Waar zijn de onstuimige seksscènes in Hollywood gebleven?

Wie geregeld naar de bioscoop gaat is het misschien opgevallen. Waar zijn de onstuimige seksscènes gebleven? De meeste Amerikaanse speelfilms ogen tegenwoordig braaf en preuts.

Doet Hollywood tegenwoordig nog wel aan seks? Het lijkt er steeds meer op alsof erotiek in Amerikaanse speelfilms een vies woord is geworden. Heftige liefdesscènes zijn een schaars onderdeel geworden in het huidige filmaanbod dat meer dan ooit mikt op een groot publiek.



Dat de eerste blote borst of bil nog niet vertoond is in de oneindige reeks Marvel-verfilmingen (Avengers, Captain America), de populairste filmserie van dit moment, zal niemand verbazen. Het past niet bij deze producties die mikken op een jong publiek. Seks zorgt ook voor een strengere keuring – zeker in Amerika – waardoor de commerciële opties zienderogen dalen.

Maar ook de nieuwe Amerikaanse films die mikken op een meer volwassen publiek ogen preutser dan films in de jaren 60, 70, 80 en 90. Erotisch drama wordt in Hollywood niet gemaakt. Films als Showgirls en Basic Instinct van Paul Verhoeven zouden nu in Hollywood als te controversieel beschouwd worden en dus als een te groot financieringsrisco.


Decent

Tegenwoordig wordt er in Amerikaanse films meer gesuggereerd dan getoond. De camera trekt zich schielijk terug als een hetero- of homoseksueel paar onder de lakens duikt. Zoals in Long Shot, nu in de bioscoop te zien met Charlize Theron die een presidentskandidaat vertolkt.

Uitzonderingen zijn er ook. Een voorbeeld is Rocketman, de filmbiografie over Elton John, waarin een vrijscène tussen twee mannen voorkomt. Uniek voor Hollywood-begrippen, maar het bloot blijft voor Europese ogen tamelijk decent. Voor het merendeel van het Amerikaanse filmaanbod regeert de preutsheid. Wat zijn daarvan de oorzaken?


Amerikaanse acteurs en actrices laten in hun contracten steeds vaker clausules opnemen dat zij niet geheel of gedeeltelijk naakt voor de camera’s willen verschijnen. Angst dat de beelden online worden gedeeld speelt daarbij een rol, maar ook de effecten van #Metoo zijn merkbaar.

Vooral actrices eisen dat zij beter beschermd worden voor ongewenste situaties op een filmset. Tegenwoordig kijken vertrouwenscoaches, omschreven als ‘intimacy-coordinators’ bij pikante opnamen toe om vast te stellen dat er geen grenzen worden overschreden.


Erotiek

De hoofdzaak voor de preutse golf heeft natuurlijk vooral met commercie te maken. Filmproducenten willen een zo breed mogelijk publiek bereiken en kiezen voor een veilige, niet al te riskante aanpak. Bovendien blijkt uit onderzoeken onder jongeren dat deze doelgroep zelf steeds minder seks heeft dan hun ouders die wat erotiek betreft veel beter aan hun trekken kwamen in de bioscoop.

Een andere reden zou de dominantie van Disney, dat onder meer de Marvel-films uitbrengt, kunnen zijn. De filmgigant heeft een derde van de markt in handen, en dat aandeel wordt nog groter nu filmmaatschappij Fox is ingelijfd. Deze studio was onlangs nog verantwoordelijk voor een pikante film als The Favourite over een driehoeksverhouding tussen vrouwen aan het Engelse hof. Zou zo’n film onder de paraplu van Disney ook nog worden gemaakt? Het bedrijf richt zich voornamelijk op de familiedoelgroep en staat niet bepaald bekend om zijn gewaagde films met spraakmakende en openhartige liefdesmomenten.

Wie gewaagde seksscènes wil zien moet uitwijken naar abonneetelevisie, waar de makers van series als Game of Thrones niet terugdeinzen voor een verkrachting meer of minder. Of zoals de nieuwe Netflix-serie Tales of the City, waarin een lang fragment voorkomt van twee vrijende mannen.


Lesbische non

In de bioscoop moet de filmliefhebber die geen gekuiste seks wil zien vooral uitwijken naar de Europese cinema. In de recente Deense film Queen of Hearts, deze week in première gegaan, verschijnt hoofdrolspeelster Trine Dyrholm als een advocate die een verhouding krijgt met haar minderjarige stiefzoon. De 47-jarige actrice had er geen moeite mee om poedelnaakt voor de camera te verschijnen.

De Nederlandse regisseur Paul Verhoeven kent de Amerikaanse en Europese filmwereld van binnen en van buiten. De Nederlandse regisseur werkt tegenwoordig vooral in Frankrijk waar hij drie jaar geleden het verkrachtingsdrama Elle maakte en nu de laatste hand legt aan Benedetta, een kostuumdrama over een lesbische non in de zeventiende eeuw dat volgend jaar in de bioscoop verschijnt.

Hoofdrolspeelster Virginie Efira heeft al aangegeven dat er behoorlijk veel opwindende scènes in voorkomen. In Hollywood had Verhoeven dat vandaag de dag nooit voor elkaar gekregen.

© AD

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234