Waarom schrijver Yann Moix niet naar bed wil met vrouwen van boven de 50

De Franse auteur Yann Moix (50) ging vorige week viraal nadat hij in het Franse magazine Marie Claire onomwonden had gezegd dat hij zich ‘niet kon inbeelden’ met een vrouw van zijn eigen leeftijd het bed te delen, want die vindt hij ‘niet sexy’.

'En ik zou het ook fijn vinden als ze stoppen met foto's van hun boezem en hun achterste naar mij te versturen'

Moix, een bekroond auteur, had zich de promotour van zijn tiende roman ‘Rompre’ wellicht anders voorgesteld. Zijn nieuwste worp handelt over de onmogelijkheid van de liefde: geen liefde zonder jaloezie, haat, rivaliteit en verleiding. Wanneer we hem ontmoeten in een chique etablissement vlak bij de Champs-Élysées, ziet hij er met zijn stoppelbaard en elegante zwarte jas uit als het toonbeeld van de Parijse intellectueel. Waarom vond hij het dan nodig om vrouwen van middelbare leeftijd te beledigen?

YANN MOIX «Ik besef goed dat ik mezelf in de nesten heb gewerkt. Ik heb inderdaad in Marie Claire laten optekenen dat het voor mij onmogelijk is om te daten met een vrouw die even oud is als ik, dat vrouwen van mijn leeftijd onzichtbaar voor mij zijn en dat ik het lichaam van een 25-jarige vrouw verkies boven dat van een 50-jarige. Daarop noemde Olivia Grégoire (een 40-jarige politica en lid van Emmanuel Macrons partij La République en marche!, red.) me ‘dom en grof’. Colombe Schneck (een 52-jarige Franse schrijfster, red.), postte foto’s van haar lichaam op sociale media, vergezeld van de tekst: ‘Je weet niet wat je mist.’ En Marina Foïs (een 48-jarige comédienne, red.) zei lacherig: ‘Nog maar één jaar de kans om te slapen met Yann Moix.’ (zucht)

»Maar wie denkt dat ik met opzet een mediastorm heb ontketend om mijn nieuwe boek in de schijnwerpers te zetten, heeft het mis. Al is het systeem zo pervers dat de verkoopcijfers nu wellicht zullen stijgen. Ik zou het alleszins fijn vinden mochten 50-jarige vrouwen stoppen met foto’s van hun boezem en achterste naar mij te sturen.»

Moix is niet weg te denken uit de Franse culturele scene. Zijn debuut ‘Jubilations vers le ciel’ uit 1996 won meteen de prestigieuze Prix Goncourt. Daarna volgden vele andere romans, waaronder ‘Naissance’, een 1.144 pagina’s tellende autobiografie. Daarnaast regisseerde hij de film ‘Podium’ — met een hoofdrol voor Benoît Poelvoorde — die vijf César-nominaties binnenhaalde, en was hij de presentator van de Franse talkshow ‘On n’est pas couché’.

Toch is het niet de eerste keer dat de auteur controverse uitlokt. De regering-Macron was niet opgezet met Moix’ documentaire ‘Re-Calais’ uit 2017, waarin hij het politiegeweld tegen de vluchtelingen in Calais aanklaagde. Ook zijn reis naar Noord-Korea om de 70ste verjaardag van dat land te vieren, in het gezelschap van de acteur Gérard Depardieu, deed de wenkbrauwen fronsen. Moix verklaarde later dat hij enkel naar Pyongyang was gegaan om te werken aan een documentaire.

Maar die incidenten verdwijnen in het niets vergeleken met de woede die hij bij veel vrouwen heeft losgemaakt met het Marie Claire-interview. Moix werd prompt het symbool voor diepgeworteld machismo dat vrouwen aan de kant schuift zodra ze in de menopauze belanden.

MOIX «Het voelt alsof er wereldwijd een fatwa tegen me is uitgevaardigd. Niet dat ik me wil vergelijken met schrijvers als Salman Rushdie, die achternagezeten worden omdat ze religieus fundamentalisme bekritiseren, maar er zijn mensen die me liever dood dan levend zouden zien.»

- Vorig jaar klaagde u nog aan dat boeken tegenwoordig overschaduwd worden door uitspraken van hun auteur, die vaak uit de context zijn gerukt.

MOIX (knikt) «Deze hetze verwondert me dan ook niet. Ons tijdsgewricht is ziek. We leven in een tijd waarin wordt aangenomen dat er een officieel discours is. Wie daarvan afwijkt, wordt meteen aan de schandpaal genageld. Niemand mag nog een individu zijn, er wordt verwacht dat iedereen voldoet aan het gangbare beeld van de universele man of vrouw, die niemand mishaagt en enkel dingen zegt die voor iedereen door de beugel kunnen. Daarom vind ik ook niet dat ik me hoef te verontschuldigen voor mijn uitlatingen over 50-jarige vrouwen. Maar ik wil ze toch in de juiste context plaatsen. Er werd mij gevraagd naar mijn onvermogen om een stabiele relatie uit te bouwen. ‘Vanwaar komt toch die eindeloze opeenvolging van affaires en dat gebrek aan een kinderwens of een gezinsleven?’ Dus antwoordde ik dat ik onvolwassen ben.

»Het zal je misschien verbazen, maar ik ben een feminist. En wat de feministische beweging mij geleerd heeft, is dat ik de moed moet vinden om mezelf te zijn. Ik maak fouten, ik ben incoherent en zit vol tegenstellingen. En ja, ik voel me niet aangetrokken tot vrouwen van boven de 50. Dat ís gewoon zo. Ik ben daar niet trots op, het is eerder een vloek. Ik kan er toch niets aan doen dat mijn voorkeur uitgaat naar jongere vrouwen? Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Moet ik me daarvoor verontschuldigen? Het feit dat ik niet met een vrouw van boven de 50 wil slapen, doet toch niets af van haar kwaliteiten?»

- Is er een reden waarom u 50-plussers niet aantrekkelijk vindt?

MOIX «Ik denk dat het voortvloeit uit het feit dat ik mijn eigen leeftijd niet kan aanvaarden. In mijn hoofd ben ik nog altijd 22, geen 50. Ik lijd aan het peterpansyndroom: dan zie je elke vrouw al snel als je moeder.

»Vrouwen van boven de 50 hebben trouwens ook geen oog voor mij. Geen enkele vrouw van die leeftijd heeft me ooit benaderd. Ze denken: wie is deze zielige, achterlijke puber? Ze hebben al kinderen en willen geen extra tiener in huis: ze hebben wel betere dingen te doen dan te zorgen voor een neuroot die z’n tijd vult met roepen en lezen, en graag dingen doet die enkel kinderen opwindend vinden. Het is niet makkelijk om met mij samen te zijn. Ze houden dan ook wijselijk afstand.»

- Velen zien u nu als een seksist. Raakt u dat?

MOIX «Als je me al van iets kunt beschuldigen, dan misschien van leeftijdsdiscriminatie, maar niet van seksuele discriminatie. Ik denk dat ik het taboe rond de dood heb aangeraakt. In de westerse maatschappij is de gedachte aan de dood ondraaglijk geworden. Dan is het begrijpelijk dat zo’n maatschappij niet in staat is om te aanvaarden dat je op je 50ste nu eenmaal dichter bij je dood dan bij je geboorte staat.

»We wisten al dat we iemands etnische achtergrond, sociale status en geloofsovertuiging moeten respecteren, maar ik wist niet dat er nog een groter taboe was, namelijk dat mensen zich beledigd kunnen voelen door hun leeftijd. Vooral de politieke correctheid die rond leeftijd hangt, is sinds mijn uitspraken naar boven gekomen.»

- Verwondert het u dat vooral vrouwen van boven de 50 hun verontwaardiging uitten? Mannen van uw leeftijd bleven opmerkelijk stil.

MOIX «Ik denk dat vrouwen zich kwetsbaarder voelen wanneer het over leeftijd gaat. Puur biologisch gezien kunnen mannen tot hun 80ste vader worden, vrouwen niet. Dat is onrechtvaardig, maar dat is niet de schuld van mannen of van vrouwen.»

- Beseft u dat u door zulke uitspraken de controverse voedt?

MOIX «Ja, ik denk dat ik de neurotische neiging heb om controverse te veroorzaken op zo’n manier dat ik zelf het onderspit delf.

»Mag ik iets zeggen wat velen nog schandaliger zullen vinden? Ik vind blanke westerse vrouwen vermoeiend. Ik kan ze niet uitstaan. Pas op, ik heb niets tegen hen — ze zijn intelligent, hebben fantastische carrières en zijn goede moeders — zolang ze maar wegblijven uit m’n slaapkamer. Ze voegen voor mij niets toe aan de intimiteit van een relatie. Ik ben dan ook al lang geleden gestopt met ze te daten. Mijn voorkeur gaat uit naar Aziatische vrouwen. Zij bieden me een buitengewone link met een andere kosmos. Terwijl westerse vrouwen vaak pretentieus en egoïstisch zijn, en zich verliezen in luxeproblemen.»

- Dat ze geen kans bij u maken, bleek voor sommige westerse vrouwen een opluchting.

MOIX «Ik heb geen spijt van wat ik heb gezegd, omdat het alleen mij aanbelangt. Ik begeer wie ik wil en ik hoef daarvoor geen verantwoording af te leggen bij de goedesmaakpolitie. Dat wél doen, zou voor mij net op een compleet gebrek aan smaak wijzen.»

© The Times. Vertaling: Katrien Depecker

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234