Voor het eerst zat: Erik Van Looy

‘Je moet met mij op de lappen.’ Dat was de prijs die Erik Van Looy moest betalen om Gert Verhulst in ‘De slimste mens ter wereld’ te krijgen. Dus dronk Van Looy zich op zijn 52ste voor het eerst in zijn leven een stuk in zijn voeten.

De indrukwekkende poster van ‘De slimste mens’ ligt voor ons op een vergadertafel bij Woestijnvis: Erik Van Looy in bloot bovenlijf (5 kilo afgevallen voor de fotoshoot) met daarop de getatoeëerde portretten van de 32 kandidaten: het resultaat van 35 dagen tekenen en fotoshoppen. De quizmaster laat me raden wie er allemaal op zijn lichaam is getekend. Dyab Abou Jahjah, die al in de derde aflevering opduikt, herken ik eerst niet, dan wel.

HUMO Stel dat Abou Jahjah in de politiek stapt en over vier jaar bij de verkiezingen meer dan 300.000 voorkeurstemmen haalt, iets wat een andere ‘De slimste mens’-kandidaat ook is overkomen...

Erik Van Looy «Zeg dat het niet waar is, hè! (lacht) Nu, ik ben er wél zeker van dat de mensen een heel ander beeld van hem zullen krijgen. En daar ben ik nu al blij om. Om me voor te bereiden op zijn deelname heb ik een dossier van 60 bladzijden over hem gelezen en ik ben ervan geschrokken hoe genuanceerd en beredeneerd die man wel kan zijn. Hij is helemaal niet de extremist waarvoor hij zo vaak versleten wordt. Zijn woorden worden voortdurend uit hun context gehaald, zeker in de sociale media.»

HUMO Waarom heb je een dossier over hem gelezen?

Van Looy «Ik wil de kandidaten op voorhand ontmoeten en ik informeer me over hen. Zo krijg ik het gevoel dat ik hen een beetje ken en dat helpt om op een iets lossere manier met mekaar om te gaan.

»En bij Abou Jahjah was er een tweede reden: ook al is hij ondertussen columnist bij De Standaard, wat hem toch in zekere mate legitimeert, je wéét dat er een hoop mensen zullen vragen waarom die in godsnaam meedoet. Ik wil daar goed op kunnen antwoorden. Ik wil, zoals nu, gefundeerd kunnen zeggen dat die man niet zo extremistisch is als iedereen denkt. Hét beeld van hem is nog altijd dat van de man die de rellen in Borgerhout (in 2002, red.) nog wat heeft aangewakkerd. Terwijl de toenmalige politiecommissaris Luc Lamine in een interview met Humo zélf heeft toegegeven dat Abou Jahjah de gemoederen net wou bedaren, dat zijn aanwezigheid erger heeft voorkomen. En hij is sindsdien alleen maar gematigder geworden.

»Ik vind alleszins dat hij het verdient om ernstig genomen te worden. Soms gaat hij uit de bocht, maar vaak zegt hij heel verstandige dingen.»

HUMO Het ironische is dat zijn deelname aan ‘De slimste mens’ door sommigen wellicht als een soort inburgeringsexamen gezien zal worden. ‘Wie ‘Thuis’ niet kent, is geen echte Vlaming’ – zoiets.

Van Looy «Oei! Dat is nu net wat hij níét wil, natuurlijk. Soit, ik heb hem al ontmoet, en het is niet alleen een sympathieke man met gevoel voor humor, wat sowieso een conditio sine qua non is om aan ‘De slimste mens’ deel te nemen, maar hij is ook heel goed op de hoogte, ondanks het feit dat hij negen jaar in Libanon heeft gezeten en in principe dus niet kán weten wat er met Frank en Simonneke is gebeurd. Nu, hoe goed hij het ook doet, reacties zullen er toch komen, dat weten we zelf ook wel. Zijn deelname wordt – als ik dat woord in deze context mag gebruiken – een bommetje. Ik voorspel nu al mails van mensen die dreigen dat ze nooit meer zullen kijken. Dat was bij Prem Radhakishun ook zo.»

HUMO Minder kijkers voor VIER: is dat de bedoeling?

Van Looy «Dat is net het grappige: hoe langer Prem erin zat, hoe meer mensen er keken. Al was het maar om te zien of hij er nu nóg niet uit lag (lacht).»

HUMO Jeroen Meus heeft ook toegehapt, na zes jaar twijfelen.

Van Looy «Ik ontmoette hem op de Nacht van de Televisiesterren en hij moet aan mijn ogen gezien hebben dat ik het nog eens zou proberen, want zonder dat ik erom vroeg, zei hij plots: ‘Dit jaar wil ik weleens meedoen.’ Zijn uitleg vond ik wel mooi: ‘Je kunt toch niet voor tv werken en nooit aan ‘De slimste mens’ meegedaan hebben?’»

HUMO Een zin die je vervolgens hebt gebruikt om Gert Verhulst te overhalen.

Van Looy «Ik heb dat citaat inderdaad gebruikt, maar het is toch vooral de alcohol die toen zijn werk heeft gedaan.»

HUMO Gert Verhulst heeft je dronken gevoerd, stond er in de kranten.

Van Looy «Ik wilde Gert al heel lang, ook al kende ik hem niet. Maar we hebben elkaar toevallig ontmoet en ik vond hem meteen een heel geestige man. Dus heb ik hem uitgenodigd om eens te gaan eten, iets wat ik wel vaker doe met potentiële kandidaten. En omdat het Gert Verhulst was, heb ik er maar meteen een ster tegenaan gegooid ook. Dat mocht wel, vond ik, gezien zijn status. Dat ik het bonnetje achteraf bij Wouter Vandenhaute kon binnenbrengen, hielp ook (lacht).»

In pyjama op de bank

HUMO Zeg je dan: ‘Ik wil over ‘De slimste mens’ praten.’ Of nodig je die potentiële kandidaten met een smoesje uit?

Van Looy «Ik zwijg tijdens zo’n etentje zo lang mogelijk over ‘De slimste mens’. Bij Gert Verhulst ben ik er pas bij het dessert over begonnen. ‘Ik zal er nog eens over nadenken,’ zei hij. Kijk: als je écht niet wil meedoen, is dat het laatste wat je moet zeggen. Wil je van me af, dan moet het echt een resolute ‘neen’ zijn. Zelfs een ‘hm, neen’ is voor mij voldoende om me in je been vast te bijten. Dus bleef ik aandringen. ‘Kom eens naar Studio 100 om het spel met mij te spelen,’ zei Gert toen. Dat heb ik gedaan en daaruit bleek dat Gert een heel goeie quizzer is. En toch hapte hij nog altijd niet toe.

»Een tijdje later probeerde ik het nog eens, via sms. Hij antwoordde: ‘Ik doe het, op voorwaarde dat je met mij op de lappen gaat.’ Waarop ik terugsms’te: ‘Maar ik drink geen alcohol!’ Een seconde later las ik: ‘Net daarom.’ Ik moest bij hem in Oostduinkerke gaan logeren, want ‘naar huis rijden zal echt niet meer lukken’. Zijn idee was: ‘Als ik voor jou uit mijn comfortzone stap – door mee te doen aan ‘De slimste mens’ – dan moet jij hetzelfde doen voor mij – door je een stuk in je voeten te drinken.’

»Ik had in mijn leven al twee keer gedronken: één keer voor het gelegenheidsmagazine Erik en één keer voor de wetenschap, in ‘Scheire en de schepping’. Twee slokken bier had ik toen op, en ik begon me voor mijn doen al heel baldadig te gedragen. En nu ging ik me dus effenaf bezatten. ‘Ga ik een beest worden? Zal ik ziek zijn?’ Ik vroeg het me allemaal af, maar zenuwachtig was ik niet. ‘Laat het maar gebeuren,’ dacht ik.

»We zijn bij hem thuis begonnen met twee glazen champagne en toen we naar de auto stapten – Jelle Cleymans was onze Bob én onze getuige – was ik al licht beneveld. We zijn naar een restaurant in de buurt van de markt van Veurne getrokken, waar net een kermis stond. Er was veel volk, en geregeld kwam iemand vragen of ze met ons op de foto mochten. Maar na twee gin-tonics riep ik zélf naar de mensen: ‘Hey, wildu nie mee mij op de foto?’ (lacht) Ik was dus écht dronken, maar Gert vond dat ik nog altijd niet zat genoeg was, dus heb ik ook nog een Bacardi-cola moeten drinken.»

HUMO Hoe was je?

Van Looy «Een beest werd ik niet – ik bleef heel vriendelijk en wellevend – maar ik bereikte een metafysische staat van amusement die mij tot dan toe onbekend was. Ik kende dat soort vrolijkheid natuurlijk wel van anderen: meestal werd die bereikt rond middernacht. Dat was voor mij het signaal om naar huis te gaan, of – als het feestje bij mij thuis plaatsvond – mijn pyjama aan te trekken en op de bank te gaan liggen, in de hoop dat het gezelschap de hint wel zou snappen.»

HUMO Echt?

Van Looy «Ik vrees van wel, ja. Ik denk dat ik zo ongeveer de minst gezellige mens ter wereld was op dat soort gelegenheden. En ik kan alleen maar toegeven: dronken is het prettiger. Misschien zelfs voor herhaling vatbaar.»

HUMO Hoe vaak ben je ondertussen al dronken geweest?

Van Looy «Geen enkele keer. Die avond met Gert is nu twee maanden geleden en sindsdien heb ik alleen maar genipt als iemand een gin-tonic bestelde. Alcohol vond ik altijd naar vieze medicijnen smaken, maar gin-tonic, dat is zo lekker… Bijna Sprite! Als je nog nooit alcohol hebt gedronken: dáár moet je zijn. Ik voel niet de drang om me nu elke week te bezatten, maar ooit doe ik het zeker nog eens. En als me dat op een boete wegens openbare dronkenschap zou komen te staan, stuur ik de rekening gewoon naar Studio 100!»

HUMO Ben je er zeker van dat Gert Verhulst die avond geen bezwarend materiaal heeft verzameld?

Van Looy «Redelijk zeker. Ik weet alleszins nog heel goed wat ik heb gedaan. Ik ben er nogal gerust op, want volgens mij ging het die avond ook over vertrouwen. Ik heb het vermoeden dat Gert me redelijk sympathiek vond, maar dat hij zekerheid wilde. Hij wilde weten of ik écht te vertrouwen was, dus wilde hij me dronken zien, want dan vallen alle maskers af.»

HUMO Wie na al die jaren ‘De slimste mens’ nog denkt dat jij het slecht voorhebt met je kandidaten, is op zijn minst paranoïde.

Van Looy «Maar neen, ik begrijp Gert perfect. Hij heeft ‘De slimste mens’ helemaal niet nodig, dus als hij zoiets doet, wil hij zich amuseren, en dat kan hij alleen met mensen die hij echt tof vindt en vertrouwt. Zo simpel is het. Al heeft hij het ook gehad over het vermoeden van oneerlijkheid dat het programma oproept: aangezien de kandidaten niet dezelfde vragen moeten beantwoorden, is het in principe mogelijk dat wij iemand bewust een makkelijkere of een moeilijkere vraag toeschuiven. Maar dat doen we dus nooit.»

HUMO ‘Als je dronken bent vallen de makers af,’ zei je net. Dat geldt in zekere zin ook voor ‘De slimste mens’. Daarin komt de ware aard van mensen ook vaak bovendrijven.

Van Looy «Een rolletje spelen lukt meestal niet. Zelfs mensen die al honderd jaar op televisie komen, zelfs mensen die het spelletje helemaal niet ernstig nemen, worden toch bevangen door een zenuwachtigheid, en geven zich daardoor meer bloot dan ze denken.»

HUMO Duurt het daarom soms zo lang om potentiële kandidaten te overtuigen, denk je?

Van Looy «Dat heeft vooral te maken met het feit dat het niet zomaar een quiz is: ‘De slimste mens’ is de dag na de uitzending een gespreksonderwerp. Daar schrikken velen voor terug. Ik zeg nu ‘velen’, maar dit jaar moet ik eigenlijk zeggen: ‘Daar schrikken ze allemaal voor terug.’ Geen enkele kandidaat heeft onmiddellijk toegezegd.»

HUMO Vreemd. In al die jaren heeft ‘De slimste mens’ toch nooit iemands carrière of imago gekraakt?

Van Looy «Integendeel: de meeste kandidaten maken net een goeie beurt. Vaak lijken ze zelfs slimmer dan ze eigenlijk zijn (lacht). Hun grootste angst is om er al na één keer uit te liggen. Terwijl dáár ook niemand zijn broek aan scheurt. Als je één keer deelneemt, wordt er amper over je gesproken of geschreven. Pas na de derde of vierde dag komt de molen echt op gang. Het heeft toch met de titel van het programma te maken, denk ik. Hoe ironisch die ook is, er blijft iets van hangen. In Nederland durven ze het nog altijd niet ‘De slimste mens ter wereld’ noemen. ‘De slimste mens’ vinden ze daar al ver genoeg gaan.»

Assertieve eikel

HUMO Op de eerste promofoto’s voor het nieuwe seizoen prijkte je als een maffiabaas voor je vijf juryleden. Zoals altijd netjes in het pak, maar met tattoos op armen en handen en een gemene blik in de ogen. Het ging je uitstekend af.

Van Looy «Meen je dat? (lacht) Ik ben te boeken als acteur, hè? Ik heb onlangs meegedaan in een aflevering van ‘Safety First’ en naar verluidt hebben ze me er toch niet uitgeknipt. Een slechterik spelen, of een assertieve eikel, zoals ik heb gedaan in ‘Het beste moet nog komen’, is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht. Eerst vreesde ik dat ik het niet zou kunnen, maar het ging me beter af dan verwacht. Alleen die eindscène, toen ik het hele restaurant nog eens luid moest schofferen, daar heb ik op gezweet. Een halfuur heeft Steven Van Herreweghe in mijn oortje zitten smeken. ‘We hebben die scène echt nodig, Erik.’ En ik, wel tien keer: ‘Ik durf het niet, Steven. Ik doe het niet.’ Dat zei ik dan tegen de bloempot die naast me stond, want daar zat mijn microfoontje in verstopt. Je moet weten dat ik toen al tweeënhalf uur in dat restaurant zat en de mensen na een uur al had gezegd dat ze wat stiller moesten zijn.»

HUMO Ben je ervan geschrokken hoe mak die mensen op jouw onbeschoftheid reageerden?

Van Looy «Hadden we hetzelfde in Nederland gedaan, dan was ik al lang aan de deur gezet of had ik op mijn gezicht gekregen, daar ben ik zeker van. Belgen zijn geduldig, zeker? Nu, onder mekaar waren ze wél al een tijd aan het klagen. ‘Wat een eikel!’ ‘Naar die zijn programma’s kijk ik nooit meer.’ Echt: dat zijn drie van de lastigste uren uit mijn leven geweest. Telkens als iemand het restaurant verliet, boog ik me naar die bloempot. ‘Er gaan er weer naar buiten. Zorg dat iemand ze tegenhoudt en uitlegt dat het maar verborgen camera was.’ Ik was als de dood dat iemand zou denken dat ik me écht zo gedraag.

»Dat gezegd zijnde: ’s anderendaags zat ik weer op restaurant, en toen het eten net iets langer op zich liet wachten dan ik noodzakelijk achtte, kreeg ik toch heimwee naar die klootzak (lacht). Maar ik heb me ingehouden.»

HUMO Je hebt je voor het eerst in je leven bezat, je hebt je voor het eerst in je leven urenlang asociaal gedragen, je bent op het WK in Brazilië...

Van Looy «…onverwacht twee weken langer gebleven dan gepland. Ik voel al waar je naartoe wil. Maar neen, het heeft allemaal niks te maken met wat er in mijn privéleven is gebeurd, en het is ook niet zo dat ik plots de drang voelde om dingen te doen die naar mijn normen ‘avontuurlijk’ waren. Had Bart De Wever me vijf jaar geleden gezegd dat hij alleen zou meedoen als ik me een stuk in mijn voeten dronk, dan had ik dat ook gedaan. Had Steven me twee jaar geleden gevraagd om zo’n filmpje te draaien: idem. En de Rode Duivels: tja, die spelen niet zo vaak een WK, hè? Dat ik langer dan één wedstrijd zou blijven, had ik zelfs op voorhand al een beetje ingecalculeerd. Neen, je mag zeker niet denken dat Erik Van Looy… (Valt stil) Goh! Hoor mij! ‘Erik Van Looy’: heb ik dat nu écht gezegd? Ik heb een hekel aan mensen die in de derde persoon over zichzelf spreken. Schrap dat maar.»

HUMO Neen, we gaan erover praten.

Van Looy (lacht) «Maar het was een lapsus, ik zweer het je.»

HUMO Ofwel heb je zó veel onzin over ‘Erik Van Looy’ gelezen dat je jezelf onbewust niet meer met die naam associeert.

Van Looy «Dat klopt wel voor een stuk. Ik ben alleszins heel blij dat je me een argument hebt aangereikt waarmee ik dit voor mezelf kan verantwoorden (lacht).»

HUMO Geef eens een voorbeeld van een verhaal in de media dat over jou ging, maar waarvan jij dacht: ‘Dat ben ik niet.’

Van Looy «Het artikel in TV Familie waarin ik afgeschilderd werd als een profiteur die op kosten van de voetbalbond in Brazilië had gelogeerd en op kosten van de belastingbetaler met een regeringsvliegtuig was teruggevlogen. En dan werd die hele reis wegens mijn scheiding ook nog eens voorgesteld als een soort vlucht. Wel: de man uit dat verhaal ben ik niet. Die hotelkosten heeft de voetbalbond inderdaad voorgeschoten, maar ondertussen is alles – zoals afgesproken – terugbetaald. Dankzij mij bedraagt hun hotelschuld máár 300.000 euro (lacht). En die regeringsvlucht keerde sowieso halfleeg naar België terug. Omdat de Rode Duivels toen net uit het toernooi lagen, zocht een aantal journalisten een vlucht terug. Ze mochten met dat vliegtuig mee, en voor mijzelf en mijn goeie vriend Robin Pront was er ook nog plaats. Nu kan het zijn dat het gewicht van die 25 man extra voor iets meer brandstofverbruik heeft gezorgd, maar veel zal het niet zijn. En het werkelijk uitstekende driegangenmenu dat we op die vlucht hebben gegeten, dat hebben Robin en ik gewoon betaald. En die journalisten niet, durf ik te wedden (lacht).»

Humorbrein

HUMO ‘De slimste mens’ wordt soms vrouwonvriendelijk genoemd. Weinig mensen weten dat de redactie van het programma voor driekwart uit vrouwen bestaat.

Van Looy «En dat dus ook de ondeugende vragen en de soms licht scabreuze fotorondes grotendeels door vrouwen worden bedacht. Dat klopt. Wij lachen gewoon met alles en iedereen, dus ook met vrouwen. En geloof me, we zijn best streng. De goorste moppen gaan er onverbiddelijk uit, daar zorgt onze monteur, die naar de strenge naam Olga luistert, wel voor. Als zij zegt: ‘Te veel vetzakkerij, eruit,’ dan gebeurt dat ook. Maar we mogen toch nog lachen, neen? Philippe Geubels heeft het in het programma vaak over ‘zijn vrouw’: ik denk dat de meeste mensen wel beseffen dat het een fictieve vrouw betreft, die enkel in zijn humorbrein bestaat. En als dat niet zo is, neem het van mij aan: ik ken weinig mannen die onder vier ogen met zo veel liefde over hun vrouw praten als Philippe.»

HUMO Er zitten nog altijd meer mannelijke kandidaten in het programma dan vrouwelijke.

Van Looy «In het eerste seizoen waren er twee vrouwen op 28 kandidaten. Nu zitten we al aan twaalf vrouwen op 33 kandidaten. Met humor, intelligentie of durf heeft het allemaal niks te maken: vrouwen zijn gewoon minder bezeten door de quizduivel dan mannen. Maar daar komt dus verandering in. Ik merk het als ik nog eens naar een filmquiz ga. Vroeger zat zo’n zaal vol onwelriekende mannen in parka’s of zwarte leren jassen, maar de laatste tijd zie ik onthutsend veel vrouwen.»

HUMO Wat droeg jij als je naar zo’n quiz ging? Een parka of een leren jekker?

Van Looy «Een proper jasje. Zelfs als student – toen iedereen met hanenkammen of vettig lang haar rondliep – had ik een net kapsel en droeg ik de pakken die je me nog altijd op tv ziet dragen. Ik was een discokikker: ik zat elke week in de discotheek, John Travolta in zijn witte pak uit ‘Saturday Night Fever’ was mijn held. Een echte Johnny was ik, maar dan wel met een metaniveau. Ik was in méér geïnteresseerd dan de doorsnee-Johnny.»

HUMO Echte Johnny’s hebben geen metaniveau.

Van Looy «Dat is waar. Maar ik ging toch behoorlijk in dat Johnny-schap op.»

HUMO Is ‘The Loft’ een typische Johnny-film?

Van Looy «Nu ga je wel heel kort door de bocht, vind ik (lacht)»

HUMO Seks, coke, champagne, dure kleren, geweld...

Van Looy «Zo’n Johnny ben ik nooit geweest.»

HUMO Ik wil het over drie fragmenten uit de film hebben: onooglijke details, maar ze vertellen misschien wel iets over jou als regisseur. Het eerste stukje is dat waarin je Rachael Taylor introduceert, in de Vlaamse film werd haar rol gespeeld door Veerle Baetens. De kijker moet meteen weten dat het een verleidelijke vrouw is en jij toont dat door een close-up van haar wandelende kuiten te tonen.

Van Looy «Gelukkig heeft ze me de toestemming gegeven, anders had ik het met het clichébeeld van een decolleté of een blote rug moeten doen.»

HUMO Hoezo, ze heeft de toestemming gegeven?

Van Looy «Natuurlijk. Een lichaamsdeel in close-up, dat is heel privé, ook als het een kuit is. Ik begrijp dat. Dus keek ze even naar de achterkant van haar benen en toen zei ze: ‘I think there’s nothing wrong with my legs. You can do it.’

»En nu ga je me vragen: ‘Hoe komt het dat er zo weinig bloot in de film zit?’»

HUMO Dat was ik totaal niet van plan.

Van Looy «Dat is nochtans de vraag die het meest gesteld wordt. En ik moet telkens antwoorden dat er méér bloot in deze film zit dan in het origineel. Iedereen gaat ervan uit dat Hollywood preuts is, maar het zijn net de Amerikaanse producenten die erop hebben aangedrongen om méér bloot in de film te smokkelen. Ik dénk dat ik weet waar die misvatting vandaan komt, maar dat zeg ik liever niet.»

HUMO De borsten van Marie Vinck?

Van Looy «Zie je wel! (lacht) Het is als regisseur niet prettig om toe te geven, maar als de mensen zich één beeld uit ‘Loft’ herinneren, is het toch vaak dat, heb ik gemerkt.»

Stenen kloten

HUMO Ik stel voor dat we het over testikels hebben. Matthias Schoenaerts knijpt op een gegeven moment Eric Stonestreet in de ballen. Vergis ik me of heb je daar een krakend geluidseffect onder gestopt?

Van Looy «Natuurlijk. Dat was in de originele versie ook al zo.»

HUMO Hoezo, natuurlijk? Kloten kraken niet als je erin knijpt.

Van Looy «Hoe weet jij dat?»

HUMO Dat is privé. Maar het is wel waar.

Van Looy «’t Is cinema, hè! Bovendien moesten we het oorspronkelijke geluid maskeren. Matthias levert nooit half werk, dus moest Eric Stonestreet – ik verzin dit niet – niet één, maar twee schelpen aandoen. En die kon je horen.»

HUMO Er stort in de film een lichaam op een auto neer, vanop grote hoogte. Dat de banden van die auto dan ontploffen, lijkt mogelijk. Maar dat er ook vuur uit die banden komt?

Van Looy «Over de seks had je geen vragen, maar dáárover wel? (lacht) Het mag toch een beetje bigger than life zijn, neen? Ik maak geen documentaires, ik heb graag dat mijn films zo veel mogelijk zintuigen tegelijk bespelen. Zo zitten ze ook boordevol muziek: 95 minuten op 105 minuten film. Ik heb graag dat de muziek het heft in handen neemt, dat was bij Hitchcock en De Palma, twee helden van mij, ook zo.»

HUMO Hoe lang is het geleden dat je nog eens aan William Nilhisdale hebt gedacht?

Van Looy «Heel lang, eigenlijk. William Nilhisdale was mijn pseudoniem toen ik een jaar of twaalf was. Ik wilde filmmaker worden en elke wandeling van en naar school, een halfuur stappen, fantaseerde ik over de nieuwe films die hij had gemaakt. Ik gaf toen ook geregeld interviews als William Nilhisdale. En speeches deed ik ook, want Nilhisdale won weleens een Oscar.»

HUMO Droom je nu nog van een Oscar?

Van Looy «Neen.»

HUMO Komen andere medewerkers aan ‘The Loft’ in aanmerking voor een Oscar, volgens jou?

Van Looy «Het scenario verdient volgens mij op zijn minst een nominatie.»

HUMO Als dat gebeurt, gaat alle aandacht – en misschien ook de prijs – naar Wesley Strick, de Amerikaanse scenarist, en niet naar Bart De Pauw.

Van Looy «En dan hoop ik dat de Writers Guild of America zich daar ongelofelijk ongemakkelijk bij voelt. Zowel ikzelf als Wesley Strick hebben er bij die organisatie op aangedrongen om Bart officieel een credit als coscenarist toe te kennen, maar ze hielden het been stijf omdat hij geen lid is van de Writers Guild. Gelukkig hebben we nog uit de brand kunnen slepen dat er op de generiek staat: ‘Based upon the film ‘Loft’, written by Bart De Pauw.’

»Het script zou sowieso alleen in een ideale wereld voor een Oscar worden genomineerd, want het is een thriller en die worden door de Academy nog altijd stiefmoederlijk behandeld. Hitchcock heeft 53 films gemaakt, waarvan 40 meesterwerken, maar hij is gestorven zonder één Oscar. Mij zal ongetwijfeld hetzelfde lot beschoren zijn, al was het maar omdat ik beslist heb alleen nog thrillers te maken.»

HUMO Waarom?

Van Looy «Die maak ik het liefst, weet ik sinds ‘De zaak Alzheimer’ en ‘Loft’. Ik kijk er ook het liefst naar. Laat me kiezen tussen een goeie komedie, een goeie actiefilm, een goed drama en een goeie thriller, en ik zal altijd voor de thriller gaan.»

HUMO Volgens de resultaten van het – doorgaans erg betrouwbare – kijkersonderzoek dat in Hollywood altijd wordt gevoerd, moet ‘The Loft’ een bescheiden hit worden. Dat betekent wellicht dat je een kans krijgt om nog een film te maken.

Van Looy «Als het een hit wordt, waarschijnlijk wel. Maar ik wil niet eender wat maken. Het scenario van ‘The Drop’ (film van Michaël R. Roskam, red.), daar had ik meteen ja op gezegd. Voor ‘Prisoners’ (film van Denis Villeneuve, red.) heb ik zelfs gesolliciteerd, maar er worden in Hollywood ook veel films geproduceerd die ik nooit zou willen maken. Misschien moet ik wel voor een remake van ‘De premier’ gaan, de volgende film die ik draai.»

HUMO ‘Misschien,’ zeg je. Het leven van een filmregisseur hangt zo’n beetje aan elkaar van de misschiens. Is het daarom dat je ‘De slimste mens’ zo graag doet – om de zekerheid? Je kent het programma door en door, je weet dat je het kunt en dat het publiek het apprecieert.

Van Looy «Dat is inderdaad een aangenaam gevoel, maar om een zekere kwaliteit te bereiken, moet je vechten, elke keer opnieuw, daar ben ik heilig van overtuigd. De creatieve strijd die ik voor mijn films lever, lever ik ook voor ‘De slimste mens’. Het moet fris blijven. We hebben nu een fantastische lijst met kandidaten, een schitterende jury, en toch ben ik even zenuwachtig als anders. Net omdat ik dit zo graag wil blijven doen.

»‘De slimste mens’ is een circus waarin ik zo graag de circusdirecteur speel, dat ik beslist heb om nooit nog een ander tv-programma te maken. Oké, mocht het publiek het plotseling beu worden, dan zie ik me nog wel mijn kar keren, maar anders? Wat zou ik na ‘De slimste mens’ maken? Negen kansen op de tien een programma dat minder goed is. En daar heb ik geen zin in. Als regisseur heb ik het gevoel dat ik nog beter kan, als televisiemaker niet.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234