Karine Claassen te citeren: ‘Paul Jambers had stijl.’

Claassen «Voor alle duidelijkheid: ik had het over de jas die hij droeg in een oud fragment in ‘Dank dat u bij ons was’ (lacht). Hij heeft me wel gemaild: ‘Bedankt voor het compliment.’»

HUMO Is ‘Dancing with the Stars’, ook een kind van oktober, een programma waar jullie ooit aan zouden deelnemen?

Geirnaert «Nee, ik wacht op ‘Een keer goed gaan eten with the Stars’.»

Heylen «‘Volgend jaar jij!’ heeft iemand me ge-sms’t. Nooit van mijn leven! Maar ik heb er wel graag naar gekeken. Ik zie graag BV’s afzien, ik ben een beetje een ramptoerist. En ik heb nooit gedanst, maar het is verbluffend hoe James Cooke zijn vrouwelijke danspartner in het rond gooit.»

Claassen «Ik heb vroeger wel gedanst, dus ik vond ‘Dancing with the Stars’ tof om te zien. Alleen jammer dat het publiek de winnaar mocht kiezen, en niet de jury.»

Geirnaert «Een beetje bizar: dat is alsof je per sms mag beslissen welk restaurant het beste eten heeft.»


NOVEMBER

HUMO In november wint Tim Van Aelst een derde Emmy, nu voor ‘Hoe zal ik het zeggen?’

Geirnaert «Ik kan alleen maar plaatsvervangend trots zijn. Tien jaar geleden was alles met een verborgen camera verouderd, maar toch zijn ze er bij productiehuis Shelter in geslaagd er een Emmy mee te winnen.»

Heylen «De Emmy’s zeggen ook iets over het hoge niveau van veel Vlaamse programma’s.»

Geirnaert «Inderdaad. Ik kan me beroepshalve erg opwinden als mensen beweren dat er niets goeds op tv is. Je moet eens in het buitenland gaan kijken hoe schraal het aanbod daar is. Als je niet graag voor de tv gaat zitten, doe het dan niet. Lees een boek. Maar zeg niet dat we geen goede televisie maken in Vlaanderen. Er zijn zelfs meer goede programma’s dan we kunnen bekijken.»

Heylen «Weet je waar ik me soms aan erger? Mensen die zeggen: ‘Jij bent bekend van de televisie, zeker? Wij hebben dat niet, televisie. Dat interesseert ons niet.’ Dat vind ik zo respectloos. Ik kijk niet zo vaak, maar ik breek niets af waar iemand met hart en ziel aan heeft gewerkt. Ik mag er ook niet aan denken dat ik géén televisie zou hebben. Het leven bestaat niet alleen uit hoogtepunten, en ik ben blij dat ik dan nog iets op mijn digicorder heb staan.»

Geirnaert «Maar er is uiteraard ook veel rommel op tv (lacht).»

HUMO Valt niet onder die categorie: ‘Team Scheire’ op Eén. Heb je als bevoorrechte buurman en neef van Lieven proefversies gezien, Jonas?

Geirnaert «Zeker, en dan geef ik feedback. Ik ben blij voor Lieven dat hij met ‘Team Scheire’ een programma heeft waarin hij zijn liefde voor de wetenschap aan maatschappelijk relevante projecten kan koppelen. Ik hoop dat er nog seizoenen komen. ‘De schuur van Scheire’ vond ik ook interessant, maar daar was het soms zoeken naar een houvast.»

HUMO Op Canvas is november de maand van ‘Kinderen van de kolonie’. Ontnuchterend, vaak ontluisterend.

Heylen «En krankzinnig dat het bijna zestig jaar heeft geduurd voor zoiets bij ons op tv kan komen.»

Claassen «Tegelijk is het nog máár zestig jaar geleden, hè. Tot nu toe was het ook vooral de blanke man die het over de kolonisatie mocht hebben. Ik ben zo blij dat we de andere kant van het verhaal horen. Nu besef ik: fucking hell, mijn moeder heeft die periode in Congo meegemaakt. En mijn broers hebben me verteld dat ze getuigenissen herkennen in onze eigen familiegeschiedenis. Ik heb die periode in de Belgische geschiedenis ook nooit zo uitgebreid op school gekregen.»

Geirnaert «Het is eigen aan voormalige koloniale machten dat die slecht in het reine komen met hun eigen geschiedenis. Ik denk niet dat de BBC al veel documentaires heeft gemaakt over wat de Britten in Kenia hebben aangericht.»

HUMO November is ook de maand van het voetbalschandaal.

Heylen «Marc Coucke heeft Anderlecht toch al veel eerder gekocht? (lacht)»

HUMO Dat andere schandaal, over matchfixing en omkoping. Martin, jij zei in de eindejaarsvragen dat dat één van de memorabelste beelden van het jaar heeft opgeleverd.

Heylen «Juist, dat van Peter Vandenbempt in ‘Extra Time’. Met zijn oprechte woede verwoordde hij wat er bij veel voetballiefhebbers leeft. Ook bij mij. Voetbal is een beetje ons lief, en daar moeten ongure types met hun tengels van afblijven. En het gerechtelijk onderzoek móét kunnen doorgaan. Dat zo’n begenadigde reporter even uit het spelletje stapte om te spreken als gewone mens die van voetbal houdt, vond ik heel sterk.»

'Ik ben zo blij dat we de andere kant van het verhaal horen. Nu besef ik: fucking hell, mijn moeder heeft die periode in Congo meegemaakt' Karine Claassen


DECEMBER

HUMO Begin december doet Tom Lenaerts iets soortgelijks bij ‘Van Gils & gasten’, maar dan tegen wat hij ‘het politieke circus’ noemt. ‘Populist!’ krijgt hij achteraf te horen.

Geirnaert «Tom was misschien niet erg genuanceerd, maar hij heeft daar vertolkt wat veel mensen voelen. Het was oprechte frustratie.»

Heylen «Ik heb die aflevering niet gezien, maar ik citeer graag een rapper die ik onlangs heb gesproken op het Festival van de Gelijkheid in Gent: ‘Beschuldig een ander niet te snel van populisme, want daarmee maak je ook gegronde verontwaardiging monddood.’»

Geirnaert «Ik heb eens een debat over populisme bijgewoond: het duurde een uur, en de eerste 35 minuten probeerden ze te definiëren wat populisme precies is. De conclusie was dat we het er niet over eens raakten (lacht).»

HUMO Hebben jullie ook de eerste aflevering van ‘Over water’ gezien, de nieuwe fictiereeks van Tom Lenaerts?

Geirnaert «Ik had de eerste twee afleveringen al gezien op het filmfestival van Gent. Als je daarna meteen de rest wil bekijken, is dat een goed teken. Ik ben ook fan van ‘De parelvissers’, dus ik kan alleen maar toejuichen dat Tom zich weer op het pad van de fictie waagt.»

HUMO Toch niet een beetje jaloers dat ‘Over water’ op Eén ruim een miljoen kijkers haalt en ‘De dag’ het op VIER wellicht met minder zal moeten stellen?

Geirnaert «Nee, ik ben blij voor Tom.»

Claassen «Zegt hij met een scheve grijns (lacht).»

Geirnaert «Nu ja, mocht hij willen wisselen: hij heeft mijn nummer.»

Heylen «Voor we afronden: we zijn een programma vergeten dat ons hét beeld van het jaar heeft geschonken. In ‘Boer zkt vrouw: de wereld rond’ stonden 1.500 vrouwen in een loods begerig te wachten tot de deelnemende boeren binnenkwamen. Ongelofelijk. En dan wisten ze nog niet eens of die boeren wel een goed karakter hadden!»

HUMO Vertel ons wat! Dame en heren, bedankt om het overzicht te bewaren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234