Vermijd kraaienpootjes en ­kalkoenhalzen: 'Train je gelaatsspieren zo vroeg mogelijk'

Snijden en prikken is big business, zo bleek vorige week uit ons dossier plastische chirurgie. Maar wie mes en spuit liever vermijdt, kan zich toeleggen op gezichtsfitness. In een notendop: u oefent uw gelaatsspieren door uw gezicht in de onmogelijkste bochten te wringen.

HUMO Is er veel vraag naar?

MILA VAN RIJN «Skin gym, zoals het in het Engels heet, past in de trend van gezond ouder worden. Vroeger gingen zelfs meisjes van amper 25 jaar geregeld op bezoek bij de plastisch chirurg, maar nu weigeren veel vrouwen zich nog te laten volspuiten met botox en fillers. Ze willen hun verouderingsproces op een minder ingrijpende manier tegengaan. Er zijn bekende fans van gezichtsfitness: Meghan Markle, de verloofde van de Britse prins Harry, heeft haar eigen facialist.»

HUMO Hoe gaat gezichtsfitness in zijn werk?

VAN RIJN «De cursisten trainen individueel of in kleine groepjes vier belangrijke gezichtszones: het voorhoofd en de ogen, de wangen, de mond en de kin en hals. Je hebt alleen je vingers nodig. Als je elke dag vijf minuten oefent, zie je al na één maand duidelijk resultaat. Het typische kalkoenhalsje is minder uitgesproken, de wangen worden voller en de contouren van de kaaklijn staan strakker. Maar net als bij elke sport is volhouden belangrijk. Elke dag trainen is de snelste weg naar succes.»

HUMO Volgens dermatologen zijn je gelaatsspieren een hele dag in beweging. Hoe kunnen die vijf minuten dan het verschil maken?

VAN RIJN «Als je praat, gebruik je slechts 30 procent van de spieren in je gezicht. Met botox leg je die spieren plat, maar met gezichtsyoga kweek je je spieren daarentegen en krijgen ze extra volume.»

HUMO Maar de invloed van de genen, de vuile lucht en het zonlicht weegt toch zwaarder door?

VAN RIJN «Dat klopt. Je moet je huid blijven verzorgen met crèmes, en daarnaast ook veel bewegen en gezond eten. Gezichtsfitness is een mooie aanvulling op een gezonde levensstijl. De manier waarop je huid veroudert, is voor een groot deel genetisch bepaald. De eerste tekenen van veroudering beginnen op je 25ste, maar dat wil niet zeggen dat zulke oefeningen geen nut meer hebben als je 40 bent. Je kunt je gezicht altijd trainen, net zoals de rest van je lichaam.»

HUMO Op welke leeftijd begin je er het best mee?

VAN RIJN «Hoe jonger, hoe beter. Je begint toch ook niet op je 60ste met buikspieroefeningen? Hoe eerder je de spieren activeert, hoe beter. In mijn lessen zitten zowel meisjes van 25 als vrouwen van 70. Ik ben pas 29, maar toch merk ik het verschil. Ik oefen nu al zes maanden elke dag en er zit zichtbaar meer volume in mijn wangen.»

HUMO Kan er iets fout gaan bij die oefeningen?

VAN RIJN «Zeker. Je gezicht is heel gevoelig, en het is erg belangrijk dat je je handen op de juiste punten plaatst, vaak aan de aanhechting van de spier. Als je te veel trekt of te weinig tegendruk geeft, kan dat een averechts effect hebben. Daarom organiseer ik kleine workshops, zodat iedereen de juiste bewegingen kan aanleren.»

www.skingym.nl

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234