CheeseburgerBeeld Brunopress

EVEN SLIKKEN

Waarom het zo moeilijk is om van die cheeseburger te blijven

Om de obesitasepidemie in te dijken, poogt de overheid ons met allerlei waarschuwingen en campagnes aan te sporen om gezonder te gaan eten, maar veel effect hebben die inspanningen niet. 

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam zochten uit waarom we zo gemakkelijk naar ongezond voedsel blijven grijpen, terwijl we goed weten dat die cheeseburger slecht is voor ons is.

HUMO Na het zwemmen een frietje, in het stadion een hotdog: uit uw onderzoek blijkt dat het bijna onmogelijk is om een plek of logo los te koppelen van een ongezonde snack.

Aukje Verhoeven (onderzoekster aan de UvA) «Mensen leren heel makkelijk associaties aan tussen stimuli in hun omgeving en ongezonde voeding. Die stimuli kunnen van alles zijn: het logo van een fastfoodrestaurant, een bepaalde geur, een vriend bij wie je vaak uitgebreid gaat eten… Doordat we die associaties leggen, wordt het moeilijker om voor gezonde producten te kiezen. Ook als we gewaarschuwd worden dat het voedsel ongezond is, of wanneer we er eigenlijk geen zin in hebben. Zo sterk sturen die associaties onze keuze.»

HUMO Komt zo’n associatie snel tot stand?

VERHOEVEN «Ja, eens je het ongezonde eten, en het genot dat ermee gepaard gaat, in aanwezigheid van een logo hebt ervaren. Die associatie kan ook thuis ontstaan: mensen eten vaak allerlei ongezonds in de zetel. Daardoor ga je sneller naar ongezonde snacks grijpen als je in de zetel zit. Alleen al het zien van een logo, bijvoorbeeld de bekende gele M van McDonald’s, of een andere stimulus kan ervoor zorgen dat je zin krijgt in dat – ongezonde – voedsel.»

HUMO Kunnen we nog verlost raken van die associaties?

VERHOEVEN «Als ze eenmaal zijn gelegd, is het moeilijk om ze te doorbreken. Dat komt omdat het automatisch gebeurt. Je kan jezelf wel voornemen om gezonder te gaan eten, maar daarmee verdwijnen die associaties niet.»

HUMO Werkt het ook in de andere richting? Kan je associaties leggen met gezond voedsel, zodat je daar sneller voor gaat kiezen?

VERHOEVEN «Dat leek ons onderzoek wel aan te geven. Op die manier zou je mensen kunnen helpen om gezonde keuzes te maken.

»Probeer dus te voorkomen dat je te veel ongezonde associaties legt, en tracht er zoveel mogelijk gezonde te maken. Hoe vaker je gezond gedrag vertoont, hoe makkelijker het ook wordt. Je kan je gedrag ook zelf veranderen door wat wij ‘als-dan-plannen’ noemen. Bijvoorbeeld: als ik televisie kijk, dan neem ik een appel. Of: als ik ga zwemmen, dan haal ik een zakje wortels.»

HUMO Heeft u verder nog goeie adviezen?

VERHOEVEN «Begin jong, zodat kinderen al op vroege leeftijd aan veel gezonde associaties worden blootgesteld. Thuis kan je ook al één en ander doen. Zet bijvoorbeeld eens een fruitschaal op tafel, of zet gezonde producten vooraan in de kast, en ongezonde dingen wat verder weg, zodat je er minder snel naar grijpt.»

HUMO En als je dan toch in een fastfoodrestaurant terechtkomt? Je ogen sluiten voor de logo’s rondom je?

VERHOEVEN «Óók een mogelijkheid (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234