Vlaamse Filmpjes worden groots: de bonzen van bij ons

Terwijl de Vlaamse cinema een half decennium geleden nog op apegapen lag, kopen tegenwoordig meer dan 1,8 miljoen bioscoopgangers elk jaar een ticket voor een Vlaamse film. Aan de tien machtigste mensen in de Vlaamse film vroegen we hoe het zover is kunnen komen.

Nog niet eens zo gek lang geleden werd het filmfestival van Cannes jaarlijks onder de voet gelopen door pornoactrices. Wie over de Croisette liep, kwam er om de honderd meter gemiddeld één tegen – wie geluk had, twee. In de regel waren ze te herkennen aan de horden paparazzi die hen vergezelden, en er al doende getuige van waren hoe een Calippo al eens tussen de verkeerde lippen belandde. Zélf gezien! Nee, niemand was echt verbaasd toen Cannes in 2001 besloot om de porno-industrie in haar geheel van het festival – en bijgevolg ook de Croisette – te verbannen.

Nadien bleef het zeven jaar rustig. Tot op 16 mei 2009 bij de gendarmerie plots de telefoon rinkelde: 'Er fietsen zes naakte mannen over de Croisette!' Nadat de telefonist er zich van had vergewist dat er geen Calippo’s in het spel waren en het wel degelijk om mannen ging, werd aan de oproep geen gehoor gegeven.

Nochtans speelden zich die dag in de mondaine badstad taferelen af waar zelfs Linda Lovelace kortademig van zou worden. Een alsmaar groeiende karavaan fotografen, cameramannen en andere persmuskieten verdrong mekaar om de perfecte close-up te kunnen maken van regisseur Felix van Groeningen, producent Dirk Impens en acteurs Koen De Graeve, Kenneth Vanbaeden, Valentijn Dhaenens en Wouter Hendrickx.

De zes speelden een scène na uit 'De helaasheid der dingen' of – zoals de film de dag nadien in de Angelsaksische pers werd genoemd – 'The Misfortunates'. De Franse kranten hadden het over 'La mertitude des choses' en ruilden voor het eerst het label cinéma belge in voor cinéma flamand.

'Ik ben fier op wat we met 'De helaasheid der dingen' hebben gedaan,' zegt Felix van Groeningen.

Felix van Groeningen «Ik wil films maken waar een hoek af is, maar die toch scoren. 'De helaasheid der dingen' heeft dat gedaan, net als 'Rundskop' – nog zo’n donkere film die gedraaid is in het dialect. Als je ziet hoeveel mensen van die films onder de indruk waren en er zelfs diep door geraakt werden, dan wéét je dat de Vlaamse film leeft – zowel hier als in het buitenland.»

Van Groeningen, die drie jaar later de opvolger 'The Broken Circle Breakdown' klaar heeft, gelooft dat de selectie in Cannes de bal mee aan het rollen heeft gebracht. 'Je kan natuurlijk niet becijferen hoeveel extra tickets er zijn verkocht wegens die stomme stunt en de karrenvracht goede kritieken waarmee we uit Cannes terugkwamen, maar de berichtgeving erover zal ons alleszins geen windeieren gelegd hebben.'

Het internationale festivalcircuit heeft sindsdien nog wel meer Vlaamse producties geholpen, geeft ook Jan Verheyen toe.

Jan Verheyen «Er is een goednieuwsshow op gang gekomen waar niet alleen de festivalhits van profiteren, maar ook alle andere films. Elke week lees je wel iets over het succes van een Vlaamse film in het buitenland, en zelfs al raken sommige daarvan nooit uit die festivalniche, ze voeden mee de algemene perceptie: 'Ja, het gaat goed met de Vlaamse film!'»

Bekijk: de covershoot

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234