Voetballers en sociale media: binneuh!

Lionel Messi heeft 33 miljoen Facebook-fans, 9 miljoen mensen volgen Kaka op Twitter, Ryan Donk plaatst elke dag gemiddeld 35 tweets, bij Club Brugge houdt een 'conversation manager' zich fulltime met sociale media bezig, Anderlecht vergadert wekelijks over wat het in cyberspace moet doen...

Vergeet de vier-vier-twee: het voetbal is helemaal in de ban van de tweet-tweet-tweet. De supporters smullen ervan, de sponsors kwijlen mee en de clubs horen - zij het vooralsnog in de verte - de kassa rinkelen. 'Vroeger creëerde je twintig keer per jaar een belevingsmoment rond je club: nu doe je dat driehonderdvijfenzestig keer.'

'Marcin Wasilewski biedt Peter Delorge en de fans van RSCA zijn excuses aan na zijn ongelukkige actie gisteren op Sint-Truiden'

RSC Anderlecht, 19 maart, Facebook

Communicatievergadering bij RSC Anderlecht, maandagochtend 19 maart, in een zonverlichte zaal van het oefencomplex in Neerpede. Voorzitter: David Steegen, hoofd communicatie van de club. Aanwezig: de redactrice van de website rsca.be; de redacteur van het officiële supportersblad Purple Heart; de IT-manager; de brandmanager van de commerciële dienst; een stagiaire; en Sporthouse Group, een tweemansbedrijfje dat voetballers als Dries Mertens, Nacer Chadli, Thibaut Courtois, Steven Defour en tot voor kort ook Vincent Kompany bijstaat op Facebook en Twitter - en dus ook voetbalclub Anderlecht. Eerste agendapunt: de excuses van Marcin Wasilewski aan Peter Delorge, na zijn elleboogstoot in de wedstrijd tegen Sint-Truiden, de dag voordien.

David Steegen «We hebben de zaak meteen na de wedstrijd met Herman (Van Holsbeeck, general manager, red.) besproken, omdat we wisten: 'Dit kunnen we niet zo laten. Wasyl moet zich excuseren en de club moet hem ook straffen.' Vanochtend hebben Herman en (trainer) Ariël Jacobs een gesprek met hem gehad. Hij besefte dat hij in de fout was gegaan en ging meteen akkoord met de excuses én de hoge boete, die integraal naar de goede doelen van de RSCA Foundation gaat.

»We hebben de excuses eerst op Facebook geplaatst - de fans wisten het als eerste - en vervolgens een persbericht rondgestuurd.»

De brandmanager «Staat het ook al op Twitter?»

Steegen «Verdomme, neen. Doe dat meteen. Dat is trouwens een opdracht voor iedereen hier: denk mee over hoe we Twitter optimaal kunnen gebruiken. En vergeet niet dat het in de eerste plaats een doorgeefluik is - geld valt er niet mee te verdienen.

»Goed, het bericht over Wasyl is ondertussen al op veel plaatsen opgepikt en het zal ook morgen in de kranten staan. Ik verwacht veel reacties, ook op Facebook, en ik zou willen dat de jongens van Sporthouse Group die in een statistiek gieten: ik wil weten wat de supporters vinden van de excuses en de boete.»

Sporthouse «Mogen we ze het ook rechtstreeks vragen?»

Steegen «Neen, dan lok je vooral negatieve reacties uit en we hebben beslist dat alles wat we na de zwakke prestatie van gisteren communiceren (Anderlecht speelde 2-2 gelijk in Sint-Truiden, red.), een positieve inslag moet hebben. 'Ze trainen hard, ze gaan ervoor,' die strekking. Geen twijfel, geen negatief gedoe.

»Trouwens: we moeten alles op alles zetten voor die wedstrijd van Sporting Telenet (de betaalzender zoekt nog tot 15 april de club met de fanatiekste aanhang en breit voor de winnende spionkop de langste supportersjaal ter wereld, red.). Club Brugge staat mijlenver voor, dus moeten we dat hypen tot en met. Maak misschien een filmpje voor Facebook en de site waarin Guillaume Gillet een oproep aan de fans doet. En appelleer aan de rivaliteit met de andere clubs: KV Mechelen doet het verdorie beter dan wij! Het positiefste tot nog toe is dat die actie een idee is van These Days, en dát agentschap bepaalt, zoals jullie weten, vanaf volgende week onze volledige onlinestrategie mee.»

En zo gaat het maar door: over drie Facebook-applicaties die Anderlecht lanceert, over een filmpje dat gemaakt moet worden als Dennis Praet en Tika Musonda bijtekenen, over een terminaal ziek kind dat gefotografeerd moet wanneer het een shirt van Silvio Proto krijgt, over de play-offabonnementen waarvoor oud-spelers Paul Van Himst, Jean Cornelis en misschien Romelu Lukaku reclame zullen maken...


Party Rock Club Brugge

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234