null Beeld

Venten onder elkaar: Girl Band'We willen het woord grunge niet horen'

Girl Band is een groepje uit Dublin. Met dank aan de Amerikaanse protogrungers van Beat Happening.

Van die legendarische groep uit Olympia, Washington coverde Girl Band namelijk ‘I Love You’, als ouderwets B-kantje van ‘De Bom Bom’. Maar vraag Alan Duggan en Dara Kiely vooral niks over hun Amerikaanse gitaarvoorbeelden, want in voorgaande interviews leidde dat enkel tot wrevel en weerzin. Elektronica en zelfs techno zouden aan de basis van Girl Band liggen – en na beluistering van hun debuutplaat ‘Holding Hands with Jamie’ klinkt dat zo gek nog niet: er is The Fall, er is kraut en noise, maar altijd ook de groove.

HUMO Jullie hadden net zo goed een elektronische band kunnen zijn?

Alan Duggan (gitaar) «Niet noodzakelijk. We hebben allemaal veel naar techno geluisterd, maar onze groove kan net zo goed uit de swing komen. Toen we ‘Baloo’ schreven, de song op de plaat waar ik het meeste trots op ben, hebben we echt geprobeerd om die te doen swingen.»

Dara Kiely (zang) «En het is ook gebaseerd op dat liedje uit ‘Jungle Book’. (Zingt) ‘I’m the king of swing’ (uit ‘I Wanna Be Like You (The Monkey Song)’, gezongen door Louis Prima, red.).»

Duggan «Als we het over gitaristen en groove hebben, was Tom Morello van Rage Against The Machine heel belangrijk voor me. Toen Morello bij Rage kwam, werd hij niet beschouwd als de gitarist, maar als de dj. Hij gebruikte zijn pedalen en gitaar zó dat het klonk alsof hij aan het scratchen was. Iedereen in deze groep probeert z’n instrumenten niet als standaardinstrumenten te laten klinken.»

Kiely «Op ons 16de zaten we in Harrows, een standaard gitaargroepje dat The Strokes en The Cribs probeerde te imiteren. Alleen bleken we daar barslecht in.»

Duggan «De dingen zijn beginnen te kantelen toen we de groove ontdekten. Fela Kuti en zijn intense afrobeat. Veel techno, inderdaad. Minimal techno vooral, van Minilogue. Krautrock ook. En The Beatles, seriously groovy band. ‘Tomorrow Never Knows’!»

HUMO Dat vonden The Chemical Brothers ook, ze kopieerden die song gretig in ‘Let Forever Be’ uit 1999, met Noel Gallagher.

Duggan «En dan te bedenken dat ik The Beatles zo lang heb gehaat – volledig de schuld van mijn school. Ik zat op een jongensschool waar we een uniform droegen en allemaal rechtopstaand en in koor Beatles-songs moesten zingen in de klas. Alleen maar McCartney-songs bovendien. Al die jongens van 12 die samen ‘Penny Lane’ zongen: het was genoeg om me een diepe afkeer te bezorgen.

»Tot ik – jaren later – dus daadwerkelijk een plaat van The Beatles te horen kreeg. Boos dat ik was om al die verspilde tijd! ‘Please Please Me’ is intussen één van mijn favoriete platen.»

Kiely «Toen ik klein was, zo tussen mijn 4de en mijn 8ste, liet mijn moeder me vaak ‘Help!’ en ‘Magical Mystery Tour’ zien. Maar ook ik schaamde me om mijn liefde voor The Beatles: ik ben destijds zelfs eens boos geweest op mijn moeder omdat ze een vriend erover had verteld. Belachelijk. Onlangs heb ik een maand lang alleen maar naar ‘I’m Only Sleeping’ geluisterd.»

HUMO Het is opvallend hoe belangrijk ook The Fall voor jonge groepen blijft. Fat White Family, met wie jullie al getourd hebben, is zowat opgericht ter ere van The Fall. Ook voor jullie moet die groep belangrijk geweest zijn, dat kan niet anders.

Kiely «Ik herinner me hoe The Fall een paar jaar geleden bij Jools Holland was. Vlak voor hen zat Robert Plant. Hij klapte nog wat in z’n handen na z’n nummer en toen zwiepte de camera naar rechts en stond daar die groep die niet alleen heel andere muziek bracht, maar me ook nog eens dwong om er heel anders naar te luisteren. Zodra ik The Fall had gehoord, besefte ik dat ik alles wat ik over muziek meende te weten, moest herbekijken.

»Hetzelfde had ik met de stand-upper Stewart Lee. Nadat ik hem had ontdekt, vond ik alle comedy waar ik als kind dol op was – ‘Alan Partridge’, ‘The Office’ en dat soort dingen – ineens veel minder goed. Ik moest me helemaal heroriënteren, and it kind of wrecked a lot of comedians for me.»

undefined

'Zodra ik The Fall had gehoord, besefte ik dat ik alles wat ik over muziek meende te weten, moest herbekijken'

HUMO Ik heb geen ambities als socioloog, maar heeft de recessie, die toch behoorlijk voelbaar is in Ierland, op één of andere manier geleid tot de agressie in jullie muziek?

Kiely «Toen we op school zaten, ongeveer halfweg het vorige decennium, beleefde Ierland een boom. Het waren tijden van gigantische excessen. Het was de tijd van de grote feesten, de briefjes van 500 euro en de verspilling: je kon toen zelfs spray on-modder kopen om op je Range Rover te spuiten, zodat die er authentieker zou uitzien! Er werden toen ook indiebands uit Ierland – Director, Humanzi – getekend door de grote platenmaatschappijen, maar het eindigde altijd slecht. Want de labels zagen in hen niets meer dan een kortstondig succes, en intussen waren die bands stuk voor stuk hun ziel kwijt. Ik wist toen al: in die wereld wil ik nooit terechtkomen. Tegenwoordig zit het zo: als je het niet 100 procent voor de muziek doet, heeft het geen zin meer, het geld is toch op. En terecht: uiteindelijk zou het alleen maar over de muziek moeten gaan.

»Na die boom werd niemand die uit Ierland kwam nog getekend, alsof we op een zwarte lijst stonden. En toen kwam Hozier, en plots staan alle labels daar weer te hengelen naar de volgende singer-songwriter die hen geld oplevert. Steve Albini zei eens: ‘When a band is thrust in front of me... wiggled like a severed head... it makes me hate them.’ Zo denk ik er ook over (grijnst).»

Duggan «We hadden het thuis niet breed, maar ik ging dus wel naar een basisschool in een goeie buurt. Veel van mijn vrienden woonden in grote huizen, hun vaders hadden hun eigen Wikipedia-pagina’s: heel bizar vond ik dat, ik begreep het niet goed. En toen kwam de recessie. Je vindt in Ierland nu veel ghost estates. Half afgewerkte gebouwen en shoppingcentra, grandioze plannen die gruwelijk fout zijn gelopen.»

Kiely «Ik haatte die wereld, ik haatte dat idee van verspilling. Ik heb al vroeg beslist dat ik zo niet wou zijn. En daarnaast is er ook zo veel smerigheid uitgekomen over de katholieke kerk in Ierland. Ik heb daar persoonlijk weinig mee te maken, maar het liet me wel achter met een serieus gevoel van desillusie.

»Ik heb wel de indruk dat de mensen in Ierland door al die rottigheid eindelijk eens wat meer aan zichzelf gaan denken. The equality vote – dat we hebben gestemd vóór het homohuwelijk – was een enorme stap voorwaarts.»

HUMO Vanwaar toch jullie haat voor Amerikaanse gitaarmuziek? Steve Albini werd daarnet vernoemd, jullie hebben Beat Happening gecoverd...

Kiely «Ik word ook vaak vergeleken met Kurt Cobain, omwille van mijn blonde haar en blauwe ogen. Ik heb ook een tijd de bijnaam Kurt Cocaine gehad op school (lacht). Maar natuurlijk houden we van Nirvana, ik denk zelfs dat ze hun piek nooit bereikt hebben. ‘You Know You’re Right’, dat postuum werd uitgebracht, vind ik hun beste song.»

Duggan «We willen gewoon het woord ‘grunge’ niet horen. Bij grunge denken we aan muziek die we haten. Pearl Jam en Alice In Chains – classic rock met grote gitaarsolo’s. Daarom zitten we wat verveeld met die ninetiesvergelijkingen, maar Steve Albini is wel degelijk belangrijk geweest voor ons. Onze bassist Daniel (Fox, red.) die ook de geluidstechnicus was voor onze plaat, is verslaafd aan de manier waarop Albini opneemt. De plaat klinkt alsof we in een grote kamer staan te spelen, en bij Albini hebben we die sound voor het eerst gehoord: ‘In Utero’, ‘Surfer Rosa’ van de Pixies. Maar ook later Albini-werk: de plaat ‘Bag It’ van The Thing bijvoorbeeld, een gestoorde avant-garde jazzband, klinkt beestachtig goed.»

Kiely «Maar we zouden natuurlijk het liefst met Kanye werken, we hebben heel wat ideeën voor hem. Als hij maar betaalt (lacht).»


Bekijk en beluister 'Pears For Lunch'

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234