Beeld AD

faillissement wibrajacht op dasty

Waarom Belgen de coronaregels overtreden om schoonmaakmiddel Dasty van de Wibra in te slaan

Wibrawinkels in de grensstreek van Nederland worden opeens overspoeld door hamsterende Belgen met maar één doel: het schoonmaakmiddel Dasty, ook wel de ‘Rolls-Royce onder de ontvetters’, bemachtigen. Maar waarom? Wat maakt het gele schoonmaakgoedje zo mateloos populair?

Nadat vorige week bekend werd dat alle 81 Wibrawinkels in België gingen sluiten, kregen veel Belgische fans het op de heupen. Hadden ze nog wel genoeg Dasty in huis om alles proper te krijgen? In Nederland waren de winkels nog wel open, dus zat er maar een ding op: de coronaregels overtreden en hup, naar de Hollandse Wibra.

Wie even rondloert in de Facebookgroep ‘Dasty fanclub’ snapt die Belgen wel. Het schoonmaakmiddel wordt op de fanpagina als een ware popster aanbeden. De geüploade plaatjes zijn dan ook om over naar huis te schrijven: voor- en nafoto's laten oogverblindende badkamervloeren zien, blinkende ovens en smetteloze fornuizen. Er is zelfs een filmpje van een gigantische wit-glanzende boot. Van top tot teen schoongemaakt met Dasty.

Fans schrijven vanuit Duitsland naar Nederland te rijden om flessen te bemachtigen. Sommige sparen lege verpakkingen en proberen aan iedereen het evangelie van het gele wondermiddel te verspreiden. Voor de Haarlemse Norma de Jong, restauranthouder bij
De Gastvrouw, is Dasty zelfs ‘de Rolls-Royce onder de ontvetters’. Ze koopt altijd groot in en kan niet zonder. 

Norma de Jong en haar partner Lorenzo hebben een restaurant in Haarlem: De Gastvrouw. Dasty is hun nummer één schoonmaakmiddel in de keuken.Beeld Norma de Jong

Alleenrecht

Wie een van de ruim 200 Nederlandse winkels van Wibra binnenstapt, kan niet om het schoonmaakmiddel heen. In bulk staat het opgestapeld en uitgestald. Dasty is er in alle soorten en maten, maar de gele variant, de ‘classic Dasty ontvetter’ is verreweg het populairst. 

Wibra, opgericht in 1956 in het Gelderse Epe, verkoopt Dasty (spreek uit: ‘dàh-stie’) al sinds 1993, maar pas in de jaren 00 werd het bejubelde product écht populair, vertelt een woordvoerder van het familiebedrijf. Bij Wibra zijn ze er maar wat blij mee en trots op. ‘Wat de rookworst is voor de Hema, dat is Dasty voor ons.’

De keten is daarbij ook nog eens de enige die het van oorsprong Italiaanse product mag verkopen in de Benelux. Jaren geleden spraken ze het alleenrecht af, en dat geldt nog steeds. Maandelijks gaan er meer dan een half miljoen flessen Dasty over de toonbank bij Wibra.

Motorrijders

Bijzonder is ook hoe het product ooit bij Wibra terechtkwam. Wibra-eigenaar Ron Wierdsma, zoon van oprichter Jo, die de zaak vernoemde naar zichzelf en zijn vrouw met de achternaam Braam, nam het ooit zelf mee naar Nederland vanuit Italie. Daar gaf hij het op kantoor aan de gastvrouw. Of ze het eens wilde proberen thuis. Want bij Wibra, nog steeds een onvervalst familiebedrijf, telt elke mening mee. Toen de gastvrouw de volgende dag terugkwam met een lyrische recensie kon Wierdsma maar één beslissing nemen: inkopen die handel. 

De Wierdsma's hebben er geen spijt van gehad. Zeker niet toen begin jaren 00 het product opeens een gigantische hit werd onder motorrijders. De ontvetter bleek namelijk perfect te werken op vieze velgen. Enkele jaren later was daar opeens het Viva-forum, waar het product bejubeld werd door huisvrouwen. En met de komst van Facebook ontstonden er fanclubs in België en Nederland, waarin dan vooral opmerkelijk genoeg veel mannen hun enthousiasme deelden. Inmiddels weten ontelbare gezinnen, studenten en bedrijven het product te vinden, vooral via mond-tot-mondreclame. Dit jaar begon Wibra zelfs een speciaal zakelijk kanaal om het product direct aan bedrijven te verkopen en is er op verzoek een speciale coronalijn ontwikkeld met een Dasty-product met zeker 80 procent alcohol.

Voor de hamsterende Belgen is er inmiddels goed nieuws: 36 van de 81 winkels in België maken een doorstart. Vanaf volgende week woensdag gaan er weer winkels open. Mét genoeg Dasty in de schappen. Nederlanders hoeven helemaal niet te vrezen; alle ruim 200 filialen blijven hier open. En er is Dasty genoeg. 

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234