filmrecensie★★★✩✩

Veerle Baetens schittert in 'Au nom de la terre', een film over het harde boerenleven

Tranen voor de boer.

Nauwelijks twee weken na ‘Mjólk’ verschijnt er opnieuw een film over de uitzichtloze strijd die boeren vaak dienen te leveren teneinde het hoofd boven water te houden. Maar van overbemesting is geen sprake: ‘Au nom de la terre’ is een integere film die zelfs de ferventste tegenstanders van landbouwsubsidies naar de keel zal grijpen. Iedereen is blij als de uit Amerika teruggekeerde Pierre de geitenfokkerij van zijn vader overneemt, maar wanneer de tegenslagen zich beginnen op te stapelen, verzeilt hij in een zware depressie. Deze volstrekt onromantische kijk op de bittere realiteit van het harde boerenleven is ontstaan uit een zeer persoonlijk drama: regisseur Edouard Bergeon verfilmde het tragische levensverhaal van zijn eigen vader. Veerle Baetens is erg goed als de echtgenote, maar persoonlijk vonden wij Guillaume Canet enigszins een miscast als de zichzelf kapotwerkende boer: ook al stapt hij in beslijkte lieslaarzen over de akkers, hij kan de vedette in zichzelf niet helemaal uitwissen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234