'Voor hetzelfde geld': 'We worden constant belazerd'

Zonder dat er veel lawaai over het programma gemaakt wordt, scoort ‘Voor hetzelfde geld’ – tagline: hoe maken we ons leven goedkoper? – wekelijks zo’n 800 à 950.000 kijkers op Eén. Is het consumentenmagazine plots weer hip? Of heeft het met de drie presentatoren – Thomas Vanderveken (34), Britt Van Marsenille (35) en Jan Van Looveren (47) – te maken?

HUMO En hoe blijf je in hemelsnaam originele onderwerpen vinden in het derde seizoen?

Thomas Vanderveken «Op de keper beschouwd draait alles om geld. Daardoor kunnen we ons een breed scala aan onderwerpen veroorloven. We hebben nu bijvoorbeeld iets gemaakt over gin-tonic. Dat lijkt slechts van ver iets met geld te maken te hebben, maar als je echt gaat uitspitten hoe het in elkaar zit – waarom de ene gin 8 euro kost en de andere 180, bijvoorbeeld, terwijl je het verschil niet proeft – kom je toch nog bij economische motieven uit.»

Britt Van Marsenille «Na drie jaar weten we zelf ook beter wat onze rol in dit programma is. Dat speelt mee.»

Jan Van Looveren «Ik ben bijvoorbeeld iemand die makkelijker voor luxe kiest dan voor goedkoop. Maar als Thomas en Britt een zo goedkoop mogelijke citytrip naar Londen voor me uitstippelen, steek ik daar wel iets van op. Binnenkort ga ik met mijn vrouw naar Berlijn, en vanop de luchthaven ga ik toch de trein nemen in plaats van de taxi – wat ik normaal altijd doe. Dat bespaart me 50 euro.»

Vanderveken «Zonder dat programma zou jij zeker een taxi nemen.»

Van Looveren «Sowieso.»

HUMO Hebben jullie het idee dat jullie mensen echt van dienst zijn?

Van Marsenille «O ja, heel erg. Maar zonder met het vingertje te zwaaien. ‘Koop nu dit’ of ‘Neem deze verzekering’: daar doen we niet aan.»

Vanderveken «Ik vind het ook een typisch programma voor de openbare omroep. Een commerciële zender kan ‘Voor hetzelfde geld’ niet maken. Want die zou reclame moeten uitzenden voor het bedrijf dat net daarvoor in een reportage bekritiseerd wordt. We hebben een reportage gemaakt over de grote internetproviders die wel erg veel geld vragen voor snel internet. Als je dan vervolgens een spot uitzendt van Telenet of Proximus, heb je een probleem. Wij kunnen af en toe op iemands tenen trappen.

»Een professor gezondheidseconomie zei me onlangs dat er effectief klassengeneeskunde bestaat in België. Het gebeurt gelukkig niet veel, maar er zijn artsen die weigeren te opereren als de patiënt een tweepersoonskamer neemt, omdat hij dan zijn 300 procent honorariumkosten niet kan aanrekenen. Dat is niet oké, hè. Ik vind het belangrijk dat we af en toe iets aan de kaak stellen. Dat het niet alleen over toiletpapier en gin-tonic gaat.»

HUMO Daarmee vermijden jullie ook dat het alleen over de gegoede middenklasse gaat, voor wie geld besparen een luxe-oefening is in plaats van een noodzaak.

Van Looveren «Als ik naar de carwash ga, neem ik altijd het duurste programma, veronderstellende dat dat ook het beste is. Maar uit onze test bleek dat een goedkoper programma eigenlijk het best is voor je auto. Daarmee help je de gewone klasse, de mensen die geen tijd hebben om hun auto te wassen en dus snel naar de carwash gaan.»

Van Marsenille «We proberen lastige materie ook zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.»

'Ik word razend van het Volkswagen-schandaal. Je wil toch naar die fabriek om alles kapot te slaan' Jan Van Looveren

HUMO Stellen jullie jezelf veel ethische vragen?

Vanderveken «De VRT heeft het vandaag moeilijk, maar er is wel degelijk een deontologische commissie die daar goed over waakt, en zelf letten we erop dat we onze verhalen zorgvuldig vertellen. Het is heel gemakkelijk om grote woorden boven te halen, maar daardoor niet het hele verhaal te vertellen.»

Van Marsenille «Het moet juist zijn.»

Vanderveken «We leggen het goed uit, zonder een standpunt op te dringen. De reportage over de verschillende soorten eieren was daar een goed voorbeeld van.»

Van Looveren «Daarin legde ik uit welke kip welk ei legt. Voor mij is het simpel: ik ga voor het goedkoopste ei.»

Vanderveken «Terwijl ik bereid ben om meer te betalen als dat impliceert dat de kip een gelukkiger leven heeft geleid...»

Van Marsenille «...en ik gewoon zélf kippen houd.»

'Verstand, hart en buik: zo zijn we gecast. Thomas het verstand, Britt het hart, Jan het buikgevoel.'

HUMO We kopen kleding aan bodemprijzen bij Primark, we vliegen voor 20 euro naar de andere kant van het continent met Ryanair – dat klopt gewoon niet. Werkt ‘Voor hetzelfde geld’ de misvatting dat je nauwelijks moet betalen voor goederen of diensten niet in de hand?

Vanderveken «Ik ben vorig jaar naar Vietnam gevlogen om met mijn eigen ogen te zien hoe scampi gekweekt worden. Het enige wat je kon concluderen: scampi zijn een redelijk dwaas product. Ze worden gekweekt in betonnen aquariums – drabvijvers is een beter woord – en vervolgens ingevroren naar de andere kant van de wereld gevlogen. Onze verse scampi zijn ontdooide diepvriesscampi! Door dat te laten zien, werken we niet mee aan de vergoedkopisering van de wereld, denk ik. Ik hoed me er alleen voor om de betweterige schoolmeester te worden. Ik ga niet naast de Primark staan om iedereen terecht te wijzen: ‘Foei, je mag dat niet doen.’ Dat wérkt niet.»


In den bak

HUMO Jij houdt bijen, Britt.

Van Looveren «Drieduizend potten honing per jaar, maar er eens eentje meepakken voor ons? Ho maar!»

Van Marsenille «’t Is goed, volgende week krijg je nog eens een potje. Ik ben ermee begonnen nog voor het een populaire hobby werd. En dat het blijkbaar plots een hipsterhobby is, vind ik ook niet erg: hoe meer bijen, hoe beter het ecosysteem.»

HUMO Zijn jullie bezig met ecologie, Jan en Thomas?

Van Looveren «Je kan toch niet anders? Onze bol gaat naar de kloten, en we zijn allemaal schuldig. Ik heb wel mijn opvoeding wat tegen. Mijn vader was een hardwerkende zakenman die van luxe hield. Was het koud, dan ging de thermostaat op de hoogste stand. Mijn vrouw is anders opgevoed. Zij zal eerder een extra trui aandoen. Ik probeer dat soort dingen van haar op te pikken.

»Ik word razend van het Volkswagen-schandaal. Als je dat hoort, dan wil je toch naar die fabriek om daar alles kapot te slaan wat er kapot te slaan valt? Je wilt als individu je steentje bijdragen, je koopt een auto van een duur merk omdat je de belofte krijgt dat die milieuvriendelijk is, en vervolgens word je gewoon belazerd door die klootzakken. Dan word je toch zot? Dat bedrijf moet failliet! De mensen die er nu werken moeten een nieuwe job krijgen, ik wens niemand werkloosheid toe, maar de top van Volkswagen móét bloeden. Echt: ik begrijp niet dat wij niet massaal de straat opgaan om tegen die CEO’s te protesteren. Niet omdat ze veel geld verdienen, want wie hard werkt, mag beloond worden. Wel omdat ze mensen bedriegen. Wie een mens bedriegt, hoort in den bak.

»Zo’n schandaal maakt dat ik heel wantrouwig word. Wie kan ik nog geloven? Ik ben bereid om te investeren in een warmtepomp, maar als over tien jaar blijkt dat die het grondwater verontreinigt...»

Van Marsenille «Ik denk dat we constant belazerd worden – helaas.»

HUMO Hoe staan jullie zelf tegenover geld?

Van Looveren «Ik huldig het devies van mijn vader: geld is niet vies. Maar het is zoals met een hond: jij moet met de hond gaan wandelen, de hond niet met jou.»

Vanderveken «Het blijft toch een formidabele uitvinding, geld. Maar het heeft ook iets corrupts in ons aangeboord. Je kan meer bezitten dan je ooit kan opdoen. Dat is iets heel geks. Want geld is eigenlijk bevroren verlangen.»

Van Marsenille «Zo schoon, Thomas!»

Van Looveren «En als er alléén maar bevroren verlangen is, dan is de hond met jou aan het wandelen.»

Van Marsenille «Ik ben een lening aangegaan om een huis te kopen, maar dat zal de enige lening in mijn leven zijn. Ik zal nooit een auto of een televisietoestel op afbetaling kopen. Ik kijk gewoon wat in mijn budget van dat moment past.»

Van Looveren «Ik wil goed leven, een zekere welstand kennen. Maar zodra ik exuberant veel zou verdienen, vind ik het mijn plicht om met dat geld iets voor de maatschappij te doen. Zo’n Messi die tonnen verdient en toch nog belastingen probeert te ontduiken: ik kan daar echt niet bij.»


Verloren zijn

HUMO Ik associeer de term consumentenprogramma niet meteen met rock-’n-roll en avontuur.

Vanderveken «Vandaar dat we er veel humor in proberen te stoppen.»

Van Marsenille «Enfin, dat Jan er veel humor in probeert te stoppen (lacht).»

Vanderveken «Jan heeft die grap echt nodig. Hij kan geen reportage maken zonder dat er minstens één keer gelachen wordt.»

Van Looveren «Er is al zo veel ernst. En waar word je niet allemaal mee om de oren geslagen als je het nieuws bekijkt?»

HUMO Verschillende achtergronden, verschillende interesses, verschillende stijlen: jullie vormen een merkwaardig trio.

Van Looveren «Ik denk dat veel mensen gedacht hebben: ‘Die drie samen? No way.’»

Van Marsenille «Ik dacht dat zelf ook.»

Van Looveren «Verstand, hart en buik: zo zijn we gecast. Thomas het verstand, Britt het hart, ik het buikgevoel.»

HUMO Wat houdt dat buikgevoel precies in, Jan?

Van Looveren «Thomas heeft me meegepakt naar Tate Modern...»

Vanderveken «Dat bleek toch een foutje. Ik dacht: ik ga scoren, maar het was een schampschot.»

Van Looveren «Zo’n Picasso, dat is toch kliederwerk? Dat kan mijn dochtertje toch ook? Musea zijn niets voor mij. Ik word daar niet gelukkiger van. En ik voel niet de behoefte om vol eerbied naar een streep in een bak zand te kijken, en dat dan kunst te noemen. Maar Thomas zei me dat ik daar dan voorbij moet wandelen, en dat er in zo’n museum vast nog wel iets is waar ik wél door geraakt word.»

HUMO Er zit vaak een competitie-element in de filmpjes.

Van Marsenille «Ik vind het wel leuk dat er dan altijd iets in ons ontwaakt. Thomas heeft dit seizoen eigenlijk alles verloren, en dan zie je de frustratie wel eens bovenkomen – leuk!»

Vanderveken «Ik verlies ook vaak ten onrechte!»

Van Marsenille «Zie je?»

Van Looveren «Zelfs op de fiets is hij van mij verloren.»

Vanderveken «Heeft verloren – niet is verloren.»

HUMO Jij bent dus de taal- en cultuurmissionaris, Thomas?

Vanderveken «Dat we zo verschillend zijn, is net het succes van het programma. Jan heeft zijn strepen verdiend op een heel ander terrein dan ik. Dat maakt dat we met elkaar niet in competitie hoeven te gaan. Haantjesgedrag om Britt te imponeren is gewoon niet nodig. Die heeft toch geen interesse.»

Van Looveren «Ik vind het ook wel leuk dat Thomas me iets leert. Als hij het nog een keer of honderd herhaalt, zal ik ooit wel ’s leren dat het verloren hebben is.»

Van Marsenille «Ik voel mij goed tussen die twee mannen, en ik weet me staande te houden. Jan is iemand die een podium nodig heeft, en ik ben bereid hem dat te geven. Het levert mij trouwens ook wat op: hij doet me lachen.

»Ik ben wel altijd blij als ik een klankvrouw zie verschijnen. Geen kwaad woord over de klankmannen, ik zie ze graag. Maar met een klankvrouw hou je het testosteron toch meer in evenwicht. Anders ben ik echt altijd one of the boys. En nu vind ik een beetje vieze-vuile sekspraat wel fijn... Ik kan dat wel aan.»

Van Looveren «Vieze-vuile sekspraat? Wij?»

Van Marsenille «Ik doe er vrolijk aan mee, maar het is toch een verademing wanneer het even niet hoeft.»

HUMO Heb je zelf geen nood aan een podium?

Van Marsenille «Niet echt. Ik zie mezelf eerder als de maizena die de boel samenhoudt, die zorgt dat het verhaal verteld kan worden.»

Vanderveken «Ik vind wel dat je een ander woord moet kiezen – met maizena doe je jezelf onrecht aan. ‘Jasmijnrijst’ is het ook niet.»

Van Looveren «Gelatine!»

Vanderveken «Neen, da’s zo oubollig.»

Van Marsenille «Soit: ik wil nog zeggen dat er veel meer is dan alleen maar aangebrande seksmoppen. Ik was echt aangenaam verrast door de galanterie van Thomas en Jan, door hun zorgzaamheid. Harde Jan is even vaak zachte Jan, hoor – een warme beer. En omgekeerd geldt voor Thomas dat hij niet alleen de ideale schoonzoon is die op Canvas presenteert. Vergis je niet: daar komt vuile klap uit, hoor.»

Vanderveken «Laster!»

Van Looveren «Leugens!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234