Vlaamse vloggers, helden op YouTube: 'Ik ga stoppen met school. Ik héb mijn droomjob al gevonden'

Bijna wekelijks posten ze zelfgemaakte filmpjes op YouTube, de ene (1 miljoen volgers) al iets succesvoller dan de andere (270 volgers). Maar branden van ambitie doen ze stuk voor stuk.

'VRT en VTM klampen zich vast aan de klassieke media. Ze lijken niet te beseffen dat wij concurrenten zijn'

Op dinsdag 15 november stonden de cameraploegen van VRT en VTM aan te schuiven op de gang naar de kamer van de 17-jarige Jordy Janssens uit Herentals. Ze popelden van ongeduld om live vast te leggen hoe Jordy als allereerste vloggende Belg met zijn YouTube-kanaal MojoOnPC zijn 1 miljoenste abonnee zou scoren. ‘Het was één van de gelukkigste dagen uit mijn leven,’ zegt Jordy. ‘In mijn laatste video bedank ik samen met ons moeder mijn 1 miljoen volgers: ‘You guys changed my life.’ Er volgden meer dan zesduizend reacties: ‘Merci Mojo dat je tijd vrijmaakt om leuke filmpjes voor ons te maken. You made our day.’ Daarvoor doe ik het. Door erover te praten, krijg ik opnieuw tranen in de ogen.’

Samen met Joran Ruttens (19), Niels T’Joen (24) en Ergin Arslanbas (23) deelt Jordy een allesverterende passie: zelfgemaakte filmpjes posten op YouTube. Al zijn de drie anderen minder succesvol. Niels uit Diest heeft 270 volgers (op YouTube heet hij Tjoens), Joran uit Deurne (Chizle) 9.000 en Ergin uit Heusden-Zolder (Achterklap) 80.000. Niels is aan de slag als handelsingenieur, Joran zit in zijn laatste jaar leerkracht Nederlands-Engels, Ergin werkt als social media marketeer en Jordy zit in zijn laatste jaar middelbare school, richting economie-moderne talen. Alle vier dromen ze heimelijk van een bestaan als dat van de 27-jarige Zweed Felix Kjellberg. In 2011 stopte hij met zijn studie technologiemanagement om zich volledig te concentreren op zijn uit de hand gelopen hobby: vloggen over games. Vandaag is Kjellberg, alias PewDiePie, de succesvolste vlogger ter wereld. Bijna 50 miljoen mensen zijn geabonneerd op zijn YouTube-kanaal en al zijn video’s samen zijn meer dan dertien miljard keer bekeken. Vorig jaar draaide hij een omzet van 12 miljoen dollar. Samen met zijn eveneens vloggende vriendin Marzia Bisognin, alias CutiePieMarzia, slijt hij zijn dagen op een landgoed in het Britse Brighton met het inblikken van lucratieve YouTube-filmpjes.

Joran Ruttens «Door PewDiePie ben ik indertijd beginnen te vloggen: hij speelde horrorgames. Telkens wanneer hij zich de pleuris schrok, lachten zijn volgers zich een breuk. Dat fascineerde me en ik dacht: ‘Dat kan ik ook.’»

HUMO Wilden jullie de Vlaamse PewDiePie worden?

Joran Ruttens «Min of meer (lacht). Ik filmde mezelf terwijl ik Minecraft speelde en postte die filmpjes op YouTube, met commentaar in het Engels. Op een feestje maakte ik kennis met Kacper Przybylski alias Kastiop. Hij was op dat moment de tweede grootste youtuber van België. Hij adviseerde me om van het Engels over te schakelen naar het Nederlands. ‘Dan kun je samen met mij video’s maken.’ Die kans wou ik niet laten liggen.»

Niels T’JoeN «Twee jaar geleden was ik op Erasmus in India. Ik kocht toen mijn eerste smartphone. Ik was een laatbloeier. Met die gsm nam ik filmpjes op die ik vervolgens knipte en plakte. Ik vond dat best fijn. Ik maakte eerst video’s in het Nederlands voor het thuisfront, maar merkte na verloop van tijd dat ze vooral bekeken werden door Indiase vrienden. ‘We begrijpen er geen snars van,’ lieten ze weten, waarna ik een paar Engelse filmpjes inblikte. Die Indiërs vonden dat fantastisch. Terug thuis schakelde ik weer over naar het Nederlands. Zo is ‘Tjoens’ langzaam beginnen te groeien. Mijn grootste probleem is dat het me vooralsnog niet lukt om met een vaste regelmaat te posten. In mijn zoektocht naar thema’s stress ik te veel en laat ik ideeën soms een tijd liggen om ze te laten rijpen. Als je als vlogger een groot kijkerspubliek wilt opbouwen, is dat niet de verstandigste strategie.»

Ergin Arslanbas «Ik heb in 2014 YouTube ontdekt. Ik zocht een platform waar ik mijn creativiteit kwijt kon. Ik ga regelmatig de straat op en stel ongemakkelijke vragen aan mensen. Die lastige vragen zijn op ‘Achterklap’ nu mijn handelsmerk, terwijl ik vroeger vooral grappige video’s maakte en verslag uitbracht over verkenningstochten van verlaten locaties. Onlangs stond ik weer in de krant omdat ik voorbijgangers vroeg wat ze van de verkiezing van Donald Trump vonden. Er zat een kerel tussen die zelfs niet wist dat Trump verkozen is! (lacht).»

'Over centen wil ik niets kwijt. Alleen dat ik ervan kan leven. Meer niet.' Jordy

HUMO Jullie vloggen in het Nederlands, maar Jordy vlogt in het Engels en heeft zo 1 miljoen volgers verzameld. Is MojoOnPC de enige échte Vlaamse PewDiePie?

Jordy Janssens «Jordy is gewoon Mojo die de inspiratie voor zijn YouTube-naam haalde bij ‘L.A. Woman’ van The Doors. Ken je dat liedje? (Zingt) ‘Mr. Mojo risin’, got to keep on risin.’ Ik maak mijn eigen originele video’s. Ik noem mezelf ook geen vlogger. Een vlogger filmt zijn dagelijkse leven; ik verfilm uitgewerkte sketches of maak videoverslagen van evenementen die ik bezoek. Drie jaar geleden ben ik gestart en twee jaar geleden werd het serieus, met elke week een echte video. Ik ga nog naar school en heb daardoor te weinig tijd. Gelukkig werkt mijn broer halftijds voor mij.»

HUMO Pardon?

Jordy «Ja, mijn grote broer van 29 werkt voor mij (lacht). Het is een beetje raar voor hem om in dienst te zijn van een 17-jarige.

»Met familie werken is soms tricky, daarom hebben we vanaf het begin goede afspraken gemaakt. Als er iets scheelt, gooien we dat meteen op tafel. Want opgekropte frustraties kunnen op een familiefeest tot een uitbarsting leiden en dat wil ik echt niet meemaken.»

HUMO Je hebt een manager.

Jordy «Mijn broer was tien jaar geleden een professionele gamer, gespecialiseerd in Call of Duty 2. Zijn manager is nu de mijne.»

HUMO Kun jij van de opbrengst van je YouTube-kanaal leven?

Jordy «Ja. Een deel van mijn inkomsten komt van mensen die geld doneren om iets tegen mij te mogen zeggen als ik tijdens het gamen aan het streamen ben. Dat is geschift, inderdaad (lacht). Ik verdien ook geld met advertenties voor of tijdens de filmpjes en ik heb ook mijn eigen kledinglijn. Fans kunnen in mijn webshop een Mojo-pet, -hoodie of -T-shirt bestellen.»

HUMO En die verkoop loopt goed?

Jordy «Uitstekend! Ik moet dringend artikelen laten bijmaken. Ik wil mijn assortiment nog uitbreiden, want ik ben verzot op kleding. Er komt ook geld binnen dankzij mijn sponsors. Zo word ik het volgende half jaar het gezicht van HP. Zij betalen me om hun producten in mijn video’s te gebruiken.»

Joran «De reclame die vóór mijn filmpjes afgespeeld wordt, levert me jaarlijks iets van een 100 euro op.»

Niels «Bij mij niets. Ik heb die optie uitgeschakeld.»

Ergin «Al wie een YouTube-kanaal opstart, kan er geld mee verdienen. Voor de ene is dat 10 cent, voor de andere 10.000 euro.»

Joran «Ik heb zelf nog geen enkel merk benaderd. Ik wil eerst 10.000 abonnees halen, dan heb ik hen ook meer te bieden. Kleine bedrijfjes hebben me wel al gevraagd om video’s over hun producten te maken. Ik heb dat tot hiertoe nog maar voor één bedrijf gedaan.»

HUMO Leverde dat wat op?

Joran «Nee, in ruil kreeg ik een goodiebag, een doos vol snufjes voor gamers.»

Niels «Ik heb nog nooit iets gekregen, al ben ik er niet vies van. Ik stel maar één voorwaarde: het moet iets zijn dat ikzelf interessant vind.»

Joran «Daar ben ik het mee eens. Met de producten van andere bedrijven kon ik niet veel aanvangen. Met die doos vol gamersspullen kon ik dan weer wel een leuke video ineenknutselen.»

HUMO Stelde dat bedrijf eisen? Zouden ze het geapprecieerd hebben als je gelachen had met één van hun producten?

Joran «Dat durfde ik toch niet.»

Niels «Al was dat wel plezant geweest (lacht).»

Joran «Ze hadden me wel gezegd dat ik op het einde van de video moest vermelden waar mensen zulke dozen kunnen kopen.»

HUMO Voor bedrijven is dat toch een spotgoedkope manier van reclame voeren?

Niels «Bij de middelgrote youtubers komen ze er inderdaad goedkoop vanaf.»


Joran «De groten krijgen dan weer heel veel. Maar dat zal nog niets zijn in vergelijking met wat bedrijven voor een spotje op tv moeten betalen.»

Jordy «Ik wil daar niet op ingaan. Over centen wil ik niets kwijt. Alleen dat ik ervan kan leven. Meer niet.»

HUMO Hoeveel levert Ergins kanaal Achterklap op?

Ergin «Je zal van mij ook geen bedragen horen. Als ik wil, kan ik mijn job als marketeer opgeven en zelfstandige in hoofdberoep worden. Ik krijg regelmatig een aanbod om producten uit te testen. In ruil voor naamsvermelding mag ik ze dan ook houden. Bedrijven geven altijd richtlijnen, maar dat zijn geen instructies. ‘Wij zouden willen dat je het op deze manier promoot.’»

HUMO Je gaat daar altijd zonder verpinken op in?

Ergin «Zolang ik mijn kijkers niet voor de gek houd, heb ik daar geen probleem mee. Vincent Kompany maakt reclame voor Pepsi, maar denk je nu echt dat hij alle dagen cola drinkt? Het zou me niet verwonderen dat hij dat als topvoetballer zelfs niet eens mag drinken. Hij wordt er ongetwijfeld wel goed voor betaald. Ik ken presentators die in ruil voor veel geld op hun sociale media reclame maken voor dingen die hen in werkelijkheid gestolen kunnen worden. Wij, youtubers, hebben de vrijheid om genuanceerd over al die producten te spreken. Wij kunnen zeggen wat we er leuk aan vinden en wat niet. ‘Ik hou van Kinder Bueno, maar als ik er te veel van eet, krijg ik een dik buikje.’ Zo eerlijk zijn wij.»

HUMO Jij krijgt er net als Jordy ook geld voor?

Ergin «Ja. Soms ben ik tevreden met een goodiebag, alles hangt af van de hoeveelheid werk die ik erin moet investeren. Bedrijven betalen duizenden euro’s om hun naam op tv of in een krant vermeld te krijgen. Maar sociale media zijn veel krachtiger manieren om merken te promoten. Want het zijn personaliteiten die de producten voor het voetlicht brengen. Waarom zou ik mijn abonnees beliegen? Ik ga filmpjes maken voor Kom Op Tegen Kanker. Ik sta daar helemaal achter, want ik heb een hekel aan mensen die roken. Ik word er goed voor betaald; daar is toch niets mis mee? Je verwacht van een vuilnisman toch ook niet dat hij zijn werk doet in ruil voor een kop koffie?»

HUMO Wanneer zijn merken je beginnen te betalen?

Ergin «Vanaf het begin. Je hoeft als youtuber niet altijd een supergroot bereik te hebben. Er zijn genoeg Belgische vloggers die niet al te veel abonnees hebben, maar toch heel toffe filmpjes maken. Onlangs kregen vooral vrouwelijke youtubers met een kleiner bereik het verzoek om mee te werken aan een campagne voor het koekjesmerk Oreo. De campagnemakers vonden dat jongens iets minder pasten bij het Oreo-imago. Die paar mannelijke youtubers met wie ze wel in zee wilden gaan, hadden dan weer een groot bereik. Ze hebben mij toen ook gevraagd, maar ik heb geweigerd: de campagne sprak me niet aan.»

Niels «Wat kreeg je daarvoor?»

Ergin «Dat zeg ik niet.»

HUMO Meer dan duizend euro?

Ergin (lacht) «Nee, sorry. Ik gooi de geheimen niet op tafel. Vergoedingen hangen puur van je bereik af. Ik heb al eens een campagne gevoerd voor 1.000 euro, maar ook al eens voor 7.000 euro.»

'Ik heb in 2014 YouTube ontdekt. Ik zocht een platform waar ik mijn creativiteit kwijt kon.' Ergin


Croque monsieur

In juni haalde Ergin de Vlaamse pers met een filmpje waarin hij aan toevallige passanten vroeg: ‘Wat zou je doen als je kind homo was?’ ‘Laten adopteren’ was één van de bravere antwoorden.

Ergin «Ik had deze zomer het geluk dat ik een onderwerp ter sprake durfde te brengen dat taboe is.»

HUMO Politiek incorrecte onderwerpen zijn spek voor jouw bek?

Ergin «Nee, ik heb dat die ene keer gedaan en nu opnieuw met Donald Trump. Soms stel ik gewoon een vraag over algemene kennis. ‘Hoe spel je het woord cappuccino?’ Ik krijg dan de meest belachelijke antwoorden, zoals: ‘K.A.P.C.A.T.’»

HUMO Maak je toevallige voorbijgangers dan niet gewoon belachelijk?

Ergin «Ik maak niemand belachelijk. Dat doen de mensen zelf. Ik kan er ook niets aan doen dat iemand een dom antwoord geeft terwijl hij er zich van bewust is dat hij gefilmd wordt. Maar als hij vraagt om het niet uit te zenden, doe ik dat ook niet.»

HUMO Wat voor filmpjes maak jij, Niels?

Niels «Ik moet eerst een idee krijgen. Dan schrijf ik in grote lijnen de video uit en deel het verhaal op in scènes.

»Vorig jaar heb ik met tien vrienden een video gemaakt over Cara-pils. Ik wou uittesten of ze het verschil konden proeven tussen Cara en Jupiler, Stella en Maes. Toen had ik geen uitgeschreven scenario maar kocht ik gewoon bakken bier die we daarna blind proefden. Tijdens het filmen had ik nog geen idee dat Cara zo goed zou scoren (lacht).»

HUMO Jordy en Joran hebben dan weer iets met gamen?

Jordy «Ik speel het spel Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Het is heel actueel: het ene team is de politie, het andere zijn de terroristen. Het politieteam probeert te verhinderen dat de terroristen een bom plaatsen. Mijn video’s zijn grappige filmpjes over hoe ik samen met mijn vrienden CS:GO speel.

»Online kom je altijd wel een Russische speler tegen die amper Engels spreekt. Daar heb ik vorig jaar een parodie op gemaakt. Gehuld in een Russische vlag en met een grote fles wodka trok ik al dansend door de straten van Herentals. Dat filmpje is een gigantische hit met nu bijna 9 miljoen views. Het heeft mijn kanaal een flinke boost gegeven.»

Joran «De gamersmarkt is heel groot op YouTube. Naast video’s over gamen, maak ik ook liedjes en zing en speel ik covers. Of beantwoord ik vragen van volgers.»

Ergin «Ik roep de hulp van mijn kijkers in voor de vragen op Achterklap. ‘Wat zou je doen als je kind homo was?’ komt van een kijker. Onlangs suggereerde iemand: ‘Wat zou je doen als je kind transseksueel was?’ Maar na alle heisa van deze zomer wil ik dat soort van onderwerpen even laten rusten. Misschien vraag ik het later nog weleens, want ik ben zelf benieuwd naar wat de mensen daarvan vinden. Een andere interessante vraag is: ‘Wat zou je doen als wapens legaal waren?’ Klassieke media censureren die controversiële vragen, sociale media niet.»

'Ik breng de maatschappij in beeld zoals ze is. Het is mijn missie om dingen te doen waar anderen bang voor zijn'

HUMO Schrik je soms van antwoorden die je krijgt?

Ergin «Altijd. Zo zegt een jongen van een jaar of 16 in mijn video dat hij wil dat Trump doodgeschoten wordt. Ik heb zijn gezicht geblurd omdat hij minderjarig is. Hij belde zijn mama of hij op YouTube mocht komen. Ik heb dat opgenomen, just in case.»

Niels «Maar als je op straat zomaar een microfoon onder iemands neus duwt, heeft hij toch geen tijd om fatsoenlijk na te denken? Meent een mens dan wel echt wat hij zegt?»

Ergin «Soms zie ik dat het niet meer dan stoerdoenerij is, maar vaak is het duidelijk dat mensen echt menen wat ze zeggen. Voorbijgangers zien me staan en vragen zelf of ze mogen meedoen. Bij de video over homo’s kreeg ik het verwijt dat ik er alleen de allochtonen had uitgepikt. Dat is niet waar, alleen is het contrast tussen negatief en positief extreem hoog. Ik breng de maatschappij in beeld zoals ze is. Het is mijn missie om dingen te doen waar anderen bang voor zijn. Als ik ooit een reportage voor tv mag maken, is de kans groot dat die zal gaan over de betekenis van tatoeages van gevangenen. Of ik doe mee aan ‘Expeditie Robinson’. Vroeger had je dat gekke programma ‘Fear Factor’. Dat vond ik pas cool.»

Niels «Ik begrijp Ergin: op YouTube kun je iets ondernemen wat je anders nooit zou doen. Ik heb een video gemaakt over hoeveel een croque monsieur kost.»


België achterop

HUMO Nemen jullie de filmpjes op met de webcam?

Jordy «Vaak lijkt dat zo, maar niets is minder waar. Ik heb onlangs een Canon 70D gekocht. Volgens een vriend van mijn vader is die camera alweer totaal verouderd. Ik bestel binnenkort iets dat een beetje compacter en gesofisticeerder is.»

Niels «Ik heb recent ook een Canon 70D gekocht, van 1.000 euro. Het is de bedoeling om er niet alleen dingen voor mijn eigen vlog mee te filmen, maar ook om filmpjes voor anderen te maken, tegen betaling. Dat is er alleen nog niet van gekomen (lacht). Ik ben gefascineerd door filmpjes, al volg ikzelf niet zoveel vloggende persoonlijkheden.»

HUMO Je bent geen fan van internationale supervloggers?

Niels «Ik heb helemaal geen probleem met het vele geld dat een kerel zoals PewDiePie met zijn filmpjes verdient, maar ik behoor niet tot zijn doelgroep. En toch: als ik die filmpjes tegenkom, móét ik erop klikken. Ik laat me telkens weer vangen door de clickbait (sensationele internetberichten of -beelden die clicks – en dus opbrengsten – moeten genereren, red.).

»Zowat alle vloggers mikken op kinderen en tieners, omdat die de meeste tijd op YouTube doorbrengen. PewDiePie is zo succesrijk omdat elke 13-jarige zich te pletter lacht met zijn gevloek en geschreeuw. Een twintiger is dat stadium ontgroeid, die wil intelligentere filmpjes zien.»

HUMO Zit er een boodschap in jullie video’s?

Niels «De ene keer maak ik een video over iets dat ik belangrijk vind, de andere keer over iets grappigs.»

Joran «Ik probeer zoveel mogelijk mensen te entertainen. Een echte boodschap heb ik niet, maar ik let er wel op dat ik niet te veel scheld. Laat de grote youtubers maar schelden; ik hou het liever kindvriendelijk.»

Niels «In zowat elk land maken de groten er een sport van elkaar de volle laag te geven. Ze maken filmpjes over hun onderlinge ruzies en poken zo de boel nog wat meer op. Het is compleet van de pot gerukt, maar het wereldje kickt erop.»

Joran «Door haatvideo’s over elkaar te maken, stuwen ze hun volgersaantallen omhoog.»

HUMO Een gouden tip is dus: spreek af om elkaar via filmpjes de huid vol te schelden en verhoog zo jullie bereik?

Joran «Precies. Ik heb op mijn kanaal een reeks waarin ik andere youtubers al rappend uitscheld. Dat zijn allemaal vrienden, maar zij hebben meer abonnees en op die manier pik ik mijn graantje mee (lacht).»

Ergin «Sommige internationale youtubers zijn echte cyber bullies, maar ze doen het op zo’n geniale manier dat het heel bijzonder wordt.»

HUMO Geef mij eens wat tips?

Ergin «Weet je wat het belangrijkst is? Je moet je eigen smoel hebben. De fans van Joran weten wat ze bij hem kunnen verwachten, de mijne weten dat ik hen meeneem naar verlaten plekken en hen verras met mijn straatinterviews. Ik laat zelf de virals links liggen, tenzij ze me echt interesseren. Een paar maanden geleden was er Pineapple Pen, nu is het weer de Mannequin Challenge...»

Joran «Of de Bottle Flip Challenge. Daar heb ik een video over gemaakt.»

Ergin «Joran maakt daar dan iets leuks van, maar mij interesseren die trends niet. Behalve dan Pokémon Go. Daar heb ik welgeteld één video over.»

Jordy «Wie op YouTube succes wil hebben, moet zichzelf als een persoonlijkheid presenteren. Mijn volgers kennen mij als die 17-jarige gast die met alles begint te zwanzen. Het moeilijkste is om de eerste 100.000 volgers binnen te halen, want die verzamel je via je vrienden. Zodra je die kaap gerond hebt, gaat het steeds sneller. Eind 2017 wil ik twee miljoen abonnees hebben. De volgende halte is 10 miljoen. Ik investeer nu onwaarschijnlijk veel tijd in YouTube. Zelfs op school ben ik ermee bezig. MojoOnPC zit altijd wel ergens in mijn gedachten.»

HUMO Wat ga je volgend jaar studeren, na de middelbare school?

Jordy «Niets. Ik stop ermee. Als het kon, nam ik morgen al afscheid van school. Mijn ouders steunen mij 100 procent. Want wat is de bedoeling van het onderwijs? Een job vinden, en ik héb mijn droomjob al gevonden. Het zal zalig zijn als de school voorbij is: dan kan ik elke dag in MojoOnPC investeren. Eindelijk voltijds filmpjes maken, presenteren en muziek spelen.»

HUMO Wie wil er nog van zijn YouTube-kanaal een voltijdse carrière maken?

Ergin «Het grootste risico online is dat je nooit weet hoelang het zal duren. Misschien stopt YouTube ooit. Het indertijd razend populaire Myspace is ondertussen ook geschiedenis.»

Joran «De dag dat ik het niet meer interessant vind, stop ik ermee. Of als ik een job vind die ik heel graag doe en waar ik al mijn creativiteit in kwijt kan. Ik zie mezelf als 30-jarige niet meer superenthousiast op en neer springen voor de camera. Aan de andere kant: mijn studie om leerkracht te worden interesseert me ook niet echt. Als ik na dit jaar mijn diploma heb, doe ik waar ik zin in heb. Ik hoop dat YouTube een toegangspoort wordt naar de media.»

'Ik ga stoppen met school. Want wat is de bedoelingvan het onderwijs? Een job vinden. En ik héb mijn droomjob al gevonden'

HUMO Met ‘de media’ bedoel je de klassieke media zoals tv, kranten en tijdschriften?

Joran «Eigenlijk wel (lacht).»

Ergin «Het is mijn droom om acteur en presentator te worden. Vroeger moest je bij de klassieke media iemand kennen om er binnen te raken, of je moest een goede acteeropleiding gevolgd hebben. Dat is nu veranderd: wie op sociale media heel populair is en eruit springt, maakt kans op een overstap naar de tv. Kijk maar hoe het Nora vergaan is, dat Marokkaanse meisje uit ‘K3 zoekt K3’. Je komt haar geregeld tegen op Ketnet of MNM, en ze heeft een YouTube-kanaal met 10.000 abonnees. Sociale media zijn vandaag onmisbaar voor wie populair wil worden. Ik heb ondertussen de kans gekregen om een stem in te spreken voor een film en ik mocht bij twee grote bedrijven presenteren.»

HUMO De droom is dus tóch om uiteindelijk bij de traditionele media terecht te komen?

Ergin «De droom is om terecht te komen waar het goed gaat. Als ik in Nederland zou wonen, zou ik de klassieke media niet belangrijk vinden. Dan zou ik zeggen: ‘Op Dumpert.nl gedeeld worden, is het belangrijkste. Of opgepikt worden door PowNed.’ Maar dit is België, de sociale media lopen hier achter op de rest van de wereld. YouTube is hier nog een onzeker medium, de Belgen zitten amper op Twitter... In om het even welk ander land begint zowat elke burger tijdens een tv-programma te twitteren.

»Wij gaan ’s avonds ook nog massaal voor de buis zitten voor ‘Safety First’. In Nederland bestaat Netflix al zes jaar, bij ons is het pas twee jaar geleden geïntroduceerd. Dat zegt toch alles? Bij de jonge generatie is de kentering naar online wel ingezet, maar heel veel mensen bij de VRT en VTM klampen zich vast aan de klassieke media. Ze lijken niet te beseffen dat wij concurrenten zijn. Misschien moeten ze eens op zoek naar een manier om met ons samen te werken.»

'Meer dan de helft van onze leeftijdsgenoten weet via Facebook dat Donald Trump tot president verkozen is'


Links gespuis

HUMO Kijken jullie zelf nog tv, lezen jullie kranten of tijdschriften?

Joran «Amper.»

Niels «Same here. Ik heb wel een Netflix-account.»

Joran «Ik kijk naar series op mijn laptop. Op tv volg ik alleen ‘The Voice’, en ik lees een krant als dat moet voor school. Meer dan de helft van onze leeftijdsgenoten weet via Facebook dat Trump in Amerika tot president verkozen is.»

Niels «Ik surf niet vaak naar een krantenwebsite, maar klik op de links die ik binnenkrijg via Facebook. Het mottige aan Facebook zijn de zogenaamde algoritmes: als ik een paar keer op de link van een welbepaalde krant klik, krijg ik steeds meer soortgelijke links opgelepeld. Facebook kiest wat wij te zien krijgen. Dat is best creepy.»

'Mensen hebben het gevoel dat ze op YouTube zelf kiezen waar ze naar kijken, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is'

HUMO Is dat bij YouTube dan anders?

Joran «Nee. Onlangs hebben ze een algoritme geïnstalleerd waardoor filmpjes die langer bekeken worden ook meer gepromoot worden. Als ik een paar opeenvolgende filmpjes van Niels mis, word ik er door YouTube ook niet meer op geattendeerd. Mensen hebben het gevoel dat ze op YouTube zelf kiezen waar ze naar kijken, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.»

HUMO YouTube heeft dus veel macht?

«Zonder twijfel. De allergrootste youtubers in Amerika en Engeland zijn vaak kinderen van 16 of 17. Ze hebben miljoenen abonnees, hele hordes schoolmeisjes lopen gillend achter hen aan. Ik vind het gevaarlijk dat zij zoveel macht hebben, want veel van die gasten missen elk gevoel voor verantwoordelijkheid.»

Niels «Iemand vertelde me over een meisje van 15 dat van de ene dag op de andere veganist werd, omdat haar goeroe van 18 verkondigd had dat enkel plantaardig voedsel deugt. Ik vind dat best gevaarlijk, want het zijn niet altijd de slimste youtubers die bekend zijn.»

'Het zijn niet altijd de slimste youtubers die bekend zijn.' Niels

HUMO Wat is de gemiddelde leeftijd van jullie volgers?

Joran «Ik schat rond de 13, 14 jaar. Dit jaar hadden we twee grote meetings waar je ze ontmoet: Belgian Influencer Gathering (BIG) in augustus in Bobbejaanland, met 1.400 bezoekers, en Gameforce in oktober in de Nekkerhal in Mechelen.»

Niels «Ik word niet echt warm van zulke meetings.»

Jordy «Ik ga geregeld naar internationale evenementen van gamers, waar gemiddeld 20.000 man op afkomt. 15.000 van die gasten kennen mij. Als ik dringend moet gaan kakken, duurt het drie uur vooraleer ik aan de wc ben (lacht). I love it. De voorbije vijf weken ben ik dankzij mijn YouTube-kanaal in vijf verschillende landen geweest.»

HUMO Mag ik die tournee langs gamersevents vergelijken met een tour uit de rockwereld?

Jordy «Ja.»

HUMO Drank, drugs, groupies?

Jordy «Drugs niet. Ik ben er niet in geïnteresseerd en heb er ook nog nooit zien passeren. Champagne wel. Ik heb al fantastische feestjes meegemaakt. Ook met groupies en fan girls, ja, maar daar hou ik me niet mee bezig (lacht). De gamers van tegenwoordig zitten niet continu achter hun computer. Sommigen zien eruit als bodybuilders en feesten als de beesten.»

'Een echte boodschap heb ik niet, maar ik let er wel op dat ik niet te veel scheld. Ik hou het liever kindvriendelijk.' Joran


Volgers te koop

HUMO Wat voor reacties krijgen jullie op jullie filmpjes?

Niels «Ik ben blij als er eens een ernstige reactie komt – iemand die vraagt hoe ik een filmpje in elkaar gestoken heb, bijvoorbeeld. Maar dat gebeurt zelden, want omdat ik in mijn filmpjes alles in het belachelijke trek, krijg ik ook vooral onnozele reacties.»

Joran «De eerste tien reacties nadat ik een video online gooi, komen van mensen die per se eerst willen reageren. Ze tikken dan: ‘Eerst! Eerst! Eerst!’, of: ‘Tweede!’ (lacht) Of: ‘Cool!’ zonder de video deftig bekeken te hebben. Ik krijg gelukkig vaak opbouwende kritiek en maar heel weinig haatreacties. Onlangs reageerde een meisje: ‘Je hebt mijn dag goedgemaakt. Ik zit in een depressie en ik vond je video leuk.’»

Jordy «Ik krijg veel grappige reacties, maar soms ook haatboodschappen. Dat is normaal, hè. Zodra je bekend bent, moet je een olifantenhuid kweken, anders hou je het niet vol. Ik verzamel alle ‘grappige’ haatreacties om er over een paar weken een video over te maken. Ik geloof echt dat we al het negatieve moeten ombouwen tot iets positiefs. Sommige vriendelijke en lieve commentaren bewaar ik ook, want daar put ik moed uit.»

HUMO Hebben jullie ooit volgers of likes gekocht? Een pakketje van 500 volgers kost amper 29 euro. Voor datzelfde bedrag koop je 1.000 likes.

Joran «Er zijn Belgische youtubers die 12.000 abonnees hebben en die ook allemaal gekocht hebben. Als ze dan amper veertig views voor een filmpje hebben, vallen ze meteen door de mand.»

HUMO Ook views kun je kopen. Voor 13 euro koop je 5.000 views, voor 150 euro heb je er 100.000.

Joran «Je hebt inderdaad youtubers die alles kopen: volgers, likes, views en zelfs reacties. Maar als je hun kanaal wat aandachtiger bekijkt, zie je dat meteen.»

HUMO Van een paar belangrijke Belgische mode-influencers wordt gezegd dat zij een flink deel van hun volgers op Instagram gekocht hebben. Toch blijven merken met hen in zee gaan.

Niels «Door volgers te kopen, trek je waarschijnlijk ook meer echte volgers aan. Ik kan me voorstellen dat het werkt om zo je Instagram-account een boost te geven. YouTube is toch anders, omdat je zonder goedgemaakte filmpjes niet veel echte extra volgers zal weten te bekoren.»

Ergin «Ik durf geen volgers te kopen. Het is illegaal.»

Jordy «Zeker youtubers die geld verdienen met hun filmpjes, kunnen zich dat niet permitteren. Als YouTube erachter komt, kegelen ze je eraf.»

HUMO Zijn jullie eigenlijk ooit door YouTube zelf benaderd?

Joran «Ik niet.»

Ergin «Ik wel, ik werk vaak samen met de verantwoordelijken van YouTube Benelux. Zij nodigen creators zoals ik uit voor workshops en evenementen, en brengen ons in contact met bedrijven.»

Jordy «Ik ben nog nooit door YouTube gecontacteerd, voor mij is het een bedrijf zonder gezicht. Ik stream via het platform Twitch, en dat is andere koek: mijn manager en ik kennen bijna iedereen daar persoonlijk. Maar bij YouTube kennen we niemand, terwijl wij er net voor zorgen dat de onderneming groeit en bloeit.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234