Waarom u niet moet nalaten de dvd van 'Amour' te kopen

Vandaag kunt u bij Humo de dvd van het diep ontroerende 'Amour' kopen. Waarom u dat vooral niet moet nalaten, vertelt Onze Man u hieronder.


Nu bij Humo: Oscarwinnaar 'Amour' voor €4,90 »

De Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes, de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, de Golden Globe voor Beste Buitenlandse Film, vijf Franse Césars, een Goya Award, een Gaudì Award, zelfs een Zweedse Guldbagge Award: de prijzenregen die in 2012 op ‘Amour’ neerkletterde, oogt waarlijk indrukwekkend.

En het had zelfs meer kunnen zijn: ‘Als het reglement het had toegestaan,’ zo verklaarde juryvoorzitter Nanni Moretti nadat hij de Gouden Palm aan regisseur Michael Haneke had overhandigd, ‘dan zou ik aan ‘Amour’ niet alleen de Palm hebben gegeven, maar ook nog de prijs voor Beste Regie, Beste Scenario, Beste Acteur én Beste Actrice.’ Als die schetterende loftrompetten één ding bewijzen, dan is het wel dat ‘Amour’ – het portret van een hoogbejaard koppel waarvan de vrouw na een beroerte razendsnel begint af te takelen - één van die superzeldzame meesterwerken is die een universele snaar weten te raken. Eskimo, Chinees, Aboriginal of Vlaming: uw ogen zullen in tranen zwémmen. Maar wat is het nu precies dat van ‘Amour’ zo’n aangrijpende, door merg en been snijdende, onvergetelijke brok cinema maakt? Van de duizend-en-een redenen die wij kunnen bedenken, sommen wij er hier drie op.


De briljante regie

In één van de eerste scènes speelt Haneke een geniaal spelletje ‘Waar Is Wally?’ met de kijker. U krijgt een lang aangehouden beeld van een concertzaal, waar enkele honderden mensen stilzwijgend van een pianorecital zitten te genieten. De camera neemt niemand specifiek in beeld, er wordt op niemand in het bijzonder ingezoomd, en tóch zult u na enkele seconden in de massa plotseling twee kleine gezichten zien die op één of andere wonderlijke manier de aandacht naar zich toezuigen – Georges en Anne. Misschien is het hun innerlijke gloed die ervoor zorgt dat u hen tussen de honderden andere toeschouwers opmerkt, of de glans van hun innigheid. Hoe dan ook: ‘Amour’ is nog geen vijf minuten bezig, en u zal het eerste golfje ontroering al door uw lijf voelen trekken.


Het onderwerp

De oorspronkelijke titel van ‘Amour’ luidde ‘Die Twee’ – ooit moeten we toch eens aan Haneke vragen of hij Harry Vermeegen en Henk Spaan voor de hoofdrollen in geadachten had. De cineast veranderde de titel in ‘Amour’ op aanraden van hoofdacteur Jean-Louis Trintignant : ‘De film gaat toch over de liefde?’ aldus Trintignant – en zo is dat. Dúízenden films zijn er al gemaakt over de hellehond die ze de liefde noemen – de meeste daarvan kleffe Hollywood-romcoms – maar hoeveel kent u er die wérkelijk weten te vatten wat het betekent om aan iemand verknocht te zijn? ‘In the Mood for Love’, misschien, en ‘Brokeback Mountain’, en ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ – en ‘Amour’. Elkaar blijven liefhebben, de vlinders blijven voelen, ook al is uw hartenlapje stokoud en verrimpeld en is haar schoonheid nog slechts een herinnering: ziedaar de ware minnegloed. En echt waar, wij kennen geen enkele andere film die dát pure, onvoorwaardelijke ‘Love me tender’-gevoel beter weergeeft dan ‘Amour’ (of het zou ‘Dirty Dancing’ moeten zijn).


De acteurs

De regie van Haneke is magistraal, het verhaal zielsaangrijpend, maar het zijn toch vooral Jean-Louis Trintignant en Emmanuelle Riva , die twee onsterfelijke reuzen van de Franse cinema, die ‘Amour’ dragen. Trintignant: ontdekt door Roger Vadim , doorgebroken met ‘Un homme et une femme’, groots in ‘Il Conformista’, subliem in ‘Trois Couleurs: Rouge’. Riva: begonnen in het theater, onvergetelijk in ‘Hiroshima Mon Amour’, prachtig in ‘Trois Couleurs: Bleu’. Hun jeune premier -look is allang verdwenen, maar toch waren ze nooit mooier; dit is de film waarvoor we hen gaan herinneren.

Genoeg gesnaterd. Trek de gordijnen dicht, schakel de smartphone uit, schenk een wijntje uit, ga ervoor zitten, en kijk met wijdopen zintuigen naar ‘Amour’. De grote magische sluisdeuren van de cinema zullen openzwaaien, en Georges en Anne zullen, hand in hand, uw ziel binnenstappen – om daar voor altijd te blijven.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234