null Beeld

Voor een geslaagde boekenbeursgang: tip 4

Ziet u door de dode bomen het bos niet meer? Humo selecteerde uit het Boekenbeursaanbod zeven boeken die winteravonden en harten energieloos verwarmen. Vuurbestendige tips voor een gegarandeerd geslaagde beursgang. Vandaag: Naomi Klein

Redactie

In 2007 liep de wereld nog over van bezorgdheid voor het milieu: ‘An Inconvenient Truth’ werd onderscheiden met de Oscar voor de Beste Documentaire, Al Gore met de Nobelprijs voor de Vrede. Maar toen kwam de crisis, en was men wereldwijd plots minder bezig met superstormen en overstromingen, woestijnvorming en zeepeilstijging.

null Beeld

Naomi Klein, de Canadese activiste die met ‘No Logo’ en ‘De shockdoctrine’ eerder al ogen opende, brengt ons weer bij de les: de klimaatverandering veroorzaakt volop ellende en economische ontwrichting en moet dus hoogdringend aangepakt worden. Omdat in deze geglobaliseerde tijden alles met alles samenhangt, pleit Klein voor een gezamenlijke strategie tegen de huidige driedubbele (systeem)crisis: die van het maatschappelijk bestel, de economie en het klimaat.

Door deze ideologische inzet voert Klein het klimaatdebat op zijn vlijmscherpst. Even persoonlijk als verhalend getuigt ze van haar bezoeken aan de loopgraven van de klimaatstrijd; ze ondersteunt haar bevindingen met cijfermateriaal en kadert ze in een breder perspectief; ze formuleert bevlogen en overtuigend en verleidt met haar verontwaardiging en bezieling; en ze klaagt niet enkel aan, maar wijst ook op oplossingen en alternatieven. Zonder enige twijfel is ‘No Time’, samen met ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’ van Thomas Piketty, het belangwekkendste non-fictieboek dat dit jaar in het Nederlands verschijnt.


Deze week in het hart van Humo: Humo's Haardvuurbestendige Boekenbijlage »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234