null Beeld

Waarom 'big data' de nieuwe olie is

Big data - de techniek om patronen te distilleren uit ongeziene hoeveelheden digitale gegevens - zijn de nieuwe olie. Big data hielpen Barack Obama aan zijn tweede ambtstermijn, de overheid wil ze inzetten om grote fraudeurs op te sporen. 'De impact zal groter zijn dan de komst van het internet.'

Harvard Business Week riep data-analist of dataminer onlangs uit tot ‘meest sexy – lees: meest gegeerde - job van de 21ste eeuw’. En dat deed het niet zomaar.

Wie spoorde verbanden op tussen de aankopen van klanten van Amazon.com, ontwikkelde een algoritme om hen het ideale boek aan te bevelen, zette zo de boekrecensenten buitenspel en liet de verkoopcijfers exploderen? Een dataminer. Wie bouwde LinkedIn om van een vrij klassieke netwerksite tot de succesvolle site die voor ons raadt wie we professioneel allemaal kunnen kennen? Inderdaad.

Dezelfde technieken zorgen dat Google de meest relevante website bovenaan kan zetten. Dat Facebook onze voorkeuren raadt en ons zelfnieuwe vrienden suggereert, die we nog blijken te kennen ook. Dat Google sneller kan voorspellen hoe en waar een nieuw griepvirus zich verspreidt dan dat de huisartsen de patiënten kunnen onderzoeken.

‘De impact van big data op ons leven zal enorm zijn,’ zeggen Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier. Mayer-Schönberger is big data-wetenschapper aan het Oxford Internet Institute en adviseur van het Wereld Economisch Forum en Microsoft, Cukier is big data-journalist bij The Economist. Samen schreven ze het boek ‘De bigdata-revolutie’. ‘De impact zal groter zijn dan de komst van het internet. Data zijn een economische grondstof geworden, net als water en olie.’

Mayer-Schönberger «Om dat echt te begrijpen moet je de wereld niet langer zien als iets fysieks, maar als een vat vol informatie, vol data. Uit álles kun je data halen die door een computer kunnen gelezen worden. Denk aan de google-bril die eraan komt. Daardoor weten ze wat je online interesseert, maar ook waar je in het echteleven naar kijkt. Naar de letters op het reclamebord of de foto? Naar de ogen, de benen of de trui van iemand? Al die data hebben waarde.

»Vorige week werd Google Now aangekondigd, een app voor een digitale persoonlijke assistent op je smartphone. Die verwittigt wanneer het tijd is om te vertrekken naar de luchthaven en duidt meteen ook de snelste route aan. Handig, maar zo verzamelt het ook gevoelige data over ons. En in tegenstelling tot een échte menselijke secretaresse vergeet het die data niet. Via big data analyse zal het die data met elkaar kunnen verbinden en kunnen voorspellen wie en hoe we zijn.»

HUMO Welk nieuw inzicht vinden jullie zelf het strafst?

Mayer-Schönberger «Met big data-software van IBM kan je infecties bij premature baby’s voorspellen, vierentwintig uur vóór de eerste symptomen. Bij zulke kwetsbare kindjes is het essentieel om infecties zo snel mogelijk te ontdekken, en daarom controleren artsen hun vitale functies enkele keren per dag. Tot nog toe werd aangenomen dat regelmatige waarden geruststellend waren, maar big data-analyse, waarbij elke seconde 1260 gegevens - zoals hartslag en bloeddruk - wekenlang werdengemeten bij duizenden baby’s, toonde iets heel anders: erg stabiele metingen wezen eerder op stilte voor de storm. In een small data-wereld zou je dat nooit kunnen achterhalen. Conclusie: big data kunnen levens redden.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234