Waarom 'Avengers: Endgame' de succesvolste film aller tijden is

Een genie in een rood harnas, een groen monster, een voormalige spion, een dondergod en een supersoldaat met een onverwoestbaar schild: dat zootje ongeregeld staat op het punt om met ‘Avengers: Endgame’ James Camerons ‘Avatar’ van de troon te stoten als succesvolste film aller tijden. Vijf verklaringen voor het monstersucces.

LEES OOK: Van ‘lamlendig’ tot ‘onvergetelijk’, (es) rangschikt alle Marvel-films


❶ PURE WISKUNDE

‘Avatar’ bracht in 2009 bijna 2,8 miljard dollar op in de bioscoop, het hoogste bedrag ooit. Op het moment dat we dit schrijven is ‘Avengers: Endgame’ goed voor ruim 2,7 miljard en tikt de teller door. En terwijl ‘Avatar’ 34 weken nodig had om dat cijfer te halen, deden de Avengers het in nauwelijks 6.

In feite is het succes een eenvoudige rekensom. Zowat elke Avenger uit de film – Iron Man, Captain America, Thor, Captain Marvel, Black Panther – stond al centraal in een eigen succesvolle franchise. In totaal brachten ze Marvel, nog voor de komst van ‘Avengers: Endgame’, al 21 miljard op in de bioscopen. Zet al die melkkoeien op dezelfde weide en het hoeft niet te verwonderen dat je puur goud krijgt.


❷ MARVELMANIA

Niet de superkrachten van de helden, maar de toewijding van de fans is het grootste wapen in het Marvel-universum. Zij blijven al meer dan tien jaar netjes wachten tot de credits over het scherm zijn gerold, in de wetenschap dat er een extra scène zal volgen, en laten zo het zaalpersoneel een hallucinant aantal overuren kloppen. De fans hebben alles zonder morren verteerd, van een naakte Stellan Skarsgård (in ‘Thor: The Dark World’) tot een cameo van Howard the Duck (in ‘Guardians of the Galaxy’). Mocht Disney straks beslissen om een hele film te wijden aan de pratende boom Groot, zou die nog steeds goed zijn voor een miljard. Mínstens.


❸ INGEWIKKELDE PUZZEL

Als je ‘Avengers: Endgame’ wilt begrijpen, kun je je maar op één manier voorbereiden: de 21 vorige Marvelfilms bekijken. Bepaalde verhaallijnen uit het drie uur durende magnum opus zijn al in 2008 in gang gezet, toen Robert Downey Jr. voor de eerste keer als Iron Man op het witte doek verscheen. Je moet weten waar S.H.I.E.L.D. en Hydra voor staan. Wat de Tesseract is en waar Camp Lehigh zich situeert. Waarom Steve Rogers een date heeft met Peggy Carter in de Stork Club. En wanneer Loki precies in de gevangenis zat, en waarom. Bent u nog mee?

Iedere Marvel-film was automatisch ook een trailer die de kijkers hongerig moest maken voor de volgende. En in ‘Avengers: Endgame’ komen al die puzzelstukjes eindelijk samen. Wie het afgelopen decennium de grootste filmreeks aller tijden heeft genegeerd, wacht nu als boetedoening een marathon die makkelijk een halve week in beslag neemt.


❹ KIPPENVEL

‘Avengers: Endgame’ moest alle eindjes aan elkaar knopen en is daar ook in geslaagd. Onze eigen (es) noemde het ‘een film die verrast en imponeert en ontroert en die alles bij elkaar zelfs méér kippenvelmomenten telt dan alle vorige episodes samen’. De Avengers hebben daarmee niet alleen de wereld gered, maar ook de reputatie van de popcornblockbuster. Marvel maakt films waar tonnen geld in gepompt wordt, waarin af en toe risico’s genomen worden, maar die toch aan de verwachtingen voldoen. ‘Endgame’ is, zoals The New York Times het verwoordde, een passend sluitstuk voor een filmreeks die het geheim heeft gevonden om kwaliteit te brengen op maat van een erg groot publiek.


❺ AVATAR IS OVERSCHAT

Laten we wel wezen: dat ‘Avatar’ van de troon wordt gestoten, is ook geen ramp. Ja, visueel was de film indrukwekkend en het epos van Cameron baande de weg voor nog meer kaskrakers die vooral rond special effects draaiden. Maar het verhaal was erg mager en wie zit te wachten op de vier (!) sequels die hij nog van plan is om te maken? Wij alvast niet. Avengers Assemble!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234