null Beeld

Voor het zingen de kerk in: An Pierlé over haar nieuwe plaat 'Arches'

Wees gegroet: ‘Arches’, de eerste echt nieuwe An Pierlé-plaat in drie jaar tijd, werd volledig opgenomen in de Gentse Sint-Jacobskerk. Dat kun je horen, en wel in de vorm van een pront kerkorgel dat in zowat elk nummer een prominente rol komt opeisen.

Tom Raes

'Orgels kunnen toch ook iets sensueels hebben?'

‘Arches’ bekroont tegelijk een jubileum: het is dit jaar twintig jaar geleden dat Pierlé doorbrak – in Humo’s Rock Rally, nota bene. Toen nog vooral bekend als ‘dat meisje dat pianospeelt op haar zitbal.’

An Pierlé «En de mensen zijn nog niet gestopt met vragen stellen over die bal, hoor. Maar ik trek het me niet aan: het zit goed, en dat komt van pas als je een hele reeks concerten moet doen.»

HUMO Twintig jaar, je had er marketinggewijs handig gebruik van kunnen maken voor ‘Arches’.

Pierlé «Helaas, zo goed heb ik er niet over nagedacht (lacht). Maar ik stond er onlangs ook nog bij stil: twintig jaar, dat is best lang. Het is ook allesbehalve vanzelfsprekend om al zo lang platen te maken als vrouw, maar ik ga ook niet beleefd bescheiden doen. Ik weet ondertussen ook wel wat ik kan, als een bakker die wel weet dat hij brood kan bakken. Indertijd kwamen er heel sterke reacties op wat ik deed: een hetze bijna, met op de man gespeelde haat – terwijl ook heel wat mensen erg méé waren met wat ik deed. Maar dat vond ik oké: het liet tenminste niemand koud.»

HUMO Dit is niet de eerste keer dat je ter kerke gaat: in 2013 maakte je al eens een tournee langs Belgische kerken.

Pierlé «Klopt, maar dat was anders: ‘Strange Days’, de plaat die ik toen bracht, was in principe nog altijd een gewone pianoplaat. Het bleef toen bij een gewoon concert, maar dan in een kerk. Dankzij die concerten kon ik wat kerken vanbinnen zien en vergelijken, en ontdekken welke zich het best zou lenen om erin op te nemen. Nu zijn de nummers dan ook echt geschreven op maat van die enorme ruimte, met die grote reverbs.»

HUMO Het werd uiteindelijk de Gentse Sint-Jacobskerk.

Pierlé «En daar was het dan nog allemaal begonnen. In 2012 was ik Gents stadscomponiste, en gaf ik al eens een concert in die kerk. Zelfs na zo veel kerken vergeleken te hebben, bleef dát de beste.»

HUMO Hoe moet ik me de praktische kant inbeelden van een plaat opnemen in een kerk?

Pierlé «Ongewoon is het wel. Zo hebben we de opnames van de plaat ’s nachts moeten doen: overdag hoorde je gewoon de stad te veel leven op de achtergrond. Al is er geen echte stilte te horen op de opnames, zelfs tijdens de rustigste momenten hoor je nog altijd de kerk zelf – het deurtje naar het orgel en dat soort dingen. In zo’n enorm gebouw is het nooit helemaal stil: alles wat je er doet, klinkt meteen enorm. Als je nog maar de sleutel in het slot steekt, is dat net niet oorverdovend. Wat leuk was: ik had de sleutel van de Sint-Jacobskerk gekregen, nog zo’n echt groot, oud ding.»

HUMO Puur uit nieuwsgierigheid: hoe krijg je een pastoor zo ver dat hij je de sleutel van z’n kerk geeft?

Pierlé «Je moet er vooral betrouwbaar uitzien (lacht).»


Vinger in de lucht

HUMO Vergeef me de amateurpsychologie, maar je bent opgegroeid in een katholiek nest. Is het misschien daarom dat je nu nog in kerken blijft rondhangen?

Pierlé «Dat deel van je jeugd blijf je sowieso meezeulen, dat heb ik gaandeweg geleerd. En ik voelde toch ook wel een zeker respect toen ik die kerk binnenstapte. Er hangt zo veel geschiedenis aan vast, veel blije en veel trieste dingen: huwelijken én begrafenissen. En dan het idee dat mensen honderden jaren aan zo’n kerk bouwden: die reflex om je daarbij op slag nederig te voelen, verleer je niet. Ik heb me er ook niet tegen verzet: ik ben de kerk niet binnengestapt met het idee dat ik als muzikante een soort symbolische tegenreactie moest geven om te choqueren.»

HUMO Je hebt het wijwatervat niet expres omgestoten?

Pierlé «Nee, die fase ben ik nu wel voorbij. ‘God in a Cage’, op mijn eerste plaat, was bijvoorbeeld wel nog een afrekening met dat deel van mijn opvoeding, en met het idee dat je daden altijd bekeken worden door God. Maar veel van dat soort rock-’n-roll is ook maar gewoon een pose. Ik vind het veel meer rock-’n-roll als je hardnekkig de dingen blijft doen die níét cool bevonden worden.»

HUMO Voor een plaat waarop een kerkorgel zo’n prominente rol speelt, is het resultaat opvallend genoeg geen pure bombast. De échte orgelstoten zitten enkel in het eerste en het laatste nummer. Dat doet een enorme zelfbeheersing vermoeden.

Pierlé «Zo is het schrijven ook gegaan. In ‘Feel for the Child’, het eerste nummer, wilde ik nog alles uit dat orgel halen. En ik had gerust een hele plaat kunnen maken met alleen maar dat orgel dat van bwooaaaa ging, maar na een tijdje begin je ook andere dingen te ontdekken. En zo heeft de plaat erg veel weg van een vrij rustige popplaat.

»Niet dat deze plaat opgenomen is als commentaar op de wereld van vandaag, maar als ik muziek schrijf, voelt het toch altijd een beetje als mijn vinger in de lucht steken en als een antenne opvangen wat er in de lucht hangt.»


Game of Thrones

HUMO Opvallend: in de perstekst die bij ‘Arches’ zat, staat te lezen dat ‘Avalon’ van Roxy Music een erg grote invloed was. Ik hoor het eerlijk gezegd niet.

Pierlé «Maar enfin. Níémand hoort het erin, terwijl ik het zelf zo duidelijk vind (lacht). Misschien is het ook gewoon de hoes van ‘Avalon’ die goed bij de plaat past: dat middeleeuwse, met die helm en die valk. Misschien waren de muzikale invloeden nog iets meer hoorbaar op de demo’s die ik op voorhand gemaakt had. Ik ben een kind van de jaren 80, die invloeden komen altijd kijken bij wat ik zelf maak.»

HUMO Ook als dat een plaat vol kerkorgels is?

Pierlé «Natuurlijk. Orgels staan toch niet zo héél ver af van de jaren 80? Er bestaan toch ook van die kleinere café-orgeltjes, niet? En de jaren 80 waren ook het tijdperk van de Casio-orgels. Nee, een orgel kan voor mij ook iets heel sensueels hebben.»

HUMO Op de plaat staat ook een nummer met de titel ‘Dragon JM’, ook geen verklaring voor gevonden bij het beluisteren.

Pierlé «Dat was de werktitel, en die is gewoon gebleven: ‘JM’ staat voor ‘Jesus Mary’. Het gevolg van veel in kerken rond te lopen (lacht).»

HUMO En het draakgedeelte?

Pierlé «Dat is omdat het nummer iets ‘Game of Thrones’-achtigs heeft. Ik ben er tijdens het schrijven naar beginnen te kijken. ‘Al dat gekeel en al die pijn, dat kan toch niet tof zijn om naar te kijken?’ dacht ik. Maar ik ben er dus toch aan verslingerd geraakt. En niet om te solliciteren, maar ik zou erg geflatteerd zijn, mochten ze dat nummer ook gebruiken in de reeks (lacht).»

undefined

null Beeld

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234