Warhaus - We Fucked a Flame into Being

Van alle Balthazars vertrouw ik Maarten Devoldere het minst. Uit het groepje linkmichels is hij degene waarvan ik écht geloof dat hij geboren is met die grafstem, dat hij er de stad mee toespreekt zodra de nacht na stevig wankelen weer gevallen is, en dat de rouwranden onder zijn ogen het alleen afleggen tegen die onder zijn gemoed. Van de drie solodebuten die Balthazar dit jaar levert, was het de belofte van Warhaus, rokerige orgieën en single malt-marinades, die het meest intrigeerde. Van de titel, met dank aan D.H. Lawrence, tot de cover, met dank aan Serge Gainsbourg: decadentie met dichtgetrokken gordijnen. Want in het Warhaus schemert het altijd.

Wie bedacht is op weelderige weltschmerz, loungy lijden en grote gebaren, komt aan zijn trekken in de privécinema van Devoldere. Leonard Cohen knipt er de kaartjes, maar eens de vertoning begonnen is, dringt hij zich niet meer op. Devoldere sleept meer dan tevoren met de voeten en met de stem, als een nukkige hond die niet op avondwandeling wil. In ‘I’m Not Him’ – een slaperige piano, een luie strijker, een geblutste trompet – berispt hij zichzelf wanneer de boel na drie minuten stilvalt: ‘Who said you could stop / She’s worth four minutes of your time’. Vervolgens telt hij de seconden af, tot – ‘that’s four’ – de baslijn van ‘The Good Lie’ aan komt hobbelen. Kende ik al. Maar hier, waar alles naar beduimelde pluche en klatergoud geurt, word ik er niet sceptisch van. En als ‘Bruxelles’ een ode is aan verbroken banden, dan wel één die zich niet inlaat met goedkope weemoed.

De vraag hoeveel Balthazar er in Warhaus zit, en omgekeerd, is onvermijdelijk. Ontkennen dat ze familie zijn is nutteloos: ze delen een vader, en iets als ‘Machinery’ kan zo op de vierde Balthazar-plaat. Maar Warhaus galmt meer, letterlijk en figuurlijk, van plezier. Het is de lol van alleen thuis zijn, en daarvan gebruik maken om te vuilbekken (‘Against the Rich’) en de drankkast open te breken. Er wordt veel interessant gedaan in Warhaus, maar nooit interessantig.

Bekijk ook de versie van 'The Good Lie' die ze bij onze noorderburen in 'De wereld draait door' te berde brachten:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234