Veel gekker hoeft het niet te worden: 10 maffe weetjes over 'Mad Men'
Sinds kort kunt u op Netflix alle seizoenen bekijken van één van de beste tv-series aller tijden. Daarom: tien dingen die u misschien nog niet wist over ‘Mad Men’.
1. Het personage van Don Draper is losjes gebaseerd op Draper Daniels, een reclameman uit Chicago die de Marlboro Man bedacht. Andere inspiratiebronnen waren Albert Lasker, ‘de vader van de moderne reclame’, en Emerson Foote, directeur van McCann-Erickson.
2. De jaren 60 geloofwaardig oproepen is niet goedkoop: een aflevering van ‘Mad Men’ kostte gemiddeld 2,8 miljoen dollar.
3. De acteurs roken kruidensigaretten, want in Californië, waar de reeks werd opgenomen, is roken op de werkvloer verboden. De alcohol in de serie is óók nep: voor de whisky werd appelsap gebruikt, voor de martini uiensap.
4. Lucky Strike, dat geregeld wordt vernoemd, zag dankzij de reeks zijn omzet verdubbelen.
5. Ex-president Obama was een fan. Hij schreef ‘Mad Men’-bedenker Matthew Weiner een brief om hem te vertellen hoezeer hij van de reeks genoot, en verwees ernaar in een State of the Union.
6. Joel Murray, die de rol van alcoholist Freddy Rumsen vertolkt, is de jongere broer van Bill Murray.
7. January Jones deed tweemaal auditie voor de rol van Peggy Olson. Die rol ging naar Elisabeth Moss, maar Weiner vond Jones zo goed dat hij haar absoluut in de cast wilde. Ze werd uiteindelijk Betty Draper.
8. Talia Balsam en John Slattery, die het gescheiden koppel Mona en Roger Sterling vertolken, zijn in het echt een koppel. Balsam was in een vorig leven gehuwd met George Clooney.
9. Zeven van de negen scenaristen zijn vrouwen. Verschillende afleveringen werden ook door vrouwen geregisseerd.
10. Tijdens de begingeneriek is de instrumentale versie te horen van ‘A Beautiful Mine’, een nummer uit 2006 van producer RJD2 en rapper Aceyalone. De compositie kreeg wel een retroarrangement. De eerste keuze van de producers was een nummer van Beck, maar die geloofde niet dat iemand ooit groen licht zou geven voor een serie over een reclamebureau in de sixties.