null Beeld

Vuurwerk (AB Club)

Als we heel eerlijk zijn, vonden we het ergens nog veel te vroeg. Maar de sfeer was ernaar, en Vuurwerk had 'm meegenomen, met een enthousiasme dat erg aanstekelijk bleek. Dus deden wij vrolijk mee in de AB, en verwelkomden we 'm met open armen: de lieve, goede synth.

Tom Raes

En zeggen dat we in onze schooltijd nog een hekel hadden aan toetsen. Maar de heren van Vuurwerk komen dan ook nooit gewoon zomaar de boel opleuken met een doordeweekse dj-set. Ze doen moeite, ook al lenen hun instrumenten en de tijden zich uitstekend tot gemakzucht. Misschien daarom dat de rekken vol elektronica die ze aldoor meesleuren eruitzien alsof ze naast muziek maken ook gebruikt kunnen worden om verdwaalde spaceshuttles weer naar huis te leiden - 'volg het brommen van de bas, jongens!' Dat of een spelletje 'Pong'.

We prijzen Vuurwerk nog het meeste om hun kunde om een al puik nummer van een remix te voorzien die in de eerste plaats niét voor de hand ligt, maar die je daarnaast ook nog eens kan doen opkijken en mijmeren: 'Tiens, zó had ik het allemaal nog niet bekeken'. Mettertijd zijn we zo de Vuurwerk-versie van School is Cools 'Black Dog Panting' bijna meer gaan waarderen dan het origineel, en dat wil wat zeggen - wij zijn het soort mensen dat een Leo toch nog altijd ietsje beter vindt smaken dan een Olé, alle goeie raad van Test-Aankoop ten spijt. 'Black Dog Panting' zat in de AB al vroeg in de set: zelfde energie als het origineel, maar ook nu weer aangevuld met de vaart van een zwaarlijvige skiër op een zwarte piste.

Nog zo'n verdienste van Vuurwerk: ze weten goeie lui aan zich te binden. Datzelfde School is Cool had Justine Borgeus afgevaardigd om onder andere de bewerkingen van Arsenals 'Temul' en Balthazars 'Bunker' in goeie banen te leiden, terwijl Soldier's Heart hetzelfde had gedaan met Sylvie Kreusch, die onder andere 'Warrior' van stembanden kwam voorzien. Nimmer minder dan verdienstelijk, maar ook deze keer deed het herkenningseffect veel. Soms té veel, wanneer je merkte dat de helft van de opwinding die je voelde opwellen bestond uit oude liefde, opgebouwd tussen jezelf en het originele nummer dat nu vakkundig verbouwd werd door de heren voor je. Eigen werk - zoals 'Warrior'- viel nooit uit de toon, maar je hoopte aldoor op de klassieke stamp in de rapen, de klets in het gezicht, de schop onder de kont. En die kwam niet. Nog niet, alleszins - want Vuurwerk stond ook in de AB nog altijd zonder eigen langspeler op het podium.

'Geef het tijd, en dan dan zie je wel', suste de ouwe grijsaard met schimmel, staf en mijter naast ons. Moest hij net zeggen, het was nog maar oktober.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234