Violent Femme Jessica Chastain in 'A Most Violent Year'

Treft alwéér doel na rollen in ‘Zero Dark Thirty’ en ‘Interstellar’: Jessica Chastain - wie geen dromen dan wel nachtmerries krijgt van haar beurt in ‘A Most Violent Year’, heeft niet goed gekeken. Het personage dat ze daarin naar haar perfect gemanicuurde handen zet: Anna, de vrouw van een immigrant die zijn bloeiende stookoliebedrijfje plots bedreigd ziet door maffiapraktijken van de concurrentie. Anna is niet van plan is hen de andere wang toe te keren.

De rol die Chastain zo naar haar perfect gemanicuurde hand zet, is die van Anna, de vrouw van Abel Morales (Oscar Isaac), een immigrant die zijn bloeiende stookoliebedrijfje plots bedreigd ziet door maffiapraktijken van de concurrentie. Abel – een Tony Montana die in plaats van coke te snuiven gewoon thee drinkt en vroeg naar bed gaat – gelooft heilig in het smetteloze van de American dream, en keert zijn belagers keer na keer de andere wang toe. Anna, een vrouw van wie de wortels in de donkere onderbuik van de stad liggen, is niet zo vergevingsgezind.

HUMO Waar haal je de inspiratie voor een rol als die van Anna vandaan?

Jessica Chastain «Dit klinkt misschien raar, maar als ik één iemand moet noemen aan wie Anna me doet denken, dan is het Dick Cheney, die vicepresident was onder Bush junior.»

HUMO Niet meteen de naam die in onze gedachten opkwam, maar ga door.

Chastain «Dat zit zo: toen ik voor het eerst het – voorlopige – script las, merkte ik dat het eigenlijk allemaal om macht gaat. Anna is een vrouw in een mannenwereld, en om aan die macht te komen, hangt ze haar karretje vast aan iemand van wie ze wéét dat die het later zal maken. Precies zoals Cheney dat indertijd met Bush gedaan heeft: ‘Ooit zal hij de baas zijn, en ik zal hem daarbij helpen.’ Toen ik die vergelijking aan J.C. voorlegde, viel z’n mond ook open. Maar ze is bij hem blijven hangen, in die mate dat hij het merendeel van Anna’s sleutelscènes heeft geschreven met dat idee in het achterhoofd.»

HUMO Anna ziet er erg vrouwelijk uit: de jurken die je in de film draagt, laten weinig aan de verbeelding over.

Chastain «Zoals ik al zei: Anna is een vrouw die zich moet zien te redden in een mannenwereld. En dat doet ze door haar eigen troeven – haar sexappeal – uit te spelen. In de film zit een scène met een erg belangrijke vergadering bij een stelletje bankiers. Anna daagt op in een wel érg diep uitgesneden jurk. Seks is haar wapen. Zij het eentje waardoor de mensen haar ook gaan onderschatten.»

HUMO En dan willen wij natuurlijk graag weten hoe dicht zo’n personage bij jezelf staat.

Chastain (lacht) «Ik moet je teleurstellen: ik speel graag personages die ver van me afstaan.

»Anna is wat je noemt een she-wolf – en dat kun je bijna letterlijk nemen. Kijk naar haar centimeterlange vingernagels: alsof het de klauwen van een roofdier zijn. Ik zie daar vooral de onpraktische kant van in: ze kan niets uitvoeren met die nagels van d’r. Ze is niet het soort vrouw dat haar kinderen in bad stopt, het eten maakt en het huis poetst, en dat moest ook duidelijk worden. Probeer maar eens een deur te openen of een doos op te tillen met zulke nagels: bijna onmogelijk. Eigenlijk is het intrigerend hoe die nagels gevaar uitstralen, en haar tegelijk erg hulpeloos maken. Dergelijke tegenstellingen zie je wel vaker bij Anna. Ze is heel ouderwets – haar man is haar god. Maar het ene moment prijst ze hem de hemel in, en het volgende laat ze hem onverbiddelijk naar beneden smakken.»

HUMO Wat ook tegendraads is: Anna is binnen de relatie de minst ‘vrouwelijke’ partner.

Chastain «Klopt. Zij is altijd diegene die als eerste duistere keuzes maakt, terwijl haar man net zo weinig mogelijk met geweld te maken wil hebben. In zekere zin is zij de Eva die Adam probeert te verleiden om in de appel te bijten (lacht). Ze is de ruwe, mannelijke kracht in het huwelijk, en Abel vertegenwoordigt de vrouwelijke, bedachtzame en zachte kant. Anna houdt van haar echtgenoot, maar diep vanbinnen zou ze liever een man willen zoals haar vader, die zich wél inliet met de maffia. Maar dat ze het allemaal voor de liefde doet, daar ben ik van overtuigd.»

HUMO Wat ook opvalt: in de film draag je een asblonde pruik over je natuurlijke, rode haren. Is het geen risico voor een actrice om haar grootste kenmerk weg te moffelen voor een grote rol?

Chastain «Niet zo. Het was meteen duidelijk dat Anna een blondine moest zijn. Meer zelfs: het was zowat het enige uiterlijke kenmerk dat in het script beschreven stond. Het klopt ook wel: in de jaren 80 waren bijna alle vrouwen met macht blondines. Geen idee of dat toeval is – misschien hadden ze gewoon goeie haarverf in die tijd – maar over haar haarkleur kon dus weinig discussie bestaan.

»Al de rest heb ik wel zelf moeten invullen. Zo leek ze me iemand die zich in Armani gekleed zou hebben, dus ben ik bij dat merk naar wat vintage stukken gaan kijken. Die kledij heeft trouwens ook meerdere betekenissen: het is haar harnas, haar bepantsering. Niets is toevallig.

»Toen ik voor het eerst de set opwandelde als Anna, kreeg J.C. bijna een beroerte (lacht). Je moet weten: J.C. is een regisseur die subtiliteit hoog in het vaandel draagt. Toen ik kwam aanzetten met m’n blonde haren, m’n Armani-mantelpak en m’n meterslange nagels zag je z’n gezicht zó betrekken (lacht). Maar hoe nerveus ik hem ook maakte, hij gaf me de vrijheid om dingen uit te proberen. Dat doen niet veel regisseurs hem na.»


Ziek Amerika

HUMO J.C. Chandor laat geen spaander heel van de American dream. Ben jij ook zo pessimistisch op dat vlak?

Chastain «Ik ben nog altijd optimistisch. Voor mij is het duidelijk: wat Anna doet, is verkeerd. Ik deel haar waarden niet, maar ik vind het interessant dat J.C. een film over de Amerikaanse droom maakt waarbij het voor één keer de immigrant is die puur wil blijven. Abel wil succesvol worden op zijn eigen, eerlijke manier, terwijl zijn omgeving hem bijna toeschrééuwt dat misdaad meer en sneller loont.»

HUMO Toch, je hebt het ook niet altijd makkelijk gehad in je carrière.

Chastain «Het was inderdaad geen snelle klim naar de top, nee. De laatste jaren zijn erg goed voor me geweest, dat besef ik, maar ik herinner me ook nog hoe ik daarvoor moest knokken om zelfs nog maar op auditie te mogen gaan. In zulke omstandigheden is het vooral doorbijten. Ik deed toen elke dag iets om mezelf eraan te herinneren dat ik actrice was: ik ging bijvoorbeeld naar de bibliotheek om een script te schrijven, of ik volgde acteerlessen, of ik leerde mezelf accenten aan. Zo gaf ik mezelf dan het gevoel dat ik nog altijd naar school ging en nog aan de weg aan het timmeren was.»

HUMO Even terzijde: klopt het dat Oscar Isaac z’n hoofdrol aan jou te danken heeft?

Chastain «Ja, hoor. Ik heb met Oscar gestudeerd: ik ken hem al meer dan tien jaar. Oorspronkelijk zou Javier Bardem de hoofdrol spelen, maar toen die wegviel, ben ik achter m’n computer gekropen om J.C. een lange mail te schrijven waarin ik vertelde waarom ik vond dat Oscar de juiste man voor de rol zou zijn. ‘Kijk gewoon naar ‘Inside Llewyn Davis’ en bel me daarna op,’ eindigde die.

»Oscar heeft trouwens Cubaanse en Guatemalteekse roots. Hij is pas op latere leeftijd naar de States verhuisd – eigenlijk leeft hij die American dream zélf (lacht). Maar vooral: hij herinnert me aan Al Pacino


'Dit is de eerste film die ik heb gezien waarin wapens worden voorgesteld als iets waar je maar beter bang voor kunt zijn.' - Jessica Chastain

HUMO Terwijl er toch amper geweld gebruikt wordt in ‘A Most Violent Year’, wat je van pakweg ‘Scarface’ – dat zich ook in het milieu van de georganiseerde misdaad anno jaren 80 afspeelt – niet kunt zeggen.

Chastain «Ja, maar dit is wél de eerste film die ik heb gezien waarin wapens als iets éngs worden voorgesteld. Als iets waar je maar beter bang voor kunt zijn. Abel is de held van het verhaal, maar voor hem is een wapen iets om angst voor te voelen. Ook op dat vlak is Anna weer heel verschillend.

»Ik vind persoonlijk sowieso dat Amerika ziek is wat dat betreft. Schietpartijen op scholen: dat zie je toch nergens anders? Ik besef wel dat het niet zo simpel is en dat je het recht op wapenbezit niet zomaar kunt afschaffen, want dan zit het spel helemaal op de wagen. Maar er moet wel íéts gebeuren, dat staat vast. Zelf heb ik ook geen wapen, nooit gehad.»


Bekijk de trailer van 'A Most Violent Year':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234