'Volgens mijn vrouw ben ik onbetaalbaar' Koning van de kijkcijfers: Bart De Pauw

Elke zondagavond is hij goed voor meer dan 1 miljoen kijkers met ‘Twee tot de zesde macht’ – en dan tellen we de herhalingen en de formats die hun bestaan aan hem te danken hebben, niet eens mee. Maar vandaag staat het gezicht van Bart De Pauw bedrukt. ‘Verbazend hoe snel alles weer relatief kan worden, hè?’

'Ik betwijfel of iemand over dertig jaar nog weet wie Bart De Pauw is'

We treffen Bart op de dag na dinsdag 22 maart. Een woensdag, maar dat is de enige zekerheid. Ons gesprek zou oorspronkelijk de dag ervoor plaatsvinden, maar een stel snoodaards besliste dat het geen dag zou worden om het over kijkcijfers en het immer voortkabbelende televisielandschap te hebben. Klein wist-je-datje: de kantoren van De Pauws productiehuis Koeken Troef – plaats van afspraak – liggen dan wel in Mechelen, tot voor kort waren De Pauw en zijn ploeg in Molenbeek gevestigd. In hetzelfde gebouw waar Eric Goens nu zijn docureeks maakt. ‘We hadden er nooit grotere problemen dan af en toe eens iemand die voor onze toegangspoort parkeerde, maar als je ’s avonds naar huis reed, zag je toch af en toe een vuile blik – ‘Jou zien we hier niet graag.’’



In een ideale wereld hadden we het eerst over ‘De mol’ gehad, dat daags tevoren aan z’n finale toe was en zo’n programma is dat uit de koker van – onder anderen – De Pauw komt. Omdat een betere wereld bij jezelf begint, besluiten we die plannen niet te wijzigen.



HUMO De bekendmaking van een nieuw seizoen van ‘De mol’ ging gepaard met heel wat duw- en trekwerk tussen Woestijnvis en de originele bedenkers. Tom Lenaerts werd destijds afgeschilderd als de voornaamste dwarsligger, maar hoe enthousiast was jij eigenlijk toen je het nieuws kreeg?



Bart De Pauw «Ik vond ook dat de tijd rijp was voor een nieuw seizoen. Sterker nog, zo’n halfjaar voor Woestijnvis me liet weten dat ze plannen hadden om ‘De mol’ opnieuw te maken, had ik de drie andere makers (Michiel Devlieger en Michel Vanhove waren de andere twee, red.) al een keer samengeroepen om daarover te praten. Het idee had ik overgehouden aan een droom die ik kort daarvoor had: een camerashot, vanuit de lucht met een drone, waarbij je boten over het water zag zoeven. Toen ik wakker werd, kreeg ik de gedachte aan een nieuwe ‘De mol’ niet meer uit mijn hoofd. Ik legde het idee voor aan de drie andere bedenkers, maar het water bleek te diep om één en ander ook in de praktijk te brengen. We zaten elk bij een ander productiehuis, en alleen al de keuze voor een zender was erg moeilijk. Er was een voorkeur voor Eén, maar dat kon Michiel moeilijk maken omdat hij aan VIER gebonden is. Zo waren er nog wel een paar punten waar we het niet over eens raakten, dus lieten we het maar zo. Ik had het tenminste geprobeerd.»

HUMO Hoe bitter ben je dan als jouw idee nog geen halfjaar later wél levensvatbaar blijkt, maar dan bij VIER?

De Pauw «Niet heel erg, want ik vond nog altijd dat de tijd er rijp voor was. Bovendien had ik ook gehoord dat er al een ploeg van Woestijnvis aan bezig was, en het zou maar ongemakkelijk geweest zijn mocht ik daar dan wat met de ellebogen gaan werken om er toch maar deel van te mogen uitmaken.»

HUMO Het klinkt nu makkelijker dan hoe het echt gegaan is.

De Pauw «Maar het wás ook een beetje dubbel. ‘De mol’ werd gelanceerd vóór onze overeenkomst getekend was. Er heerste wat onduidelijkheid over het Vlaamse format omdat Woestijnvis vond dat zij er indertijd toch in geïnvesteerd hadden en er dus ook recht op hadden. Nochtans hebben we ‘De mol’ bedacht voor we naar Woestijnvis trokken, toen Michiel, Michel, Tom en ik op zoek waren naar een opvolger voor ‘Schalkse ruiters’. We werden ook altijd netjes erkend als ‘De mol’ in het buitenland verkocht werd. Er ontstond een soort schemerzone, en dat heb ik niet graag. Mijn reactie was simpel: ‘Dat zou goed kunnen. Maar dan moeten we dat laten uitklaren in de rechtbank en zullen jullie een paar jaar moeten wachten met dat nieuwe seizoen. Regelen we het dan maar onderling?’»

HUMO Kun je nu praten over wat er afgesproken is?

De Pauw «We werden betaald, natuurlijk. En we hebben nu een overeenkomst voor een langere periode met Woestijnvis. Maar wanneer ze zouden beslissen om ‘De mol’ niet meer te maken, komen de rechten vanzelf weer bij ons, de originele bedenkers. Dat was het belangrijkste voor mij: de erkenning dat het format van óns was. Woestijnvis en VIER mogen het nu een tijdje gebruiken als geprefereerde partners, maar het programma zal altijd weer bij ons terechtkomen.»

HUMO Wat schuift dat, ‘De mol’ bedenken?

De Pauw «We hebben geen onredelijke eisen gesteld, maar het gangbare bedrag voor zulke formats. Over die som is er ook nooit onenigheid geweest. Terwijl we er gerust méér hadden kunnen uithalen: niets weerhield ons ervan om met dat format langs alle zenders te trekken en het aan de hoogste bieder te geven. Er was interesse genoeg, dat wisten we. Maar dat hebben we toch niet gedaan, als blijk van erkentelijkheid naar Woestijnvis. Ik wou gewoon dat alles correct verliep. Goeie afspraken maken goeie vrienden, daar geloof ik heilig in.

»Tom én ik zouden erg hebben dwarsgelegen, als je de kranten moet geloven. Terwijl het net omgekeerd was: wij wilden niets liever dan snel een oplossing vinden. Maar je moet het ook van Toms kant zien: hij was net vertrokken bij Woestijnvis, op een niet erg aangename manier. Hij zat midden in dat dispuut en kreeg dan plots de vraag of ze ‘De mol’ mochten maken. Dat is alsof je in vechtscheiding ligt met je vrouw, en dan plots de vraag krijgt of je haar geen plezier wil doen. Ik vind dat Tom nog erg grootmoedig is geweest.»

HUMO VIER is al bezig aan een nieuw seizoen van ‘De mol’, zo bleek toen na de laatste aflevering een oproep kwam voor nieuwe kandidaten.

De Pauw «Ik heb het ook gezien.

»Mij goed, hoor. Toen ik na de aftiteling zag dat je je kon inschrijven voor een nieuw seizoen, dacht ik: ‘Aha! De vakantie voor volgend jaar is ook al betaald (lacht).’»

'De 24ste rijkste entertainer? Volgens mijn vrouw moet ik hoger staan in die rangschikking'


Goudhaantje

HUMO Met ‘Jani gaat’ heeft Koeken Troef net zijn eerste programma gemaakt dat niet door de VRT uitgezonden zal worden. Had je ooit gedacht nog voor VIER te werken na de strubbelingen over ‘De mol’?

De Pauw «Het is altijd al de bedoeling geweest dat Koeken Troef als productiehuis voor iederéén zou kunnen werken. De vraag was niet: zullen we iets maken voor een andere zender? Maar: wanneer zullen we iets maken voor een andere zender? Mijn gezicht is exclusief aan de VRT verbonden, maar met Koeken Troef zoeken we vooral variatie. Dus dat houdt in: ook voor VIER werken, of voor VTM. En aangezien Jani (Kazaltzis) aan SBS verbonden is, werd het in dit geval VIER. En dat is goed meegevallen.»

HUMO Je houdt de touwtjes stevig in handen bij de programma’s van Koeken Troef. Geldt dat ook voor ‘Jani gaat’?

De Pauw «Daar heb ik ze voor het eerst wat kunnen loslaten. Ik was lang de spin in het web bij Koeken Troef, wat er ook voor zorgde dat mijn tempo alles bepaalde. Als ik aan het schrijven was, draaide de boel soms wat trager. Zo is het gelukkig niet meer. Koeken Troef is volwassen geworden, het draait niet meer alleen om wat Bart De Pauw wil maken, het bedrijf bestaat nu ook los van mij. ‘Jani gaat’ is daar het beste bewijs van. Ik zou het totaal oneerlijk vinden mocht ik ergens lezen dat ‘Jani gaat’ een programma is dat Bart De Pauw voor zijn vriend Jani heeft gemaakt. Dat van die goede vriend klopt, we zijn erg goed bevriend. Maar dat is wel het enige dat eraan klopt.»

HUMO Jij bent niet te zien in ‘Jani gaat’, maar hoe blij is de VRT dat het bedrijf van één van hun goudhaantjes elders programma’s gaat maken?

De Pauw «Dat weet ik niet. Ook al is het niet onze bedoeling om met Koeken Troef een groot productiehuis te worden, het is goed voor een bedrijf om niet van één afnemer afhankelijk te zijn. En de VRT kan er toch ook niets op tegen hebben dat een bedrijf waarmee ze samenwerkt, groeit en gezonder wordt?»

HUMO Ook als het dat doet door voor de concurrentie te werken?

De Pauw «Dat is één manier om ernaar te kijken. Concurrentie is ook goed: de drie grote zenders houden elkaar scherp, dat merk je. De programma’s die daaruit voortkomen, zien er vaak erg goed uit. Als je voorbij het weinige laakbaars à la ‘Temptation Island’ kijkt, is het opvallend hoeveel goeie tv er wordt gemaakt op zo’n kleine oppervlakte. Voor ons als bedrijfje vind ik het in elk geval allesbehalve slecht. Het is bijvoorbeeld de eerste keer dat we een programma maken dat onderbroken zal worden voor reclame: ik vind dat interessant, omdat het een andere opbouw vereist.»

'Mij goed dat er al een nieuw seizoen van 'De mol' gemaakt wordt, dan is de vakantie voor volgend jaar ook al betaald.'

HUMO Waarom wil je van Koeken Troef geen groot bedrijf maken? Om niet in dezelfde val te trappen als Woestijnvis? Naar eigen zeggen ging je er destijds weg omdat het te groot werd. Je miste ‘het pioniersgevoel’.

De Pauw «Toen we bij Woestijnvis begonnen, was het een erg klein bedrijf, gevestigd in een klein gebouw. Maar op een dag merkte je dat je in de gang mensen begon te zien die je niet kende. En dat groeien kwam ook met ziektes: organisatorisch werd de puzzel veel ingewikkelder.

»Als je mensen gelukkig zijn, kun je veel van hen vragen. Maar als je groot bent, moet je je tijd over heel veel mensen verdelen. Dan kies ik er liever voor om klein te blijven. Dan kun je wél rekening houden met ieders noden, en hoor je het tenminste als iemand zegt dat-ie het gehad heeft. Als iemand tegen mij zegt dat hij er genoeg van heeft om vragen op te stellen voor ‘Twee tot de zesde macht’, dan kan ik dat begrijpen. En dan kunnen we onderzoeken of we die persoon iets anders kunnen laten doen. Maar in een groot bedrijf kan het gebeuren dat je dat niet hoort als baas. We zijn nu negen jaar bezig, we maken met Koeken Troef ongeveer anderhalf programma per jaar, en we werken na al die tijd nog altijd met mensen die er in het begin ook bij waren. Dat vind ik een goed teken.»

HUMO Nog een voordeel van klein blijven: geld kan geen te grote rol spelen. Je ging ook weg bij Woestijnvis toen bekend werd wat ze verdienden met jouw programma’s, en hoezeer dat niet overeenkwam met wat jij ervan zag.

De Pauw «Kijk, ik was vroeger niet zo’n goede onderhandelaar. Als ik een deal sloot en later bleek dat er meer in zat: so be it. Dat maakte me niet uit als ik me er goed bij voelde. Ook op dat vlak maakten goeie afspraken goeie vrienden voor mij. Mensen mogen geld verdienen met wat ik doe – zolang ze ook toegeven dat ze dat doen, en niet ontkennen dat ze goed aan je verdienen als je dan eens om opslag vraagt.

»Ik had kort voor mijn vertrek bij Woestijnvis een gigantisch goed voorstel gekregen van VT4. Toen ik dat liet vallen bij Woestijnvis, kreeg ik echter te horen dat ze daar niet aan konden tegemoetkomen met wat ze van de VRT kregen – maar dat ze uit ideologische redenen toch liever voor de openbare omroep kozen dan voor de commercie. Maar toen ik dan hoorde wat voor flinke budgetten er vasthingen aan de programma’s waaraan ik meewerkte... Maar meer dan om geld ging het mij om de eerlijkheid: het gebrek aan openheid, dat vond ik niet tof.

»Maar goed, dat is ondertussen acht jaar geleden. Als ik kijk naar hoe het vandaag gaat: ça va, hè? Ik werk ondertussen al langer voor Koeken Troef dan dat ik ooit voor Woestijnvis gewerkt heb.»

HUMO En je hebt niet slecht geboerd. Onlangs stond in Humo een top 50 van de rijkste Belgische entertainers, samengesteld door journalist Ludwig Verduyn. Jij stond op een mooie 24ste plaats, met meer dan 2 miljoen euro in kas.

De Pauw «Dat heb ik gezien, ja. Ik vond dat raar. Ik weet niet waar die man zich op gebaseerd heeft.»

HUMO De lijst werd samengesteld op basis van de jaarrekeningen van de vennootschappen achter de entertainers.

De Pauw «Dus wie géén vennootschap heeft, ontbreekt. Als die lijst is samengesteld aan de hand van jaarrekeningen, betekent dat ook dat het er niet bij staat als je pakweg een pand aan het afbetalen bent. En wie zichzelf geld uit z’n vennootschap uitkeert, wordt volgens die metingen plots armer, want ook dat zie je niet in de cijfers. Dan is dat toch moeilijk nauwkeurig te noemen? Laat staan dat je mij de 24ste rijkste entertainer kunt noemen. Enfin, mijn vrouw zei dat wat er stond te weinig was. Ik ben onbetaalbaar, zei ze (lacht). Soit, ik ben al bijna dertig jaar bezig: het zou vreemd zijn mocht ik na al die tijd níéts hebben kunnen opzijzetten. Ik heb twee keer ‘Loft’ gemaakt, ‘De mol’ is verkocht aan tal van landen... Daar hou je natuurlijk iets aan over.»

HUMO Maar geen 2 miljoen euro?

De Pauw «Nee, ik heb helemaal geen 2 miljoen euro in kas. Vérre van. Maar goed, de mensen lachen wat vriendelijker naar me sinds die cijfers gepubliceerd zijn (lacht).»

HUMO Verdien je nu meer dan bij Woestijnvis?

De Pauw «Toen kreeg ik een vast bedrag. Nu is dat anders. Omdat ik ook het risico van het producen draag, verdien ik daar nu ook een stuk aan. Maar ik ben niet binnen, als dat je vraag is. Ik koop nog altijd geen Lamborghini’s, ik heb nog altijd geen dure hobby’s, en ik ga niet elke week in een sterrenrestaurant eten. Ik ga elk jaar op reis, ja. Niet meer met de rugzak – slecht voor de rug – maar ook niet in businessclass. Mocht ik vandaag stoppen met werken, het zou snel weer op zijn.»

'Twee tot de zesde macht' en 'Jani gaat', beide producties van Koeken Troef: 'Het bedrijf bestaat nu ook los van mij. 'Jani gaat' is daar het beste bewijs van.'


De sekte Woestijnvis

HUMO Heb je nooit iets van leedvermaak gevoeld bij de moeilijke jaren die Woestijnvis achter de rug heeft?

De Pauw «Nee, daarvoor voelde het allemaal te vertrouwd aan. Toen ik wegging bij Woestijnvis, was ík de eenzame gnoe. Ik had het gewaagd om weg te gaan van de kudde, en eenzame gnoes worden makkelijk aangevallen. Kijk naar ‘De kinderpuzzel’, het eerste programma dat ik toen maakte. Ik sta nog altijd achter dat programma, maar de critici roken dat ik kwetsbaar was en sloegen toe.

»Bovendien had ik nog altijd te veel vrienden bij Woestijnvis om me te verkneukelen. En ze hebben zich dan mogelijk wat verslikt in het VIER-verhaal, maar programma’s als ‘De rechtbank’ zijn en blijven gewoon goed, en verdienen meer kijkers dan wat ze nu halen.»

HUMO Terwijl jij wel elke zondagavond vlot over het miljoen kijkers gaat met ‘Twee tot de zesde macht’.

De Pauw «Maar dat is lang niet altijd zo geweest. ‘Het geslacht De Pauw’ werd indertijd afgebroken, ‘Mannen op de rand’ was zogezegd een flauw doorslagje van ‘Schalkse ruiters’, en ga zo maar door. Ik heb met ‘Willy’s en Marjetten’ qua kijkcijfers één van de grootste flops ooit gemaakt bij Woestijnvis: méér dan een miljoen mensen zapten actief weg – óók op een zondagavond. Om het met Raymond van het Groenewoud te zeggen: ik heb zalen doen vollopen, ik heb zalen doen leeglopen. Ik herkende het dus maar al te goed: dat leedvermaak en de hyena’s die begonnen te bijten zodra Woestijnvis begon te struikelen – ‘omdat het eindelijk eens mag’. De Vlaamse volksaard, hè: afhakken wat er boven het maaiveld uitsteekt. En Woestijnvis is lang untouchable geweest.»

'Ik hoef maar op Twitter te kijken om te lezen hoe goed én hoe slecht ik ben'

HUMO Woestijnvis was ook lang een manier van denken. Eén die je nu ook in jouw programma’s terugziet.

De Pauw «En in de programma’s van Tom, en in die van De chinezen. Terwijl: als je bij Woestijnvis weg durfde te gaan, leek het wel alsof je verzaakte aan die manier van denken. Misschien daarom dat buitenstaanders het al snel over een sekte hadden.»

HUMO Panenka, het productiehuis van Tom Lenaerts, doet het ook goed bij de VRT. Concurrentie?

De Pauw «Welnee. We hebben elk onze quiz, en die werken allebei even goed. We leggen andere accenten met onze eigen huizen, zoals Panenka bijvoorbeeld ook ‘Een kwestie van geluk’ maakt. Maar het ziet er allemaal goed uit, en ze gaan net als wij voor programma’s die het verschil maken. Daar kunnen we enkel baat bij hebben. Nog eens: concurrentie houdt je scherp. Als er alleen maar halve voetballers op het veld staan, hoef je je best niet te doen om te scoren.»

HUMO Heb je nooit plannen gehad om met Tom een gezamenlijk productiehuis op te richten?

De Pauw «Nee, ik denk dat hij zijn onafhankelijkheid daarvoor te belangrijk vond. Er was wel even sprake om een paar dingen te gaan delen, zoals gebouwen. Maar het was vooral belangrijk dat we elk konden maken wat we wílden maken. En dat kan niet als dat dan onder de vlag van Koeken Troef zou gebeuren.»


HUMO Klopt het dat Koeken Troef en Panenka elkaar wél al hebben proberen te overtroeven op het voetbalveld?

De Pauw «We hebben één keer een zaalvoetbalwedstrijd uitgevochten, ja. Er zijn 38 gewonden gevallen, denk ik: verrekkingen hier, spierscheuren daar. De typische blessures die je ziet bij mensen die niet gewoon zijn om te sporten (lacht). Het werd uiteindelijk dan nog 5-5, we hebben er niet eens een winnaar aan overgehouden.»

HUMO Michiel Devlieger, ooit de derde schalkse ruiter, zit wel nog bij Woestijnvis. Voor hoeveel druk zorgt dat op jullie vriendschap?

De Pauw «De goeie band blijft. We zijn niet meer zo hecht als vroeger natuurlijk, maar dat lijkt me normaal als je niet meer elke dag samenwerkt. Maar het is oké tussen ons. We gaan nog geregeld samen quizzen.»

HUMO Is Vlaanderen wel groot genoeg voor meerdere goed draaiende productiehuizen?

De Pauw «Met de huidige crisis, bedoel je? Het gekke daaraan is dat ik al twintig jaar niets anders hoor dan dat er bespaard moet worden. Terwijl: ik heb nog nóóit gewerkt aan een programma waarbij het zorgeloos zwemmen was in de budgetten. Als je iets in vijf dagen kunt maken, zul je er nooit zes krijgen.»

HUMO Maakt dat het dan niet moeilijk voor productiehuizen die bewust klein willen blijven, zoals Koeken Troef?

De Pauw «Dat is vooral een probleem voor wie goeie fictie wil maken in Vlaanderen. Vroeger ging je dan naar een zender die je vroeg wat zoiets moest kosten, en als het goed zat, kreeg je dat bedrag. Nu geeft de zender maar de helft, de rest moet je zelf gaan zoeken. Via taxshelter, bijvoorbeeld. Maar dat wil zeggen dat je als klein bedrijf iemand in huis moet halen die zich daar bijna fulltime mee moet bezighouden. Geld zoeken kóst dan plots ontzettend veel geld, en grote productiebedrijven kunnen zich wat dat betreft beter organiseren. De corebusiness van een productiehuis zou toch vooral moeten zijn: investeren in creativiteit.

»Je kunt ook financiële steun krijgen via het Vlaams Audiovisueel Fonds, maar daar moet je wel voorbij commissies raken met je project, en dat is niet altijd eenvoudig. Je moet hopen op goede lezers die begrijpen wat je wil maken.»

HUMO Plots schiet me nu de scène te binnen waarin je in ‘De Biker Boys’ een programma ging voorstellen bij de VRT. Hoe sterk was die geworteld in de realiteit?

De Pauw «Niet erg, voor de duidelijkheid (lacht). Maar wat er wel van waar is, is dat je echt maar zo goed bent als je laatste programma. Carte blanche bestaat niet, je kan niet zomaar elk zot idee gaan maken dat je na een cafébrainstorming in je kop hebt steken – ook ik niet. Maar aan de andere kant mag je wel verwachten dat er wat vertrouwen is. Dat is broodnodig als je zo’n nieuw idee gaat pitchen bij mensen die geen enkele referentie aan iets gelijkaardigs hebben. Met ‘De Biker Boys’ hebben we bijvoorbeeld minder afleveringen gedraaid dan origineel de bedoeling was omdat we geen steun kregen van het VAF. Drie van de zes commissieleden waren Nederlanders. Tja, als je dan tijdens je presentatie verwijst naar ‘Het geslacht De Pauw’, begrijpen die totaal niet wat je bedoelt. Erg frustrerend, vooral als je dan ziet wat er soms wél doorglipt. Ik kies veel liever voor een mooie reeks dan voor een goedkope reeks. Maar zo wordt het wel heel moeilijk om die nog te maken.

»Toen ik onlangs nog eens een vraag indiende voor scenariosteun, kreeg ik wéér het deksel op de neus. Hun motivatie: mijn dossier had te weinig bladzijden. Echt waar.»

HUMO Hoeveel pagina’s moet een dossier volgens de regels hebben?

De Pauw «Geen fláúw idee. Maar het stond er: mijn dossier had te weinig pagina’s om goed bevonden te worden. Terwijl ik er naar mijn mening wel genoeg had uitgelegd waarover het zou gaan. Bovendien stond er: ‘De maker gaat te veel uit van zijn reputatie’. Letterlijk. Terwijl ik toch niets anders héb dan mijn reputatie?! Ik héb al dingen geschreven waar een publiek voor was.

»Op zulke momenten moet je dus wat vertrouwen krijgen. Dat verdien ik ook wel, denk ik. Zonder vertrouwen was ‘De mol’ nooit gemaakt: toen ik en Tom bij de VRT lieten verstaan dat er geen derde seizoen van ‘Schalkse ruiters’ zou komen, maar dat we in de plaats een spelprogramma wilden maken, zag je de programmabazen ook naar elkaar kijken. Ander voorbeeld: bij VIER hebben we voor ‘Jani gaat’ ontzettend veel vertrouwen gekregen.»


Kijkcijferrecord

HUMO Er kwam onlangs ontstellend nieuws: de tv-kijker zou in sneltempo vergrijzen en wordt dus ook met uitsterven bedreigd. Geloof je die doemberichten?

De Pauw «Volgens de cijfers zou 41 procent van de Eén-kijkers boven de 65 zijn. Dat is véél, en dan tel je nog niet eens die groep kijkers mee die nog net onder de 65 zit. Dat is een grote groep die niet interessant is voor commerciële zenders, want die mikken op een publiek tussen 18 en 54.»

'Ik ben fundamenteel lui. Maar als ik écht gedreven ben, geef ik zelfs mijn nachtrust op'

HUMO Jonge kijkers zouden bovendien minder boodschap hebben aan het aloude lineair kijken.

De Pauw «Jongeren beginnen steeds minder live naar televisie te kijken, dat staat zo goed als vast – ze gebruiken hun tablet of ze kijken uitgesteld. Dat kun je nu al merken aan de programma’s. Het uitsterven van politieseries bijvoorbeeld: ooit verdronken we erin, maar nu zijn afzonderlijke afleveringen met telkens een ontknoping niet meer dwingend genoeg.

»Tegenwoordig is er ook ‘meepraattelevisie’, waarbij het publiek niet meer achteraf maar al tijdens je programma over het programma praat. ‘Kijk wat die aanheeft!’, dat soort commentaar. Zulke programma’s zie je vooral bij VTM opduiken: ‘The Voice’, ‘K3 zoekt K3’... Kortom, tv-programma’s als sociaal gebeuren. Maar als televisiemaker zou ik het verschrikkelijk vinden mochten mensen tijdens pakweg ‘Quiz Me Quick’ een babbeltje slaan.»

HUMO Die programma’s trekken wel erg veel kijkers.

De Pauw «Soms valt een programma op het juiste moment. Ik weet dat dit vreemd klinkt voor iemand die er niet middenin staat, maar programma’s maken is geen wedstrijd. Toen het kijkcijferrecord van ‘Schalkse ruiters’ onlangs verbroken werd door ‘Eigen kweek’ was ik daar niet echt het hart van in. Mijn beste programma’s vind ik niet noodzakelijk die die het best bekeken werden. ‘Schalkse ruiters’ zat indertijd ook in een hype, en viel op het juiste moment op de juiste plaats. Mocht het vandaag op het scherm komen, de mensen zouden er misschien niet eens veel aan vinden.»

HUMO Kan een platform als Netflix een reddingsboei zijn voor programmamakers die hun publiek zienderogen zien uitsterven?

De Pauw «Het probleem met Netflix is dat je publiek wel wereldwijd is, maar tegelijk ook erg beperkt voor wie Vlaamse series wil maken. Voor Walen valt de filmverdeling nog mee: Frans is een wereldtaal. Maar een Vlaamse film staat wat dat betreft op hetzelfde niveau als een Koerdische film. Een Amerikaan leest bijvoorbeeld geen ondertitels. Ik denk dus niet dat Netflix erg staat te springen om te investeren in Vlaamse reeksen, gezien het beperkte publiek dat ze er maar voor kunnen vinden. Onlangs was er wel het nieuws dat ‘Belgica’ gekocht was door Netflix, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor een monsterbedrag is. Wellicht zie je die dan binnenkort op Netflix verschijnen als nichefilm.»


Kwetsbaar

HUMO Koeken Troef is volwassen geworden. Zou je het ooit helemaal kunnen loslaten, om een volledig leven achter de schermen te leiden?

De Pauw «Absoluut. Ik heb het ondertussen wel allemaal al een keer meegemaakt. Ik hoef maar op Twitter te kijken om te lezen hoe goed én hoe slecht ik ben. Die drang om op tv te móéten komen, heb ik niet meer. Als je jong bent, wil je met je programma’s vooral de wereld van de televisie veranderen. Dat evolueert dan uiteindelijk naar ‘degelijke programma’s maken’. En dat is me wel gelukt, denk ik. Ze hebben me in elk geval nooit met pek en veren besmeurd.»

HUMO Héb je de televisie dan niet onherroepelijk veranderd?

De Pauw (zucht) «Ik heb voor een paar memorabele momenten gezorgd, denk ik. Dat was fijn. Maar weet iemand over dertig jaar nog wie Bart De Pauw is? Daar twijfel ik aan.

»Kijk, wat wij doen is geen exacte wetenschap. Als je een stoel timmert en hij valt uit elkaar zodra iemand erop gaat zitten, dan is het simpel: dan heb je een slechte stoel gemaakt. Maar wat is een goed tv-programma?»

HUMO Ik luister.

De Pauw «In de eerste plaats moet het zijn wat je er zelf van wou maken. Ik ben fundamenteel lui, maar als ik écht gedreven ben, zal ik er zelfs mijn nachtrust voor opgeven.

»Kijk, als je je programma toont aan de wereld, zullen er altijd mensen zijn die het tof vinden, en mensen die het níét tof vinden. Alles wat je maakt, maakt je kwetsbaar, want iedereen gelukkig maken kun je nu eenmaal niet. Als een sterrenchef mij bijvoorbeeld witloof voorschotelt, vind ik er ook niets aan. Hij mag er dan nog een geniale saus over draperen, of er een spitsvondig verkooppraatje bij serveren: het blijft witloof. En hoe jammer het ook is: ik lust geen witloof (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234