Vijftien jaar Tomorrowland in vijftien momenten: van Dimitri Vegas & Like Mike op de camping tot de opkomst van de aftermovie

Wat in 2005 begon als een klein broertje van het Nederlandse dancefestival Mysteryland – de twee Belgische organisatoren beslisten pas te elfder ure om hun versie een eigen naam te geven – neemt vijftien jaar later twee weekends in beslag en lokt bezoekers uit de hele wereld naar Boom. Vijftien jaar Tomorrowland in vijftien momenten: belangrijke kantelpunten én petites histoires, met commentaar van Dimitri Vegas & Like Mike, beroemde bezoekers als Tom Waes en sterrenchefs in de wei. ‘Dankzij Tomorrowland kon ik mijn familie tonen dat ik mijn toekomst niet verkwanseld had.’

'60.000 man van links naar rechts zien springen: dat geeft zo'n kick. Voor hetzelfde geld springen ze niet, hè'


1 De eerste editie: DJ Tiësto zegt af (2005)

Hét hoogtepunt van de allereerste Tomorrowland vond dat weekend plaats op een ander festival: Marktrock. Want de Nederlandse dj Tiësto had niet alleen gecanceld als headliner in Boom, hij was ook nog even doodleuk op het concurrerende festival in Leuven gaan spelen. Resultaat: slechts 8.700 bezoekers voor de eerste editie. Ook in 2006 zakten maar 9.000 danceliefhebbers naar Boom af. Michiel Beers, samen met zijn broer Manu de mediaschuwe organisator van Tomorrowland, zei daarover twee jaar geleden in een exclusief interview in Humo: ‘Men snapte het concept gewoon nog niet goed. Een festival met elektronische muziek, overdag?’ De eerste drie jaar draaide het evenement zelfs verlies. Dance zat nog volop in het nachtleven, in de stroboscopen en blacklights van de discotheken en afterclubs.


2 De naald die verspringt door de wind (2008)

Oudgediende op Tomorrowland is de Belgische dj Yves V, Yves Van Geertsom voor de burgerlijke stand, die al draait op Tomorrowland sinds de tweede editie in 2006. En dat draaien mag u nogal letterlijk nemen, want Yves V is lang een vinylfreak gebleven, mét gevolgen.

Yves V «In 2008 was Tomorrowland al een heel mooi aangekleed festival met een spectaculair hoofdpodium, maar er was lang nog niet zoveel volk als nu, en het was zeker nog niet zo internationaal. Je zag vanop het hoofdpodium nog géén zee van vlaggen van over de hele wereld. Ik draaide toen nog met vinyl. Op een gegeven moment kwam er een felle wind opzetten, waardoor mijn naald verschoof. Wat ik ook deed om ze weer juist te zetten, iedere keer blies de wind die naald weer weg. Maar het publiek reageerde er heel goed op, en de mc van het hoofdpodium maakte er gewoon grapjes over. Je kunt je dat nu niet meer voorstellen, die gemoedelijkheid. Ik kon zelfs mijn vrienden zien staan op de eerste rij (lacht).»


3 Het debuut van Dimitri Vegas & Like Mike (2009)

De broers Beers noemden in Humo de vijfde Tomorrowland-editie, met Moby als headliner en 30.000 bezoekers, een kantelpunt: ‘Toen wisten we dat we iets bijzonders in handen hadden.’ Ook voor de officiële resident DJs Dimitrios en Michael Thivaios, oftewel Dimitri Vegas & Like Mike, is 2009 een scharniermoment, want zij maakten toen hun debuut.

Dimitri Vegas «We stonden in 2009 voor de allereerste keer op Tomorrowland, in de Flügel-tent, het allerkleinste podium. Ik had die gig versierd via mijn contacten bij de platenfirma Mostiko, waar ik toen werkte. We voelden toen dat Tomorrowland speciaal werd: ons podium was iets later open dan de main stage, we mochten er wat langer doorspelen. En ineens werd die hele tent overrompeld door duizenden mensen.

»Via DJ Dimaro kregen we toen ook de kans om op de camping spelen. Maar je moet weten: niemand kende ons toen en het festival was ook nog niet zo strak georganiseerd als tegenwoordig. Dus moesten wij gewoon aanschuiven tussen de mensen die de camping binnen wilden, mét onze muziek: ‘Hey, wij moeten door. Wij moeten draaien.’ ‘Jaja, het zal wel, mee in de rij.’ (lacht) We hebben bijna moeten vechten om aan ons podium te geraken. Dat was trouwens piepklein, een truck van Red Bull. Maar zodra we begonnen, trok die hele camping naar onze dj-booth, en gebeurde er écht iets. Die campingset is heel belangrijk geweest voor ons, omdat Manu en Michiel toen doorkregen: ‘Tiens, die gasten kunnen precies wel iets.’ Voordien wisten ze amper wie we waren.»


4 The Subs veroorzaken een stroompanne (2009)

Ook paraat op die kanteleditie van 2009: The Subs, die op dat moment hun eerste hitje te pakken hadden met ‘Kiss My Trance’ en als liveband op Tomorrowland aantraden, toen een volstrekt unicum.

Jeroen De Pessemier (The Subs) «Het was mooi van Manu en Michiel dat we zo vroeg in ons bestaan al de kans kregen om op Tomorrowland te spelen, en nog wel op het hoofdpodium. Als enige liveband tussen allemaal dj’s, het podium was ook duidelijk niet ontworpen voor een groep muzikanten. Maar we wurmden ons toch rond de dj-booth en speelden onze set. Jaren later hoorde ik van de organisatie dat er tijdens die set een gitaarkabel van ons in één van de fonteinen op het hoofdpodium was terechtgekomen, die tijdens de dj-set van Axwell van Swedish House Mafia steeds opnieuw voor een stroompanne zorgde. Axwell is zes keer opnieuw moeten beginnen, en toen alles na de zevende keer wéér uitviel, stapte hij razend van het podium. Manu en Michiel hebben hem als tegemoetkoming toen een dubbele fee moeten betalen. Wel chic dat ze ons nooit iets kwalijk hebben genomen.»


5 Hoofdpodium voor Dimitri Vegas & Like Mike (2010)

Vegas «In 2010 stonden we voor het eerst op de main stage, voor ons een héél belangrijk moment. Al was het maar omdat we onze ouders en grootouders, en al die mensen in onze omgeving die al jaren dachten: ‘Waar zijn die gasten nu eigenlijk mee bezig?’, eindelijk eens konden tonen wat we deden. Mijn broer Mike en ik waren allebei moeilijke pubers geweest, en toen we in Ibiza werk vonden als animatoren in een hotel, haalde onze familie opgelucht adem: oef, ze hebben een serieuze job. Maar ik bleef ook deejayen op Ibiza. En op een dag trok Mike terug naar België. Hij belde me: ‘Je moet naar huis komen, er is hier iets aan het gebeuren.’ Hij had het over Tomorrowland, en ik vloog onmiddellijk naar België, om mezelf urenlang op te sluiten in de studio en ’s nachts te gaan deejayen. De hele familie in paniek: ‘Nu gooien ze wéér alles weg!’ Maar in 2010 konden we de familie eens goed wegblazen op de main stage van Tomorrowland, en hun tonen dat we onze toekomst niet verkwanseld hadden. Of toch niet volledig (lacht).»


6 Avicii scoort een wereldhit met ‘Levels’ (2011)

Vanaf 2010 werd Tomorrowland een fenomeen en namen alsmaar meer mensen uit de vier windstreken het vliegtuig richting Boem. Rond de decenniumwissel werd elektronische muziek volwassen en populair, met wereldhits van David Guetta – die al op de allereerste editie van Tomorrowland had gestaan – en de betreurde Avicii. Toen die het immens succesvolle ‘Levels’ uitbracht, was hij al een habitué op de affiche.

'Avicii op Tomorrowland in 2012. 'Van 2010 tot 2012: dat waren de magische jaren voor het festival én voor elektronische muziek in het algemeen.''

Vegas «Van 2010 tot 2012: dat zijn de magische jaren geweest voor Tomorrowland én voor elektronische muziek in het algemeen. Ik zie daar twee redenen voor. Eén: ineens werd Amerika wakker. Electronic dance music werd een wereldwijde hype. En twee: het internet. Mensen werden heel hongerig naar content en deelden muziek via blogs en – intussen bestaan die zelfs al niet meer – fora. Alle elektronische muziek die werd uitgebracht, belandde daar meteen in de spotlights.»


7 De aftermovie die de wereld rondgaat (2012)

Vraag het maar aan Vestiville: een festival maak je tegenwoordig op social media, nog voor er één noot muziek heeft weerklonken op je wei. Tomorrowland is hét schoolvoorbeeld van hoe een festival online kan groeien. In 2009 besloten Manu en Michiel Beers een aftermovie uit te brengen, een soort compilatie van de mooiste momenten van het festival, waarbij de bezoekers nog eens konden wegdromen achter hun laptop. In 2010 stelden Dimitri Vegas & Like Mike voor om bij die aftermovies een soundtrack te compileren. Een succescocktail was geboren. Op social media werden de aftermovies massaal gedeeld. Die van 2012 heeft momenteel al meer dan 156 miljoen views op YouTube.

Vegas «Vandaag krijg je dat niet meer voor elkaar, hoor. Een Tomorrowland-aftermovie is geen nieuws meer zoals toen. Tien jaar geleden zette je iets op Facebook, en je fans kregen dat gegarandeerd te zien. Tegenwoordig analyseert Facebook de eerste vijf minuten van je bericht: creëert het engagement, reageren de mensen erop? Als dat niet het geval is, krijgt niemand het te zien. En als je dat wél wilt, dan moet je maar betalen voor een advertentie. Ook daar hebben we enorm kunnen profiteren van the right time.»


8 De piepjonge Martin Garrix op een verhoogje (2014)

Tomorrowland trok van bij het begin de kaart van de beleving, met de spectaculaire Efteling-achtige aankleding, de enorme decors, de elfenmeisjes én de gastronomische benadering van festival food. De Zeeuwse patissier Roger Van Damme, bekend van Njam!, voorziet het festival al sinds 2012 van allerlei gastronomische zoetigheden – ooit serveerde hij er de in roomijs geboetseerde hoofden van Dimitri Vegas & Like Mike.

Roger Van Damme «Ik herinner me nog goed hoe de piepjonge Martin Garrix (de Nederlandse dj was toen net 18 geworden, red.) in 2014 als gast-dj was uitgenodigd in het exclusieve Tomorrowland-restaurant B-EAT. Er kon amper vijftig man binnen, en daar stond een klein mannetje achter de draaitafels met een geweldige techniek. Zijn hoofd stak maar net boven de dj-tafel uit. Op een gegeven moment is er iemand met een kratje komen aanzetten waarop Martin Garrix kon gaan staan (lacht).»


9 Frituristen Swa en Marieke (2014)

Dat het niet alléén gastronomie met drie sterren hoeft te zijn, bewijst de pop-upfrituur van Swa en Marieke, die deze editie voor het zesde jaar op rij de deuren opent.

Swa Horemans «Samen met mijn vrouw Marieke (Peers, red.) heb ik jarenlang frituur Kwetterwei uitgebaat in Ranst, waar Manu en Michiel opgroeiden. We kennen hen nog van toen ze scoutsjongens waren. Ze waren altijd verzot op onze frieten, en vooral op onze speciale pikante Kwetterweisaus. Toen mijn vrouw en ik in 2013 onze frituur stopzetten, vroegen Manu en Michiel me naar mijn recept voor die saus. Maar ik wou dat niet prijsgeven, en in plaats daarvan kwamen ze met een ander voorstel: of we geen frieten wilden verkopen op Tomorrowland. Sindsdien staan we jaarlijks op het festival, met meer dan tien man personeel, allemaal ex-jobstudenten van onze vroegere frituur. Die jonge gasten zijn blij dat ze op die manier naar Tomorrowland kunnen. Ze krijgen ook een paar uur vrij om het festival te beleven. Mijn vrouw en ik zijn rond de 70, voor ons hoeft dat rondlopen niet. Al die verklede mensen die bij ons frieten komen kopen, zorgen voor genoeg spektakel. Tomorrowland is een speeltuin voor grote mensen, hè. De muziek is ons ding niet, maar al dat lawaai word je snel gewoon.»


10 BV’s, influencers en de ‘Iedereen VIP’-trend

‘Everybody is a VIP’ is het adagium van Tomorrowland. Maar is de ene toch nét niet wat meer important dan de andere?

Debby Wilmsen (organisatie Tomorrowland) «Het heeft echt geen zin om een gratis vipkaart aan te vragen, zoals al die influencers én ook veel BV’s jaarlijks proberen. Iedereen betaalt op Tomorrowland netjes voor zijn ticket, zélfs Eden Hazard of Tom Waes.»

Die laatste is al jaren een blije betalende habitué op Tomorrowland, en daar zit zijn verleden als discotheekportier voor veel tussen.

Tom Waes «Ik trek altijd meteen naar het podium van Café d’Anvers, waar ik in de jaren 90 zo’n zes of zeven jaar aan de deur heb gestaan. Dat voelt voor mij als thuiskomen. Vooral als ik de dj’s uit die periode weer zie draaien: Maceo Plex, Carl Cox... Ook leuk om er Koenie of Smos & Baby B tegen het lijf te lopen, de Belgische dj’s uit de hoogdagen van Café d’Anvers.

'Tomorrowland heeft de buurt mooier gemaakt. Wat ooit een grauwe industriële site was, is nu een prachtige omgeving.'

»Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat ik betaal voor mijn ticket. En ik koop altijd viptickets, omdat ik nu eenmaal een bekende kop heb en aan de toog op de wei voortdurend word aangesproken. Al is dat in de viptent evengoed het geval, want iedereen heeft daar zijn viptickets óók gewoon gekocht (lacht). Maar ik heb intussen op festivalweides een goeie truc gevonden: zoveel mogelijk op één plaats blijven staan. Dan word je de eerste drie minuten door iedereen aangesproken, maar daarna met rust gelaten. Als je te veel rondloopt, heb je iedere keer opnieuw prijs.»


11 De draak die naar rozen geurt (2016)

Ban Ki-moon, koningin Mathilde, Kevin De Bruyne... Het vipgehalte van al die beroemdheden die De Schorre al verblijdden met een bezoek, verbleekt bij dat van de échte ster van Tomorrowland, al sinds het prille begin: Kamiel De Clerck, oftewel ‘Buurman Kamiel’. De krasse amateurfotograaf, naar eigen zeggen ‘op weg naar de 82’, woont al zijn hele leven naast De Schorre en zal ook deze vijftiende editie present zijn, fototoestel in de aanslag.

Kamiel De Clerck «In de viptenten zul je me niet vinden, het gaat me om de kleurrijke bezoekers én de prachtige decors. Ik fotografeer ieder jaar ook de opbouw. Het podium met de draak (de in 2016 geïntroduceerde ‘Rose Garden’ heeft de vorm van een reusachtige draak die met haar vleugels wappert en rozengeur verspreidt, red.) was zeker een hoogtepunt. Verder vind ik dat Tomorrowland de buurt absoluut mooier heeft gemaakt, en ik kan het weten, want ik heb de tijd van de steenbakkerijen nog meegemaakt. Wat in mijn jeugd een grauwe industriële site was, is nu een prachtige omgeving.»


12 ‘Crowd Control’: summum van volksmennerij (2017)

‘Put your mo-ther-fu-cking hands in the air!’ ‘How y’all doing out there Tomorrowland!’ ‘Make some noooooiiiiiisssse!’ En dan die hele vallei vol people of tomorrow die het ‘hartjesgebaar’ maken met hun handen. Een béétje dj op Tomorrowland heeft de basistechnieken der volksmennerij maar beter flink onder de knie. Voor de fijnproever van het betere luisterlied blijft het onbegrijpelijk: een festivalwei die van links naar rechts springt op commando van twee dj’s die boven op hun dj-booth staan te hossen én de springerij van elektronisch gedreun voorzien. Dimitri Vegas & Like Mike – in het verleden niet voor niets hotelanimatoren – noemen het simpelweg crowd control.

Vegas «Eigenlijk doen we al aan crowd control sinds 2012. Dan vragen we de massa om van links naar rechts te springen – als ik mezelf zo bezig hoor, lijk ik wel vijftien jaar terug te keren in de tijd, naar mijn job als hotelanimator. Maar ik vind dat net charmant. We zijn ook op een punt gekomen dat we dat kúnnen vragen aan ons publiek. De allereerste keer toen we ons nummer ‘Crowd Control’ brachten op Tomorrowland, en die hele vallei van 60.000 man van links naar rechts zagen springen: dat gaf zo’n kick. Voor hetzelfde geld springen ze niet, hè. Gelukkig is dat nog niet veel voorgevallen (lacht). Een set op de main stage van Tomorrowland lijkt voor ons trouwens voorbij in twee minuten, zo’n rush is het.»


13 De Opkomst van de Liveshows (2017)

‘Eerste liveshow op Tomorrowland ooit!’ blokletterden de kranten toen Oscar and the Wolf in 2017 aantrad. Klopt niet, las u hierboven al: The Subs speelden al live in 2009, met alle ongelukken van dien. Maar dat liveshows de toekomst zijn, beaamt ook Felix De Laet, alias Lost Frequencies, ironisch genoeg groot geworden met de samplehit ‘Are You with Me’.

'Felix De Laet (Lost ­Frequencies): 'Wat Tomorrowland uniek maakt, is de positieve sfeer. Een securityman die een mopje tegen je maakt, dat zie je in het buitenland niet.''

Felix De Laet «Het jaar na mijn eerste set op Tomorrowland kreeg ik mijn eigen podium: Lost Frequencies & Friends. Daar zal ik dit jaar opnieuw mijn liveset spelen, dus er staat géén dj-booth op het podium, maar een echte groep, waarin ik keyboards speel. Ik denk dat livebands op Tomorrowland een welkome aanvulling zijn geworden op de dj-sets. Oscar and the Wolf staan dit jaar weer op de affiche, op mijn podium bovendien (lacht).

»Het grote verschil tussen Tomorrowland en veel buitenlandse festivals waar ik speel, is het oog voor detail van de organisatie én de positieve sfeer tussen bezoekers en personeel. Ik denk dat onze Belgische humor daar ook wel voor iets tussen zit: een securityman of barmedewerker die een mopje tegen je maakt, dat heb ik in het buitenland nog nooit meegemaakt.»


14 De dj die kan koken (of de kok die kan draaien) (2019)

Ongetwijfeld de hardest working man op de komende editie van Tomorrowland is Nick Bril. De sterrenchef van The Jane is er in de weer als kok én als dj. Als chef is hij onder andere te vinden in The Secret Resto, dat mysterieuze restaurant ín het hoofdpodium, waar vooral bedrijven peperdure diners boeken – de opbrengst gaat naar een goed doel.

'In het begin snapten mensen het concept niet. Elektronische muziek? Overdag?'

Nick Bril «Ik kwam voor het eerst op Tomorrowland in 2012, toen ik nog in Oud Sluis werkte onder Sergio Herman. Ik assisteerde hem in zijn kleine restaurant op het festival. Het was meteen mijn allereerste Tomorrowland, want als liefhebber van undergroundelektronica had ik het festival altijd links laten liggen: te commercieel, dacht ik. Het is pas toen ik er in 2016 als dj stond en er écht een hele dag kon beleven, dat al mijn scepsis verdween. Sindsdien heb ik er verschillende culinaire projecten geleid, van wereldkeuken tot streetfood, en draai ik ieder jaar op een groter podium. Dit jaar vind je me als chef onder meer in de artiestencatering en in The Secret Resto. Maar écht uniek voor mij is dat ik dit jaar als dj op de Cocoon-stage van Sven Väth sta. Dat voert me terug naar mijn tijd als jonge kok, toen ik ’s zomers na mijn shift in het restaurant het vliegtuig nam naar Ibiza, om daar de hele nacht door te feesten in discotheek Amnesia, op Sven Väths legendarische Cocoon-avonden. Om op dinsdagochtend terug naar huis te vliegen en me weer te onderwerpen aan de kadaverdiscipline van Oud Sluis. Those were the days (lacht). Nooit gedacht dat ik op een dag zou draaien op het podium van mijn grote held.»


15 Het Tomorrowland-Echtpaar (2019)

Ware liefde vinden tussen al die elektronische dreunen, confettikanonnen en lasershows? Het kan. Boomenaar Jens Dillen en de Colombiaanse Antonella Lovera leerden elkaar vijf jaar geleden kennen toen ze na de afsluitende set van Tomorrowland én het bijhorende vuurwerk aan de praat geraakten ter hoogte van Bar Tabac, één van de cafés rond domein De Schorre waar bezoekers traditioneel nog wat blijven plakken. Begin dit jaar gaven ze elkaar het jawoord.

Jens Dillen «Naar Tomorrowland gaan met mijn vrienden van de basketclub was al jaren een gewoonte, toen we in 2014 twee meisjes uit Colombia leerden kennen. Eén van hen bleek net als ik voor ingenieur te studeren. Antonella en ik zijn toen een uur of twee met elkaar blijven praten, maar meer is er niet gebeurd. Later hebben we elkaar teruggevonden op Facebook, waar we elkaar steeds meer opzochten om te chatten. Uiteindelijk ben ik na mijn studies ook naar Colombia getrokken om verder te studeren en bij Antonella te zijn. We wonen nu weer in België, onlangs zijn we getrouwd.

»Dit jaar gaan we zeker opnieuw naar Tomorrowland, als man en vrouw.»

Tomorrowland, 19 tot 28 juli, De Schorre, Boom. Info op tomorrowland.com.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234